Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"Te snelle groei gaat ten koste van kwaliteit"
Ton is niet weg te slaan uit productieruimte

Tholen – "De kunst is om genoeg te verkopen, je moet niet alleen maar meer en meer willen. Remia produceert in één ochtend wat ik in een heel jaar produceer. Dat is prima, het punt is namelijk dat bij een te snelle groei ergens de kwaliteit achteruit gaat", zo luidt de mening van Ton Schroer, oprichter en eigenaar van Tons Mosterd en Heerlijkheden. Hij houdt de ontwikkelingen binnen de bio-branche nauwlettend in de gaten. "Een probleem is volgens mij dat kleine producenten de kans niet krijgen bij de inmiddels steeds grotere supermarktketens. En ik heb het idee dat private label-producten sneller aan de kant geschoven worden." Ton blijft zich dan ook liever richten op het natuurvoedingskanaal. "Het produceren van dergelijke aantallen zou hier ten koste gaan van de kwaliteit. Dan focus ik me liever op de natuurvoeding. Je hebt immers meer aan klanten die blij zijn met je product."
 

Ton Schroer naast één van de elektrische auto's van Tons.

Het in Zierikzee gevestigde bedrijf kent een lange historie. Inmiddels viert het bedrijf haar 40-jarig bestaan. Ton heeft vier man personeel in dienst, maar is zelf nog altijd vaak in de productieruimte te vinden. "Ik heb er nog steeds lol in." Waar nodig worden de recepturen van bestaande producten vernieuwd. Zo heeft Ton het afgelopen voorjaar de recepturen van de knoflookmayonaise en hot pepper mayonaise aangepast. "Uit deze mayonaises heb ik de suiker gehaald, ze zijn nu dus ongezoet. Hier heb ik mede vanwege de vraag vanuit de markt voor gekozen." De producent erkent dat de smaak van de producten wel wat veranderd is na deze receptaanpassing. "Dat kan ook niet anders. Maar als de mensen het echt niet lekker meer vinden, moeten ze er zelf maar een schep suiker in doen." De 'Mayonaise beetje zoet' is ook aangepast. "Hierin hebben we de rietsuiker vervangen door agave."
 


Terug bij Natudis

Over het algemeen verkoopt Ton meer mayonaise dan mosterd, meent hij. "De afgelopen tijd hebben we met de mayonaise bijvoorbeeld een goede actie bij Udea gehad. Dat stimuleert uiteraard de vraag." Met veel klanten heeft de producent langdurige relaties opgebouwd. "Dat is niet alleen in Nederland zo. Ik heb bijvoorbeeld ook een trouwe klant in Japan. Die man heb ik 25 jaar geleden in Japan ontmoet toen ik daar een cursus volgde. Voor hem produceer ik nog altijd hotelpotjes van 40 gram met honing-mosterd."

Vanaf 1980 maakte Ton de biologische mosterd onder het merk de Rit, van eind jaren tachtig ging dat via Natudis. Enkele jaren geleden stopte Natudis daarmee. Ton kan nu bevestigen dat Natudis sinds vorige week weer een beperkt assortiment van Tons artikelen opgenomen heeft.


De hotelpotjes honing-mosterd die voor de Japanse klant geproduceerd worden.

Duurzaamheid

Wanneer je aan komt rijden bij het pand in Zierikzee valt onder meer het dak vol zonnepanelen op. Ton is daar erg trots op. "De eerste zonnepanelen zijn al in 1999 op het dak geïnstalleerd. Deze panelen doen het al 18 jaar prima en het blijkt dus echt een goede investering. Dankzij de zonnepanelen lukt het om onze mosterd- en sauzenmakerij 100% te laten draaien op zelf gegenereerde zonne-energie."
 
Een andere opvallende verschijning voor de deur zijn de vijf elektrische auto's. Deze heeft Ton sinds maart 2011 in gebruik. "Inmiddels heb ik al zo'n 350.000 kilometer gereden met deze auto's. Onze zonnepanelen genereren genoeg energie om zelfs de openbare laadpaal bij het pand van elektriciteit te voorzien."
 
Voor meer informatie:

Ton Schroer
Tons Mosterd en Heerlijkheden
Deltastraat 6
4301 RC Zierikzee
0111 450870
info@tonsmosterd.com
www.tonsmosterd.com

Publicatiedatum: 24-8-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-5-2018 Biologisch Nederlands graan blijft hot
22-5-2018 GoodyFood-klant wint 365 gratis repen
9-5-2018 Nieuw: Biologisch geteeld zeewier uit Spanje
8-5-2018 Nederland eerste Europese land met thee van eigen bodem
7-5-2018 "Aanpakken ongezond eten gaat nog in te kleine stappen"
7-5-2018 Nieuw uit Londen: biologische sportvoeding van Motion Nutrition
4-5-2018 "Overstap naar bio voor boeren in Congo niet zo groot"
3-5-2018 CBS: duurzame cacao wint terrein
2-5-2018 Biologisch geteeld graan voor molen ' Prins van Oranje'
1-5-2018 Biologische thee-pionier eregast bij opening theefabriek in China
30-4-2018 "Trap niet in voeding met extra proteïne"
25-4-2018 Lima introduceert vier biologische muesli’s
25-4-2018 Lovely Candy komt met biologische lollies
24-4-2018 OERRR-producten bieden kwetsbare jongeren hulp
24-4-2018 Voedsel tot nadenken
23-4-2018 Zonnatura in top 5 '2018 Sustainable Brand Index'
20-4-2018 Fond: Het warme drankje van de toekomst?
20-4-2018 "Biodiversiteit terug op het land en op tafel"
18-4-2018 Piramide lanceert nieuwe kruidenmelange: kurkuma
13-4-2018 Van pesticiden- en kunstmestverkoper naar bio-pionier

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *