Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




VS: verkoopstijging bio-versproducten, maar consument heeft liever lokaal

Volgens de studie Power of Produce 2017 door het Food Marketing Institute blijft de verkoop van versproducten in de VS stijgen. Binnen 52 weken steeg de categorie met 3,3 procent en groeide het volume met 2,6 procent. Dit staat gelijk aan $63 miljard (53,6 miljard euro) aan verkoop. Volgens het onderzoek steeg de groei door aankopen van millennials en door aankopen van producten met een meerwaarde, die biologisch zijn en die een merk hebben.

De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.

Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.

Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.

Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.

Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.

Bron: fooddive.com

Publicatiedatum: 14-8-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-11-2017 Dubbele opbrengst met resistente aardappelrassen
17-11-2017 VS oogst meer biologische zoete aardappelen
17-11-2017 Frankrijk: "Consumptie bio-producten groeit jaarlijks 10%"
16-11-2017 Studie: drastische maatregelen nodig voor 100% biologische wereldvoedselvoorziening
15-11-2017 Mixverpakkingen bio-fruit populair in Zweden
15-11-2017 "Grote belangstelling voor biologische Hollandse appelen"
15-11-2017 'Nieuwe Belgische boer' maakt geen gebruik van landbouwgrond
15-11-2017 "Trendy bio-groenten trekken door naar diepvriessector"
14-11-2017 "Nederlanders consumeren steeds meer knolselderij"
13-11-2017 BioTropic test nieuwe rijpings- en sorteerinstallatie voor bio-mangoís
13-11-2017 GreenbalanZ winnaar Greenovation Award
13-11-2017 Red Season, bio-aardbei met houdbaarheid van 10 dagen
10-11-2017 Alouette baart opzien met phythophthora-resistentie
10-11-2017 VS: Terugroepactie diepvriesbonen vanwege listeria
10-11-2017 Seizoenspiek voor biologische gember
10-11-2017 Spanje ziet vraag naar biologisch citrus stijgen
9-11-2017 Massale fraude met biologische groenten en fruit op SiciliŽ
8-11-2017 Biologische bewaarappel Natyra positief ontvangen
8-11-2017 "Hogere kiwiprijzen door minder aanvoer"
8-11-2017 "Bio-trend houdt minstens nog 10 jaar aan"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *