Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: verkoopstijging bio-versproducten, maar consument heeft liever lokaal

Volgens de studie Power of Produce 2017 door het Food Marketing Institute blijft de verkoop van versproducten in de VS stijgen. Binnen 52 weken steeg de categorie met 3,3 procent en groeide het volume met 2,6 procent. Dit staat gelijk aan $63 miljard (53,6 miljard euro) aan verkoop. Volgens het onderzoek steeg de groei door aankopen van millennials en door aankopen van producten met een meerwaarde, die biologisch zijn en die een merk hebben.

De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.

Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.

Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.

Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.

Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.

Bron: fooddive.com
Publicatiedatum: