Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Nederlandse ghee voedselhype in Japan

Ghee, een bakvet gemaakt door de Hollandse start-up Ghee Easy, blijkt een doorslaand succes in Japan. Tijdens de Mezamashi TV-show, keken afgelopen week meer dan 14 miljoen Japanners naar een item dat uitgebreid de voordelen van ghee ten opzichte van boter of plantaardige oliŽn ter sprake bracht. De potten ghee zijn niet aan te slepen.



De Japanse bevolking heeft de hoogste levensverwachting ter wereld. Dat komt voor een groot deel door hun gezonde voeding. Japanners eten traditioneel veel vis en weinig bewerkte producten. Tijdens de ochtendshow werd expliciet gerefereerd naar de veel betere bakeigenschappen van ghee, door deze te vergelijken met boter. In boter gebakken garnalen werden zwart, terwijl de in ghee gebakken garnalen mooi bruin kleurden.

Ghee is een hele zuivere vorm van geklaarde boter. Het is een bakvet met de rijke smaak en geur van roomboter, maar het kan tot een veel hogere temperatuur worden verhit. Boter verbrandt al bij 130 graden, olijf- en zonnebloemolie gaan rond de 170 graden walmen. Ghee kan daarentegen probleemloos tot 250 graden verhit worden en is dus ideaal voor het heet aanbraden van vis en vlees, maar ook voor het bakken van een ei, pannenkoeken of het wokken van groente.



Ghee Easy maakt een spectaculaire groei door. "Drie jaar geleden begonnen we met ghee maken vanuit de keuken in mijn Amsterdamse appartementje op twee hoog", vertelt oprichter David Klingen. "Nu hebben we een complete fabriek staan en gaat onze ghee de hele wereld over."

Vooral de vraag vanuit Japan is haast niet bij te houden. Elke maand worden duizenden kilo's ghee op de boot gezet. Deze week stond Ghee Easy in Japan in de top tien van meest verkochte voedselproducten op webwinkel Amazon.

Ook in Nederland bakken steeds meer mensen met ghee. David: "Toen we net begonnen, waren onze klanten vooral culinaire types en van die echte foodies. Maar steeds meer mensen zien ghee nu als een dagelijks te gebruiken bakvet. Zo'n ontwikkeling zag je afgelopen jaren ook met kokos-olie. Dat ligt inmiddels gewoon in iedere supermarkt."

Voor meer informatie: www.ghee-easy.nl

Publicatiedatum: 12-7-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-5-2018 Biologisch Nederlands graan blijft hot
22-5-2018 GoodyFood-klant wint 365 gratis repen
9-5-2018 Nieuw: Biologisch geteeld zeewier uit Spanje
8-5-2018 Nederland eerste Europese land met thee van eigen bodem
7-5-2018 "Aanpakken ongezond eten gaat nog in te kleine stappen"
7-5-2018 Nieuw uit Londen: biologische sportvoeding van Motion Nutrition
4-5-2018 "Overstap naar bio voor boeren in Congo niet zo groot"
3-5-2018 CBS: duurzame cacao wint terrein
2-5-2018 Biologisch geteeld graan voor molen ' Prins van Oranje'
1-5-2018 Biologische thee-pionier eregast bij opening theefabriek in China
30-4-2018 "Trap niet in voeding met extra proteÔne"
25-4-2018 Lima introduceert vier biologische muesliís
25-4-2018 Lovely Candy komt met biologische lollies
24-4-2018 OERRR-producten bieden kwetsbare jongeren hulp
24-4-2018 Voedsel tot nadenken
23-4-2018 Zonnatura in top 5 '2018 Sustainable Brand Index'
20-4-2018 Fond: Het warme drankje van de toekomst?
20-4-2018 "Biodiversiteit terug op het land en op tafel"
18-4-2018 Piramide lanceert nieuwe kruidenmelange: kurkuma
13-4-2018 Van pesticiden- en kunstmestverkoper naar bio-pionier

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *