Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




VS: verkoopstijging bio-versproducten, maar consument heeft liever lokaal

Volgens de studie Power of Produce 2017 door het Food Marketing Institute blijft de verkoop van versproducten in de VS stijgen. Binnen 52 weken steeg de categorie met 3,3 procent en groeide het volume met 2,6 procent. Dit staat gelijk aan $63 miljard (53,6 miljard euro) aan verkoop. Volgens het onderzoek steeg de groei door aankopen van millennials en door aankopen van producten met een meerwaarde, die biologisch zijn en die een merk hebben.

De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.

Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.

Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.

Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.

Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.

Bron: fooddive.com

Publicatiedatum: 14-8-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-1-2018 Franse bio-markt groeit
22-1-2018 Maandag soepdag op Tilburgse basisschool
19-1-2018 Máximaal aandacht voor pompoen op Bio-beurs
19-1-2018 Nieuw pakket phytophthora-resistente rassen Agrico
19-1-2018 Volkert Engelsman doet via koningin Máxima een appèl aan financiële sector
19-1-2018 Syngenta krijgt nul op rekest bij Europees Octrooibureau
17-1-2018 Joost maakt telersdroom waar met Heerlijke oogst
17-1-2018 Chili: 10% blauwe bessen biologisch geteeld
17-1-2018 Vraag naar biologische appel blijft groeien
17-1-2018 Bio-tuinderij Mühlingen opent kas 4,2 hectare
17-1-2018 "Meer bewustzijn voor behoud bodemstructuur en bodemleven"
16-1-2018 BioTropic neemt vier nieuwe rijpkamers in gebruik voor mango's
16-1-2018 Red Season, Italiaanse bio-aardbeien
16-1-2018 Bio Freshi Produce breidt uit met industriegroenten
16-1-2018 VK enige land in EU met afname areaal biologische sector
16-1-2018 Eerste bio-bedrijf in Oman gestart
15-1-2018 "Onkruid is grootste probleem bij quinoa"
15-1-2018 Internationale biologische paksoi-weken van start
11-1-2018 Nederlander besteedt 5% meer aan bio-AGF
11-1-2018 'Omdenker' Jan Schrijver en de Tuinbouw Ondernemersprijs

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *