Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Top 3 in test: Alnatura, Ebl Naturkost en Denn's Biomarkt

Aanzienlijke prijsverschillen tussen Duitse bio-supermarkten

Het 'Deutsche Institut für Service-Qualität' (DISQ) heeft in opdracht van nieuwszender n-tv zes biologische supermarkten in Duitsland getest. Hieruit blijkt onder meer dat tussen de afzonderlijke winkels aanzienlijke prijsverschillen bestaan. Wat service betreft scoren alle bedrijven goed of zelfs zeer goed.

Vergelijken van prijzen ook bij biologische producten aan te bevelen

Bij de goedkoopste biologische supermarktketen besparen klanten ten opzichte van de duurste keten gemiddeld meer dan 18 procent (basis: een testwinkelmandje met 16 geselecteerde producten). In een enkel geval ligt de besparing zelfs op meer dan 50 procent. Vooral bij groenten en fruit zijn de verschillen groot, terwijl bij andere producten zoals boter of chocolade alleen hele kleine prijsverschillen zijn vast te stellen. Opvallend: de filialen van een keten hebben niet altijd dezelfde prijzen. Zo komt bij de test het goedkoopste alsook het duurste aanbod van 1 kilo biologische appelen (2,29 euro tegenover 4,79 euro) uit verschillende filialen van één en dezelfde supermarktketen.

Uitgebreid assortiment

Alle onderzochte biologische supermarktketens scoren punten met een zeer omvangrijk productassortiment – van groenten en fruit tot aan zuivelproducten en drogisterijproducten. Ook veganistische, lactose- en glutenvrije producten worden in alle filialen aangeboden.

Goede advisering

Vriendelijke en competente medewerkers zijn in de biologische winkels aan de orde van de dag. In de test worden vragen over inhoudsstoffen bijvoorbeeld gedetailleerd beantwoord. Ook over het onderwerp bio-keurmerken worden de klanten meestal uitvoerig geïnformeerd. Vragen over veganistische levensmiddelen zorgen daarentegen soms voor moeilijkheden: in elk derde gesprek kregen klanten geen volledige informatie over veganistische bindmiddelen; in twee gevallen werd ten onrechte gezegd dat in principe alle appelsap veganistisch is. In werkelijkheid wordt bij 'conventionele' sappen echter niet zelden gelatine bij de filtering gebruikt.

Bio-supermarkten beschikken over een veelzijdig aanbod en een klantvriendelijke service. En ook al moet men voor bio-kwaliteit iets dieper in de buidel tasten - wanneer er meerdere biologische supermarkten in de buurt zijn loont het zich om de prijzen van deze winkels te vergelijken.

De beste bedrijven

Testwinnaar is Alnatura Super Natur Markt met het kwaliteitsoordeel 'zeer goed'. Deze biologische supermarktketen is gemiddeld het goedkoopste - het onderzochte winkelmandje is gemiddeld zo'n 18 procent goedkoper dan bij de duurste aanbieder. Qua service scoort het bedrijf punten door vriendelijke en competente medewerkers, die vragen zeer begrijpelijk en volledig beantwoorden. Het aanbod is erg uitgebreid en ook de mooie vormgeving van de filialen draagt bij aan het beste testresultaat.

Op de tweede plaats staat Ebl Naturkost (kwaliteitsoordeel 'goed'). Qua service staat het bedrijf bovenaan en behaalde zij een zeer goed resultaat. De vakkundige medewerkers overtuigen met individuele informatie en zijn hulpvaardig en vriendelijk – ook bij klachten. Een ander sterk punt van de keten is het veelzijdige aanbod. De gemiddelde prijs van een gevuld winkelmandje hoort tot de drie voordeligste in de test.

Op de derde plaats staat Denn's Biomarkt (kwaliteitsoordeel 'goed'). In de prijsanalyse is deze supermarktketen de op één na goedkoopste, met name bij producten voor dagelijks gebruik zoals melk, boter en eieren. De mooie vormgeving van de filialen valt ook positief op. De gemotiveerde medewerkers scoren punten met hun hulpbereidheid en ze nemen voldoende de tijd voor het beantwoorden van vragen van klanten. Ook de naar verhouding korte wachttijden aan de kassa dragen bij aan een goed resultaat wat betreft service.
Publicatiedatum: