Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Arctic Blue vermarkt Omega-3 voedingssupplementen van reststromen
"De volkorenversie onder de visolie"

Tholen Ė "Verse vis heeft altijd de voorkeur", zegt Ludo van de Wiel van Arctic Blue. Een opmerkelijke uitspraak voor iemand die actief is binnen de markt voor (biologische) visolie. "Ik wil met dit product de rol van verse vis absoluut niet overnemen, het versproduct bevat immers mineralen en eiwitten die anderszins goed voor je zijn. Maar in de huidige maatschappij hebben veel mensen om uiteenlopende redenen toch voedingstekorten. Voor hen is visolie een welkome aanvulling op hun leefwijze of voedingspatroon." Arctic Blue heeft het duurzaamheidsaspect hoog in het vaandel staan: alle visolie wordt namelijk uitsluitend verkregen uit reststromen: de snijresten van visfilet. Zo hoeft er geen extra vis voor te worden gevangen. De forelolie is biologisch gecertificeerd.



Benutten reststromen uitgangspunt

Ludo is geen onbekende in het vak. Hij heeft jarenlange ervaring als toeleverancier van visoliecomponenten binnen de industrie. "In die wereld miste ik het duurzaamheidsaspect. Je moest daar echt met een vergrootglas naar zoeken. Terwijl de wereld om ons heen verder verduurzaamde, bleven duurzaamheidsinitiatieven op het gebied van visolie volledig achterwege." Voor Ludo was dat 2,5 jaar geleden een belangrijke drijfveer om Arctic Blue op te richten. Met dit bedrijf richt hij zijn pijlen op de consumentenmarkt.

Van bepaalde vissoorten, zoals kabeljauw en forel, verdwijnen de restanten van de filets, die toch zo'n 50 procent van de vis uitmaken, linea recta in de kliko of met enig geluk als toepassing in veevoer. Dat gaat om aanzienlijke hoeveelheden. Tegelijkertijd wordt het gros van de in Nederland verkrijgbare visolie bijna allemaal gemaakt van vis die speciaal voor dat doel wordt gevangen. Ludo: "Je hebt het dan over vissen die je anders nog voor consumptie kunt gebruiken. Of die deel uitmaken van de voedselkringloop van andere waterdieren. Door ons uitsluitend te richten op reststromen, benutten we de vis op een veel efficiŽntere manier. Dat is een belangrijk uitgangspunt van ons."


De ondernemer achter Arctic Blue: Ludo van de Wiel.

Herkomst en traceerbaarheid

"Het gaat mij niet zozeer om de keurmerken an sich. Toen ik met deze producten op de markt kwam, was ik de eerste die Łberhaupt het MSC-keurmerk voerde binnen de visolie-supplementen. Nu ben ik nog steeds de enige. Het is vooral belangrijk dat je de herkomst en traceerbaarheid van de vis die je gebruikt kunt garanderen en verantwoorden. Daarin heb ik met het MSC-keurmerk een grote stap in gezet. Die vlieger gaat ook op voor het biologische keurmerk op mijn forelolie. Beide keurmerken zijn vooral een afspiegeling van het proces wat ik heb gevolgd en een waardering voor de manier waarop ik werk", vervolgt hij.

Vis mag alleen het biologische label dragen als er sprake is van gecontroleerde omstandigheden. "Ergens is het triest dat de open wateren zodanig vervuild zijn dat ook wilde vis verontreinigd is. Dat is de wereld waarin we leven", verzucht Ludo. Om die reden wordt de vis van de biologische forelolie gekweekt in natuuridentieke zoetwatervijvers. De ondernemer legt uit waar een viskwekerij aan moet voldoen voordat de vis als biologisch aangemerkt mag worden: "In de kern grijpt het terug op het bieden van goede leefomstandigheden binnen de vijver. Denk aan het zuurstofgehalte, de hoeveelheid ruimte, het deels biologische uitgangsmateriaal (voer) en de wijze waarop de vissen aan hun einde komen. Dit proces kan tot in de puntjes gereguleerd worden. Tot aan de verpakking toe. Om het keurmerk te mogen dragen, heb je een bepaalde standaard hoog te houden."

Bewuste consument

De biologische visolie is ongeraffineerd en komt van koude persing. "Dat komt de kwaliteit ten goede", weet Ludo. 'Zo blijven veel vitaminen en mineralen behouden. In deze olie zit een breed spectrum aan omega-vetzuren, niet alleen 3, maar ook 6, 7, 9 en 11. Je kunt het zien als de volkorenversie van visolie. Onverzadigde vetten zijn heel vatbaar voor beschadiging. Doordat de olie snel en koud wordt verwerkt, blijft deze in goede conditie. De omega-vetzuren gaan niet-geoxideerd in de capsule."

De capsules verschijnen in een verpakkingsgrootte van 45 stuks. Arctic Blue distribueert haar biologische forelolie momenteel via Natudis en BeterBio.nl. "Natuurvoedingswinkels zijn de klantgroep bij uitstek. Deze consumenten zijn goed geÔnformeerd. Onder hen heerst een levend besef als het gaat om verantwoorde productie en milieuvraagstukken. Ik kan hen de garantie bieden dat er geen nadelige effecten zijn voor de visstand, het milieu of de biodiversiteit."

Voor meer informatie:
Ludo van de Wiel
Arctic Blue Omega BV
T: 030-2447097
info@arctic-blue.com
www.arctic-blue.com

Publicatiedatum: 30-8-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Iers rundvlees in trek
25-5-2018 Focus op bio tijdens Kip Festival
23-5-2018 VK: Aantal biologische varkens bijna verdubbeld in 2017
22-5-2018 Bart Kok verwacht toename prijsverschil tussen bio en gangbaar
17-5-2018 Besluit over biologische varkensstal ligt bij Raad van State
15-5-2018 Fraudeonderzoek gestart bij pluimveevleesverwerkend bedrijf in BelgiŽ
14-5-2018 Vion wil 25% meer biologische vleesvarkens slachten in 2020
9-5-2018 Deli Harmony gelooft in biologische vleeswaren
7-5-2018 MOFGA verbijsterd door besluit USDA om OLPP niet in te voeren
4-5-2018 "Consument kan beter biologische producten kiezen"
4-5-2018 "Kiloknallers maken plaats voor biologisch vlees"
4-5-2018 Herontwikkeling Groothandelsmarkt Rotterdam: naar multifunctionele foodhub
4-5-2018 Organic Trade Association veroordeelt USDA voor terugtrekking biologische dierenwelzijnsregels
4-5-2018 Samen aan de slag met dubbel doel dieren
2-5-2018 Lidl maakt vaakst reclames vleesvervangers
1-5-2018 Bio-Planet in top drie winkels die het best aan verwachtingen consument voldoen
1-5-2018 44% Belgen eet minder vlees dan vorig jaar
30-4-2018 "Intensief gekweekte kip op zowat alle vlakken duurzamer dan een biologisch"
25-4-2018 "Biologisch veevoeder is schaars"
23-4-2018 "Foodondernemers zijn adviseur van de consument"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *