Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oud product op moderne wijze in de markt zetten

Tholen - Druivenijs, druivenbonbons, druivenexcursies, druivenbommetjes en zelfs een heus festival: DruifPop. Het is er allemaal weer nu de druivenoogst bij Druivenkwekerij Nieuw Tuinzight is begonnen. Bij het familiebedrijf in Den Hoorn zijn de eerste Frankenthalers geoogst.


Fenne en Lissie keuren de Blauwe Frankenthalers. En die zijn helemaal goedgekeurd door de dames.

Bij de kwekerij worden verschillende authentieke druivenrassen gekweekt. Dat gebeurt op biodynamische wijze. Arnold en Hilde Jansen houden hiermee de traditie in ere: al sinds 1885 kweekt hun familie tafeldruiven. De kas waarin gewerkt wordt, stamt al uit 1925 en ook de druivenrassen zijn flink oud. "In totaal hebben we veertien druivenserres gevuld met 1500 druivenbomen", vertelt Hilde Jansen. "De druivenrassen zijn verschillend, maar staan bekend als 'Westlands Roem', omdat hier vroeger zoveel druiven geteeld werden." Door de concurrentie uit Griekenland en Italiƫ is dat eigenlijk grotendeels verdwenen.

Marketing van nu

Het is dan wel een oud product, maar de manier waarop de familie de druiven in de markt zet is helemaal van nu. Ze nodigen consumenten uit op het bedrijf en laten alle facetten van de teelt zien. Er staat een spreekbeurtkoffer klaar voor kinderen die er op school iets over willen vertellen en met verschillende rondleidingen en vaarprogramma's verwelkomt de familie jaarlijks duizenden bezoekers. Het is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering geworden, bevestigt Hilde.

Hoogtepunt van het seizoen

Nu het seizoen is begonnen, komen de activiteiten tot een hoogtepunt. Daarbij houden de ondernemers ook de druivenfeesten van vroeger in gedachten. "In de jaren rond 1950/1960 werden verschillende druivenfeesten georganiseerd om de Westlandse druiven te promoten. Doordat de teelt verdwenen is, zijn die feesten eigenlijk ook verdwenen." Bij Hilde en Arnold zijn er nog activiteiten genoeg.

De druiven worden verwerkt tot ijs en in de plaatselijke ijssalon verkocht met een naamkaartje van de kwekerij erbij (zo populair dat het binnen een week op was, dat wel). Lokale delicatessenzaken verwerken de druiven tot bonbons en gebakjes - en posten daar weer over op social media. De huisverkoop is op stoom gekomen en om die nog verder aan te zwengelen, worden er volgend weekend (9 en 10 september) Oogst Open dagen georganiseerd in de druivenserres. Verschillende creatievelingen laten hun werk zien in de serres, er zijn druiven te proeven en buiten op het erf is DruifPop met singer songwriters en muzikanten.

Voor meer informatie: www.druivenkwekerij.nl