Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




VS: verkoopstijging bio-versproducten, maar consument heeft liever lokaal

Volgens de studie Power of Produce 2017 door het Food Marketing Institute blijft de verkoop van versproducten in de VS stijgen. Binnen 52 weken steeg de categorie met 3,3 procent en groeide het volume met 2,6 procent. Dit staat gelijk aan $63 miljard (53,6 miljard euro) aan verkoop. Volgens het onderzoek steeg de groei door aankopen van millennials en door aankopen van producten met een meerwaarde, die biologisch zijn en die een merk hebben.

De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.

Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.

Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.

Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.

Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.

Bron: fooddive.com

Publicatiedatum: 14-8-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 "Bio-champignons zijn in Frankrijk een hype"
25-5-2018 Biologische groenten gekweekt voor voedselbank
24-5-2018 "Prettige aan bio-landbouw is de samenwerking met de natuur"
24-5-2018 "Door de droogte hebben we weinig onkruid"
24-5-2018 Voorjaar warm genoeg voor paksoi van buiten
24-5-2018 Velddemonstraties mechanische onkruidbestrijding in Noord-Nederland
24-5-2018 Deens bio-landbouwareaal groeit naar 245.000 hectare
23-5-2018 Biologisch boeren in Zeeland: "Het blijft een beetje aanmodderen hier"
23-5-2018 "Wij bieden grote diversiteit dankzij internationale recepten"
23-5-2018 Eerste Peruaanse bio-granaatappelen in Duitsland
22-5-2018 Nieuwe locatie boerderijwinkel biedt vijf keer zoveel ruimte
22-5-2018 Spanje: bioteelt in het bos
22-5-2018 San Marino gaat voor volledig biologisch
18-5-2018 Zeeuws bio-echtpaar legt voedselbos aan
18-5-2018 Biologische insecticide Carpovirusine EVO2 effectief tegen fruitmot
18-5-2018 Bessen plukken bij de Vlaamse bioboer
18-5-2018 Suriname: Ressortleiders DOAB volgen verdiepingscursus bio-landbouw
18-5-2018 Almería wil areaal biologische kasteelt verdubbelen
18-5-2018 Denemarken: Biologische landbouw heeft groene wensen voor nieuwe minister
18-5-2018 Nooit eerder waren er zoveel bio-bedrijven in Zwitserland

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *