Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Biologische oogst worden in de winkel verkocht
Eerste Canadese supermarktketen met groententeelt op dak

'Groene' daken zijn niet echt nieuw, maar wanneer een supermarktketen besluit om een daktuin op ťťn van zijn winkels te installeren, is dat verfrissend uniek. De IGA in de regio Saint-Laurent in Montrťal opende op 19 juli officieel zijn daktuin. Het project heeft twee voltijds medewerkers en ťťn op contractbasis voor piekperiodes. "Het is de grootste commerciŽle daktuin in Canada", zegt Tim Murphy van Ligne Verte, die het project beheert.

Ook is het de eerste in zijn soort in het land. Op zo'n 2000 m≤ worden er meer dan 30 soorten groenten geteeld en geoogst op slechts 15,5 centimeter grond. Richard Duchemin, mede-eigenaar van IGA extra Famille Duchemin: "De daktuin vertegenwoordigt onze passie voor voeding terwijl we ook onze milieubelasting verminderen, wat voor ons erg belangrijk is. We zijn blij aan dit innovatieve project te zijn begonnen en hopen dat het andere bedrijven aanmoedigt om te volgen."



Innovatie voor de Canadese detailhandel

Groene daken, waar het bedrijf van Ligne Verte zich in specialiseert, bieden meerdere voordelen. Een groen dak kan in de zomer een gebouw afkoelen. Ook is het de eerste winkel met een irrigatiesysteem dat het water uit zijn ontvochtigingssysteem hergebruikt. Ook creŽert het een habitat waar na een jaar al snippen komen en in het voorjaar eenden nestelen. Verder staan er acht bijenkorven die door een ander bedrijf worden onderhouden. De honing wordt ook in de winkel verkocht. 



Seizoensproducten: vergelijkbare prijzen

In de retail geldt in principe dat er altijd voorraad moet zijn, maar dat ligt uiteraard anders voor seizoensproducten. Volgens Murphy moesten zowel de winkelier als de klanten hieraan wennen maar is het project een geweldig succes waarbij er wordt uitverkocht. "Er is een camera op het dak zodat de klanten kunnen zien wat er terwijl ze winkelen op het dak gebeurt. Ik denk dat dit de aantrekking van biologische streekproducten vergroot." Ook de prijzen zijn redelijk omdat er geen transportkosten zijn, alhoewel anderzijds alle arbeid handmatig wordt gedaan. "Ons product is qua prijs zeker vergelijkbaar."



Andere producten

Volgens Murphy zullen ze volgend jaar de aardbeien die ze hebben geplant kunnen oogsten. "Dat is het fruit waarmee we waarschijnlijk het meeste succes zullen hebben. Volgend jaar gaan we het met kersen proberen." Ook denkt hij aan het kweken van paddenstoelen en het verhogen van de compostproductie.

Optimisme over uitbreiding

Murphy is optimistisch over het creŽren van meer daktuinen. "We hebben een paar telefoontjes gehad van andere kleinere winkeliers die interesse hebben. Ook hoeft het niet echt op een supermarktdak te zijn. Wil een gebouw een groen dak dan kunnen wij er ruimte huren. We zijn erg enthousiast over hoe het heeft uitgepakt."

Voor meer informatie:
Tim Murphy
Ligne Verte
Tel: (514) 442-4381

Publicatiedatum: 18-8-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Klant van Natuurlijk Naturijn wint hoofdprijs paascampagne
24-5-2018 "Carrefour moet belangrijkste merk voor bio-voeding in BelgiŽ worden"
24-5-2018 VS: Raley's opent bio-winkelconcept Market 5-ONE-5
22-5-2018 Amerikaanse bio-sector 6,4% gegroeid in 2017
18-5-2018 Zorgboodschap en CoCuisine bundelen krachten in de zorgmarkt
18-5-2018 Nieuw in het assortiment vegan maaltijden van LunchVegaz
17-5-2018 Deelnemers enthousiast over productcursus voor de speciaalzaak
16-5-2018 "Het begon voor mij al ruim dertig jaar geleden toen het nog 'raar' was"
15-5-2018 Denn's-filiaal geopend in Erfurt - Alnatura volgt in de herfst
14-5-2018 "Value added private labels moeten margeverlies compenseren"
14-5-2018 "Hema komt in Belgische handen"
14-5-2018 Carrefour wil ook in BelgiŽ bio-winkels openen
14-5-2018 Broeders Gezondheidswinkel viert EKO-certificering
9-5-2018 Bio c'Bon wordt 'big in Japan'
8-5-2018 Carrefour BelgiŽ lanceert de eerste automatische Food drive
8-5-2018 Denemarken bevestigt positie als leidend biologisch land
4-5-2018 Duitsland: Meer Alnatura-producten bij Rossmann
3-5-2018 Plus plaatst ongezonde kinderproducten niet meer op ooghoogte
1-5-2018 De Ieme viert 40-jarig bestaan
30-4-2018 Betoging tegen moskee in pand Bio-Planet

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *