Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Oud product op moderne wijze in de markt zetten

Tholen - Druivenijs, druivenbonbons, druivenexcursies, druivenbommetjes en zelfs een heus festival: DruifPop. Het is er allemaal weer nu de druivenoogst bij Druivenkwekerij Nieuw Tuinzight is begonnen. Bij het familiebedrijf in Den Hoorn zijn de eerste Frankenthalers geoogst.


Fenne en Lissie keuren de Blauwe Frankenthalers. En die zijn helemaal goedgekeurd door de dames.

Bij de kwekerij worden verschillende authentieke druivenrassen gekweekt. Dat gebeurt op biodynamische wijze. Arnold en Hilde Jansen houden hiermee de traditie in ere: al sinds 1885 kweekt hun familie tafeldruiven. De kas waarin gewerkt wordt, stamt al uit 1925 en ook de druivenrassen zijn flink oud. "In totaal hebben we veertien druivenserres gevuld met 1500 druivenbomen", vertelt Hilde Jansen. "De druivenrassen zijn verschillend, maar staan bekend als 'Westlands Roem', omdat hier vroeger zoveel druiven geteeld werden." Door de concurrentie uit Griekenland en ItaliŽ is dat eigenlijk grotendeels verdwenen.

Marketing van nu

Het is dan wel een oud product, maar de manier waarop de familie de druiven in de markt zet is helemaal van nu. Ze nodigen consumenten uit op het bedrijf en laten alle facetten van de teelt zien. Er staat een spreekbeurtkoffer klaar voor kinderen die er op school iets over willen vertellen en met verschillende rondleidingen en vaarprogramma's verwelkomt de familie jaarlijks duizenden bezoekers. Het is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering geworden, bevestigt Hilde.

Hoogtepunt van het seizoen

Nu het seizoen is begonnen, komen de activiteiten tot een hoogtepunt. Daarbij houden de ondernemers ook de druivenfeesten van vroeger in gedachten. "In de jaren rond 1950/1960 werden verschillende druivenfeesten georganiseerd om de Westlandse druiven te promoten. Doordat de teelt verdwenen is, zijn die feesten eigenlijk ook verdwenen." Bij Hilde en Arnold zijn er nog activiteiten genoeg.

De druiven worden verwerkt tot ijs en in de plaatselijke ijssalon verkocht met een naamkaartje van de kwekerij erbij (zo populair dat het binnen een week op was, dat wel). Lokale delicatessenzaken verwerken de druiven tot bonbons en gebakjes - en posten daar weer over op social media. De huisverkoop is op stoom gekomen en om die nog verder aan te zwengelen, worden er volgend weekend (9 en 10 september) Oogst Open dagen georganiseerd in de druivenserres. Verschillende creatievelingen laten hun werk zien in de serres, er zijn druiven te proeven en buiten op het erf is DruifPop met singer songwriters en muzikanten.

Voor meer informatie: www.druivenkwekerij.nl

Publicatiedatum: 30-8-2017
Auteur: Arlette Sijmonsma
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-11-2017 Dubbele opbrengst met resistente aardappelrassen
17-11-2017 VS oogst meer biologische zoete aardappelen
17-11-2017 Frankrijk: "Consumptie bio-producten groeit jaarlijks 10%"
16-11-2017 Studie: drastische maatregelen nodig voor 100% biologische wereldvoedselvoorziening
15-11-2017 Mixverpakkingen bio-fruit populair in Zweden
15-11-2017 "Grote belangstelling voor biologische Hollandse appelen"
15-11-2017 'Nieuwe Belgische boer' maakt geen gebruik van landbouwgrond
15-11-2017 "Trendy bio-groenten trekken door naar diepvriessector"
14-11-2017 "Nederlanders consumeren steeds meer knolselderij"
13-11-2017 BioTropic test nieuwe rijpings- en sorteerinstallatie voor bio-mangoís
13-11-2017 GreenbalanZ winnaar Greenovation Award
13-11-2017 Red Season, bio-aardbei met houdbaarheid van 10 dagen
10-11-2017 Alouette baart opzien met phythophthora-resistentie
10-11-2017 VS: Terugroepactie diepvriesbonen vanwege listeria
10-11-2017 Seizoenspiek voor biologische gember
10-11-2017 Spanje ziet vraag naar biologisch citrus stijgen
9-11-2017 Massale fraude met biologische groenten en fruit op SiciliŽ
8-11-2017 Biologische bewaarappel Natyra positief ontvangen
8-11-2017 "Hogere kiwiprijzen door minder aanvoer"
8-11-2017 "Bio-trend houdt minstens nog 10 jaar aan"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *