Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Nederlandse ghee voedselhype in Japan

Ghee, een bakvet gemaakt door de Hollandse start-up Ghee Easy, blijkt een doorslaand succes in Japan. Tijdens de Mezamashi TV-show, keken afgelopen week meer dan 14 miljoen Japanners naar een item dat uitgebreid de voordelen van ghee ten opzichte van boter of plantaardige oliŽn ter sprake bracht. De potten ghee zijn niet aan te slepen.



De Japanse bevolking heeft de hoogste levensverwachting ter wereld. Dat komt voor een groot deel door hun gezonde voeding. Japanners eten traditioneel veel vis en weinig bewerkte producten. Tijdens de ochtendshow werd expliciet gerefereerd naar de veel betere bakeigenschappen van ghee, door deze te vergelijken met boter. In boter gebakken garnalen werden zwart, terwijl de in ghee gebakken garnalen mooi bruin kleurden.

Ghee is een hele zuivere vorm van geklaarde boter. Het is een bakvet met de rijke smaak en geur van roomboter, maar het kan tot een veel hogere temperatuur worden verhit. Boter verbrandt al bij 130 graden, olijf- en zonnebloemolie gaan rond de 170 graden walmen. Ghee kan daarentegen probleemloos tot 250 graden verhit worden en is dus ideaal voor het heet aanbraden van vis en vlees, maar ook voor het bakken van een ei, pannenkoeken of het wokken van groente.



Ghee Easy maakt een spectaculaire groei door. "Drie jaar geleden begonnen we met ghee maken vanuit de keuken in mijn Amsterdamse appartementje op twee hoog", vertelt oprichter David Klingen. "Nu hebben we een complete fabriek staan en gaat onze ghee de hele wereld over."

Vooral de vraag vanuit Japan is haast niet bij te houden. Elke maand worden duizenden kilo's ghee op de boot gezet. Deze week stond Ghee Easy in Japan in de top tien van meest verkochte voedselproducten op webwinkel Amazon.

Ook in Nederland bakken steeds meer mensen met ghee. David: "Toen we net begonnen, waren onze klanten vooral culinaire types en van die echte foodies. Maar steeds meer mensen zien ghee nu als een dagelijks te gebruiken bakvet. Zo'n ontwikkeling zag je afgelopen jaren ook met kokos-olie. Dat ligt inmiddels gewoon in iedere supermarkt."

Voor meer informatie: www.ghee-easy.nl

Publicatiedatum: 12-7-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Wereldwijd bereik voor bio-chocopasta's
21-9-2017 Epke Zonderland fan van bio-kokosolie
20-9-2017 "Mooie mijlpaal voor de Nederlandse bio-sector"
15-9-2017 Hoogwaardig proteÔnemeel van walnoot, lijnzaad en pompoenpit
11-9-2017 "Eigen merk als proeftuin voor marktbetreders"
8-9-2017 Rude Health omarmt granola, drinks en crackers
8-9-2017 Nieuw bij UniPharma: CoCao chocolade
5-9-2017 ďZeker impact op bijenvolken, maar niet rampzaligĒ
4-9-2017 Doritos krijgt biologisch broertje
4-9-2017 Nieuw in Nederland: Hippeas
31-8-2017 Biologische tussendoorkoekjes betreden Belgische markt
31-8-2017 Nieuwe glutenvrije hartige snacks: triangles
28-8-2017 Vlaams-Brabant zoekt partner voor uitbouw Proefcentrum Pamel
24-8-2017 Ton is niet weg te slaan uit productieruimte
18-8-2017 Bio gooit hoge ogen bij Paprika chips-wijzer
14-8-2017 'Super Bouillon': bouillon zonder vezelarme vulstoffen
7-8-2017 Tons ongezoete bio-ketchup bovenaan 'Ketchupwijzer'
21-7-2017 Nieuwe kokosoliŽn onder Ekoland
20-7-2017 Biologische theeproducent geselecteerd voor Innovatiefonds
20-7-2017 Marc. introduceert drie biologische zeewiersauzen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *