Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Slogan brengt biologisch in diskrediet
Reclame van Emté omtrent natuurvlees misleidend

In het voorjaar van 2017 maakte supermarktketen Emté reclame voor natuurvlees met de slogan 'Beter dan biologisch'. Een oplettende consument meldde dit bij Bionext, omdat hij zich afvroeg of dit wel mocht. Bionext meldde deze klacht bij toezichthouder Skal Biocontrole. Stichting Reclame Code oordeelt nu dat deze reclame misleidend is.

"Biologisch is een beschermde term en mag niet zomaar gebruikt worden", aldus Bavo van den Idsert, directeur van Bionext. "De claim 'Beter dan biologisch' is nu bewezen misleidend en Emté mag hier geen gebruik meer van maken."
 
Volgens Skal Biocontrole was de leus 'Beter dan biologisch' misleidend, omdat het de onjuiste schijn wekte dat het natuurvlees voldoet aan de kenmerken van biologisch vlees. In de begeleidende tekst in de folder stond dat de runderen gevarieerd eten, veel bewegen en langer leven. Ook zouden de leefomstandigheden en het voedsel worden gecontroleerd. Dit zijn kenmerken van biologische landbouwproducten, maar "omdat nergens uit blijkt dat natuurvlees beter is dan biologisch, zijn de reclame-uitingen niet objectief controleerbaar", luidde de klacht van Skal Biocontrole.

Stichting Reclame Code heeft de klacht beoordeeld en vindt de reclame inderdaad misleidend. Consumenten zouden denken dat het natuurvlees aan dezelfde eisen voldoet als biologisch vlees en daardoor kunnen besluiten het product te kopen terwijl ze dat anders niet zouden doen, is het oordeel van de Stichting. Inmiddels is Emté gestopt met de reclame-uiting.
 
Voor meer informatie: www.bionext.nl

Publicatiedatum: 15-8-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

15-11-2017 Nieuw bij Udea: Simmentaler Beef Steak Burger & Biefstuk gehaktballen
10-11-2017 “De hele keten is aan zet, dat begint al bij de voerfabriek”
8-11-2017 Vleesverkoopautomaat biedt speklapje ‘on the go’
2-11-2017 Yarrah bezoekt varkenshouderij tijdens Beter Leven-week 2017
2-11-2017 Plofkipcampagne Wakker Dier wint prijs voor effectieve reclame
1-11-2017 Slachterij Firma Tuithof gedecertificeerd
31-10-2017 Wildsaus De Watermolen nu ook eenmalig biologisch
20-10-2017 Daling vleesconsumptie gestopt
20-10-2017 Aantal boeren met Beter Leven-keurmerk in vijf jaar tijd verdubbeld
18-10-2017 Efteling enige attractiepark met bio in horeca-aanbod
17-10-2017 “We willen er graag een punt achter zetten”
12-10-2017 Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30% gestegen
9-10-2017 "Vele externe bestellingen compenseren daling winkelomzet"
6-10-2017 Biologische feestvarkens krijgen taart tijdens Dierendag
4-10-2017 De Vegetarische Slager moet productnamen veranderen
2-10-2017 "Verkoop biologisch varkensvlees moeilijker dan rundvlees"
25-9-2017 Vion, Agrifirm, ForFarmers versterken Coalitie Vitalisering Varkenshouderij
21-9-2017 Symposium en open dag biologische varkenshouderij familie Boerrigter
18-9-2017 Arjen Lubach komt met 'slechter leven'-keurmerk
14-9-2017 Nieuw onderzoek naar mobiel slachthuis in Vlaanderen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *