Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Klaas de Lange: "Switch had veel meer voeten in de aarde dan verwacht"
Overname voorkomt einde Zuiver Zuivel

Tholen - Weerribben Zuivel nam in december 2015 het merk Zuiver Zuivel over van FrieslandCampina. Ondanks het feit dat het allemaal wat lastiger was dan verwacht, is directeur Klaas de Lange nog steeds heel blij met de overname. "Tijdens de onderhandelingen stond voor mij voorop dat het merk Zuiver Zuivel moest blijven bestaan. Dit is namelijk bij uitstek een merk waarmee het natuurvoedingskanaal zich kan onderscheiden. De 25 biologisch-dynamische boeren die voor Zuiver Zuivel melk produceren hebben zo'n belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de sector. Ze stonden aan de basis van de pioniersfase en komen altijd met nieuwe ideeŽn. Er moest gewoon plek blijven voor deze pioniers. Gelukkig was ook FrieslandCampina ervan overtuigd dat wij de partij zijn waar het merk het beste paste", vertelt Klaas.


Klaas de Lange in de koelopslag in het pand van Weerribben Zuivel in Nederland (Overijssel).

Hij geeft aan dat de merken Zuiver Zuivel en Weerribben Zuivel elkaar versterken. "De merken onderscheiden zich duidelijk. Zo is Zuiver Zuivel een merk met uitsluitend producten van Demeter-kwaliteit en Weerribben Zuivel het biologische merk rechtstreeks van de boerderij uit natuurgebied Weerribben-Wieden." Klaas erkent dat er veel kwam kijken bij de overname. "De switch vanuit Limmen had veel meer voeten in de aarde dan we vooraf dachten. De producten kregen een ander design waardoor consumenten ook dachten dat de smaak anders was. Terwijl we de recepturen niet veranderd hadden. Het kostte bij een aantal producten tijd om de receptuur en het proces te finetunen om dezelfde dikte en beleving te bereiken die de consument van Zuiver Zuivel gewend was. Ik ben er van overtuigd dat alle betrokkenen bij een overname een bepaalde gewenningsperiode nodig hebben. Dat geldt zowel voor de medewerkers als de consumenten. Iedereen is nu weer helemaal tevreden."
 
Klaas vertelt dat het bedrijf de afgelopen maanden bewust flink ingezet heeft op proeverijen. "Mijn zoon Thijs is in heel veel winkels op bezoek geweest. Het is echt goed dat we daarin geÔnvesteerd hebben. Hiermee kom je immers rechtstreeks met de consumenten in contact en kunnen zij gerichte vragen stellen." Hij is ook altijd bereid om meer uitleg te komen geven. "We hebben bijvoorbeeld de medewerkers die bij Ekoplaza verantwoordelijk zijn voor het zuivelschap onlangs uitgebreid geÔnformeerd over onze merken. Zij koppelen dan vervolgens vragen die de klanten in de winkel aan hen stellen weer aan ons terug. Dat brengt je toch wat dichter bij elkaar."


Nieuwe Demeterproducten

Nu alles op de rit is, is er volgens Klaas ruimte voor innovatie in de Demeterproducten. "Lange tijd bestond het Zuiver Zuivel-assortiment enkel uit melk en yoghurt, er zat weinig ontwikkeling is. Dat is zonde. Er liggen nog heel veel kansen op het gebied van productontwikkeling. Daarom hebben we onlangs bijvoorbeeld biologisch-dynamische Kefir geÔntroduceerd onder het Zuiver Zuivel-merk. Dergelijke introducties geven het merk een duidelijke boost. Aan de ontwikkeling hiervan ging een lang proces vooraf. Kefir is een gezondheidsdrank waarin bacteriŽn zitten die gezondheidsclaims kunnen dragen. Dit is zeker een product dat nog meer aandacht vraag." Klaas erkent dat de biologisch-dynamische productie zeker wat aanpassingen vergt. "Het is een proces dat je niet massaal kunt maken. De BD-melk moet in een wat rustiger tempo verwerkt worden."
 
Voor meer informatie:
 
Klaas de Lange
Weerribben Zuivel
Veldhuisweg 9
8362 VB  Nederland
0527 292529
info@weerribbenzuivel.nl
www.weerribbenzuivel.nl

Publicatiedatum: 21-8-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-11-2017 Natuurlijk Genoegen investeert in eigen hooidrogerij en vrijloopstal
16-11-2017 Jan Duijndam wint OndernemersPrijs Haaglanden 2018
14-11-2017 Nieuw: biologische brok voor kaasmakers
14-11-2017 "Biologische akkerbouw blijft achter in Friesland"
13-11-2017 "Niet minder, maar meer bio nodig"
9-11-2017 Zuivelindustrie wil de definitie van kaas wijzigen
9-11-2017 Legkip krijgt volop de ruimte dankzij mobiele ren
6-11-2017 Nieuwe landbouwminister bezoekt bio-pluimveebedrijf Verbeek
3-11-2017 Beter beweiden in het najaar voor betere melkproductie
1-11-2017 LTO: "Ingrijpende, maar noodzakelijke maatregel"
31-10-2017 Melkveehouders overrompeld door vonnis fosfaatreductieplan
31-10-2017 Biologische garantieprijs november +1,25 naar 50,75 euro
27-10-2017 Boenen bij de Boeren helpt door fipronil getroffen bio-boeren
25-10-2017 ZoŽ & Zazu geitenkazen veroveren AH-schap
25-10-2017 China: importban Europese schimmelkazen van tafel
25-10-2017 Hoe een Kroatisch heuveldorpje een kaasmakerij uit Pieterburen inspireerde
23-10-2017 WUR Rapport: Indicatie economische gevolgen fipronilaffaire pluimveesector
23-10-2017 Nieuw: premium bio-roomijs van jerseymelk
20-10-2017 Minister Kamp waarschuwt voor onverantwoorde groei melkveestapel
19-10-2017 PCB-besmetting bij bio-boer door historische bodemverontreiniging

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *