Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Nederlandse ghee voedselhype in Japan

Ghee, een bakvet gemaakt door de Hollandse start-up Ghee Easy, blijkt een doorslaand succes in Japan. Tijdens de Mezamashi TV-show, keken afgelopen week meer dan 14 miljoen Japanners naar een item dat uitgebreid de voordelen van ghee ten opzichte van boter of plantaardige oliën ter sprake bracht. De potten ghee zijn niet aan te slepen.



De Japanse bevolking heeft de hoogste levensverwachting ter wereld. Dat komt voor een groot deel door hun gezonde voeding. Japanners eten traditioneel veel vis en weinig bewerkte producten. Tijdens de ochtendshow werd expliciet gerefereerd naar de veel betere bakeigenschappen van ghee, door deze te vergelijken met boter. In boter gebakken garnalen werden zwart, terwijl de in ghee gebakken garnalen mooi bruin kleurden.

Ghee is een hele zuivere vorm van geklaarde boter. Het is een bakvet met de rijke smaak en geur van roomboter, maar het kan tot een veel hogere temperatuur worden verhit. Boter verbrandt al bij 130 graden, olijf- en zonnebloemolie gaan rond de 170 graden walmen. Ghee kan daarentegen probleemloos tot 250 graden verhit worden en is dus ideaal voor het heet aanbraden van vis en vlees, maar ook voor het bakken van een ei, pannenkoeken of het wokken van groente.



Ghee Easy maakt een spectaculaire groei door. "Drie jaar geleden begonnen we met ghee maken vanuit de keuken in mijn Amsterdamse appartementje op twee hoog", vertelt oprichter David Klingen. "Nu hebben we een complete fabriek staan en gaat onze ghee de hele wereld over."

Vooral de vraag vanuit Japan is haast niet bij te houden. Elke maand worden duizenden kilo's ghee op de boot gezet. Deze week stond Ghee Easy in Japan in de top tien van meest verkochte voedselproducten op webwinkel Amazon.

Ook in Nederland bakken steeds meer mensen met ghee. David: "Toen we net begonnen, waren onze klanten vooral culinaire types en van die echte foodies. Maar steeds meer mensen zien ghee nu als een dagelijks te gebruiken bakvet. Zo'n ontwikkeling zag je afgelopen jaren ook met kokos-olie. Dat ligt inmiddels gewoon in iedere supermarkt."

Voor meer informatie: www.ghee-easy.nl

Publicatiedatum: 12-7-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-1-2018 Lovechock presenteert 'Love Warrior'-campagne
19-1-2018 Vet verbranden met muesli eten
16-1-2018 De Smaakspecialist: behind the scenes
15-1-2018 Rijstvellen voor Vietnamese summer rolls
12-1-2018 "Luxe truffelolie traktatie voor connaisseurs"
12-1-2018 Drie nieuwe smaken voor krachtkoek Biobite
12-1-2018 Bananenkoekjes zonder toegevoegde suiker
11-1-2018 Vikingen inspireren North Sea Salt Works
11-1-2018 Meesters van De Halm presenteert drie nieuwe producten
10-1-2018 Nieuw van TerraSana: Moerbei-crumble
8-1-2018 Bio-beurs: Maak kennis met Delicious & Sons
8-1-2018 Vier nieuwe producten en een kleurige 'look'
4-1-2018 "Glutenvrij nu echt een gevestigde productgroep"
22-12-2017 Superfood-chocolade met een persoonlijk tintje
22-12-2017 Akkerbouwbedrijf Donker Bio verdubbelt verwerkingscapaciteit
22-12-2017 Nieuw: LunaeTerra Italiaanse Extra Vierge olijfolie
18-12-2017 Natudis en Het Blauwe Huis starten samenwerking
15-12-2017 "CBD-producten inmiddels uit de taboesfeer"
13-12-2017 Tweede verkooppunt Eko Twente geopend in Delden
12-12-2017 Kroegliefde aan de basis van biologische olijfolie

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *