Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Dit najaar: Anuga, BioSüd en Heldemarkt Stuttgart
Duitsland: Europees koploper in biologische levensmiddelen

Onze Oosterburen geven elk jaar fors meer uit aan biologische levensmiddelen. De Duitse productie kan de rap groeiende vraag echter niet bijbenen. Als gevolg hiervan importeert Duitsland jaarlijks voor honderden miljoenen euro's aan biologische producten. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemingen. Dit najaar bieden beurzen als Anuga, BioSüd en Heldemarkt Stuttgart ondernemers de mogelijkheid om deze kansen te verkennen.

Afgelopen jaar gaven consumenten in de gehele Europese Unie circa 30 miljard euro uit aan biologische levensmiddelen. Duitsland is daarbij koploper. Zo gaven Duitsers in 2016 gemiddeld 114 euro per inwoner uit aan biologische producten. Dit is ruim het dubbele van het EU-gemiddelde. Ook lagen de uitgaven aan biologische producten in Duitsland bijna 10% hoger dan in 2015. Duitse supermarkten en drogisten zagen de afzet van hun biologische producten in 2016 zelfs met 14,6% stijgen.

Fors importaandeel biologische producten

Belangenbehartiger van de Duitse biologische levensmiddelenproducenten BÖWL denkt dat de groei ook in de komende jaren hoog blijft; 'biologisch' heeft in Duitsland veel potentieel. Ook het Duitse ministerie van Voedsel en Landbouw (BMEL) ziet een stevig groeiende markt voor biologische producten. Daarbij constateert het ministerie tegelijkertijd dat de Duitse vraag naar biologische levensmiddelen sterker groeit dan de productie. Duitsland importeert jaarlijks dan ook voor vele honderden miljoenen euro's aan biologische producten. Zo was volgens de statistische databank Statista (2017) vorig jaar bijna 50% van de in Duitsland verkochte biologische wortelen afkomstig uit het buitenland. Bij biologische maïs en appelen was het importaandeel respectievelijk 43% en 40%, bij aardappelen en varkensvlees een derde.

Exportkansen voor bio

De sterk groeiende markt voor biologische levensmiddelen en de achterblijvende Duitse productie bieden exportkansen voor Nederlandse ondernemingen. Een goede mogelijkheid om een beeld te krijgen van de Duitse bio-markt en de trends en ontwikkelingen op dit vlak is een bezoek aan een beurs. Beurzen zijn in Duitsland dé manier om met potentiële handelspartners in contact te komen. Een voorbeeld is de internationale levensmiddelenbeurs Anuga die van 7 tot 10 oktober 2017 in Keulen plaatsvindt. Interessant zijn 'Anuga Organic' een 'Biospektrum', waarin uitsluitend producten met een biologische certificering te vinden zijn. De regionale vakbeurs BioSüd op 1 oktober 2017 in Augsburg richt zich op de Zuid-Duitse markt, net als de Heldenmarkt Stuttgart op 4 en 5 november 2017 in Stuttgart.

Nederlandse ondernemers kunnen ook direct Duitse biologische supermarktketens en biologische groothandels benaderen. Alnatura, Denn's Biomarkt/Dennree, Basic en Bio Company zijn de grootste Duitse bio-retailers. Sommige supermarktketens zijn tegelijkertijd groothandels, zoals Alnatura en Denn's Biomarkt/Dennree.

Zie hier een uitgebreide lijst van biologische supermarkten, biologische groothandels en reformwinkel in Duitsland.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: 13-7-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-1-2018 Fotoreportage exposanten Bio-beurs 2018
22-1-2018 "Bezoek Koningin Máxima erkenning voor jarenlange arbeid"
22-1-2018 Verslag Máxima op Bio-beurs in Blauw Bloed
22-1-2018 'Het Deense voorbeeld' op BIOFACH 2018
19-1-2018 Fotoreportage 'Koninklijke' Bio-beurs 2018
17-1-2018 Beursplattegrond van exposanten Bio-beurs
17-1-2018 Avondklas over de giraf en de jakhals in onze communicatie
17-1-2018 "Zo'n mix van branchevertegenwoordigers op congresniveau tamelijk uniek"
16-1-2018 Maurits Groen opent tweede dag Bio-beurs
16-1-2018 Op de Bio-beurs: workshop over EKO-leer
16-1-2018 Inschrijving Gaia Green Awards 2018 geopend
15-1-2018 "Hoe helpt techniek de ecologie verder?"
15-1-2018 Eerste editie Pureness en BioMechaTech op Bio-beurs 2018
15-1-2018 Première film koolstofboeren op de Bio-beurs
12-1-2018 Fotoreportage: bio groeiende op Horecava 2018
12-1-2018 Consumenten verleiden tot een natuurvoedingslifestyle
11-1-2018 18 december: workshop over voedseltransitie
11-1-2018 Vernieuwingen bij TerraSana worden zichtbaar op Bio-beurs
9-1-2018 10-punten Expertplan geeft visie op duurzamer Nederland
9-1-2018 "Geur krachtige marketingtool voor winkeliers"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *