Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Victor van Veelen, Friethoes: "Het is ietwat uit de hand gelopen"
Een speciaalbiertje en frietje uit één en dezelfde aardappel

Tholen – "Ja, het is ietwat uit de hand gelopen", lacht Victor van Veelen. Zeven jaar geleden openden de broers Joost en Sebastiaan Hoes in Haarlem een proeflokaal onder de naam FrietHoes. Het was de opmaat naar een eigen FrietFabriek waarin ook Victor deelnam. Hun nieuwe productielijn heeft een capaciteit ruim 2 miljoen kg dagverse frites op jaarbasis. Daarmee belevert het drietal de landelijke horeca(groothandel). "Nog niet zo lang geleden waren we nog met zes frituurs in de weer een week aan het voorbakken. Nu beschikken we over een volwaardige productielijn."



Topje van de ijsberg

Festivalgangers waren al bekend met de vele foodtrucks waarmee FrietHoes festivals als Best Kept Secret en Mysteryland aandeed. "Op festivals was duidelijk vraag naar biologische producten. In korte tijd is de catering met diepvriesproducten verdrongen. Terugblikkend kunnen we wel stellen dat onze komst de nodige verandering teweeg heeft gebracht. Biologische frites zijn inmiddels bijna niet meer weg te denken op festivals", vertelt Victor, die ziet dat het concept dan ook al snel navolging kreeg bij andere aanbieders. In de foodservice zet FrietHoes in op eenzelfde ontwikkeling. "Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Wat wij in een jaar produceren, doen de grote industriëlen in één dag."

Complete machinelijn

De huidige 'FrietFabriek' is vorig jaar mei opgeleverd. In de loop van 2015 werd de basis gelegd voor een semiautomatische fabriek voor de productie van voorgebakken frites. "We wilden alles hetzelfde blijven doen maar dan op grotere schaal". Voorheen maakte FrietHoes al op kleine schaal gebruik van een snij- en sorteermachine van Marcelissen. De samenwerking werd voortgezet met een complete machinelijn voor het verplaatsen, doseren, snijden, afwegen en verpakken van frites. Victor: "We groeiden uit ons jasje. Om te kunnen blijven groeien was het het noodzakelijk om een aparte productielocatie op te zetten die voldeed aan de nodige normen op het gebied van koeling en voedselveiligheid, waar nog steeds door mensen dagelijks met veel vakmanschap frites worden gemaakt."



Biologisch geen doel op zich

FrietHoes geldt binnen Nederland als een van de grotere afnemers van bio-fritesaardappelen. "Uiteraard vinden we het belangrijk dat er goed met het land wordt omgesprongen, maar onze keuze is voornamelijk uit smaak geboren." Biologisch is voor FrietHoes geen doel op zich. Beschikbaarheid speelt minstens zo'n grote rol. Toen de biologische aardappelproductie vorig jaar flink had te lijden onder ziekten als phytophthora, week FrietHoes tijdelijk uit naar gangbare aardappelrassen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Meevaller was wel dat de aardappel letterlijk 10 kilometer naast de fabriek werd geteeld. Dat compenseerde het toch nog een beetje, maar gelukkig hebben we over een paar weken weer biologische piepers. Die vinden we toch vaak nog net een tikje lekkerder smaken."

Verwaarden van reststromen

FrietHoes stelt zichzelf ten doel de productielijn volgend jaar volledig zero waste in te richten. Voor de olie hadden de ondernemers al een passende oplossing gevonden. De grootste winst viel echter te behalen met het verwaarden van het snijafval: zo'n 15 tot 20 procent van de aardappel. "De schillen kun je natuurlijk aan de varkens voeren – zoals dat vroeger vaak werd gedaan – maar je kunt er ook inventiever mee omspringen. Toen bedachten we dat we daar ook wodka mee konden stoken. Al snel volgde ons schillenbier: ambachtelijk speciaalbier dat zich goed leent voor op het terras. Als horecaondernemer heb je een streepje voor als je verse frites kunt serveren en je klant erbij kunt vertellen dat het drankje op de kaart van diezelfde aardappel en fritesproducent afkomstig is. Dat spreekt klanten aan en creëert beleving", besluit Victor.



Voor meer informatie:
victor@friethoes.nl
www.friethoes.nl

Publicatiedatum: 18-7-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market
28-9-2017 Nieuwe Air France-dochter Joon zet in biologisch
26-9-2017 Biologisch kipnuggets-restaurant opent deuren in VS
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
14-9-2017 La Place opent eerste restaurants in nieuwe Hudson’s Bay warenhuizen
14-9-2017 Economische groei horecasector ook zichtbaar op Gastvrij Rotterdam
12-9-2017 Puur! hotspots ontvangen Foodiebox
5-9-2017 "Maaltijdbezorgservice is enorme groeimarkt"
31-8-2017 Boot Koffie opent nieuwe koffiebar in Amersfoort
24-8-2017 Amerikaanse basketbalspeler opent biorestaurant bij Walmart
23-8-2017 "Sluit mensen met allergie niet buiten"
22-8-2017 Smartmat en Dagvers introduceren kookbox met bio-ingrediënten
22-8-2017 Hotel op bio-boerenerf maakt beleving compleet
7-8-2017 Bio-hapjes voor Zwolse ambtenaren
21-7-2017 Foodtruck Vrij Voedsel krijgt EKO-keurmerk Goud
18-7-2017 Eerste festival in Nederland met Gouden EKO-keurmerk
17-7-2017 Steinbeisser viert 5-jarig jubileum met biologische haute cuisine
14-7-2017 Individueel verpakte bio-aardappel voor in de magnetron
10-7-2017 Biologische KOOC-maaltijden vanaf nu bij Ekoplaza

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *