Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat Nederland van Denemarken kan leren over voedselverspilling

"Sinds ik in Denemarken woonzaam ben, verbaas ik mezelf erover hoe er met voedselverspilling wordt omgegaan. De meeste supermarkten hebben hele hoge kortingen (tot wel 80%) in de laatste uren van de openingstijd en geven het eten vaak ook gratis weg na sluitingstijd, om het bederf tegen te gaan. Ook wordt er actief advies en voorlichting gegeven aan de klanten.

Op scholen wordt er sinds 2013 zelfs tijd besteed aan lessen tegen voedselverspilling, zodat de ouders van de toekomst al van jongs af aan leren dat voedsel niet vanzelfsprekend is. De kinderen op scholen worden regelmatig eens meegenomen naar telers en boeren, zodat ze kunnen zien waar het voedsel vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd. Dit is voor kinderen vaak erg leuk en tevens erg leerzaam.

Tegelijkertijd loopt Denemarken ver voor op het gebied van biologisch voedsel en hebben veel supermarkten al bijna alle productgroepen biologisch. De niet-biologische producten verdwijnen vlot uit de schappen. Dit komt omdat de Deense bevolking dit tegenwoordig al zo goed als eist van een supermarkt. Door alle campagnes over voedselverspilling en biologisch voedsel, nemen Denen geen genoegen meer met niet-biologische producten, ongeacht de prijs. Dit is heel slim aangepakt, door in de marketing alle biologische producten als 'luxe' aan te prijzen.

Hetgeen me nog het meest opviel en verrassend genoeg ook nog werkt, is een nieuwe app genaamd: 'ToGoodToGo'. Met deze app kunnen restaurants en supermarkten etenswaren invoeren, die diezelfde dag of de volgende dag over datum gaan. Gebruikers van de app kunnen met een mobiele betaling van 20 of 40 kronen, naar de supermarkt komen om hun mandje te vullen met alles waar ze belangstelling bij hebben. Hierdoor gaat er vele malen minder eten verloren, en hebben ook de mensen die minder te besteden hebben altijd goed voedsel op tafel, voor minder geld.

Nederland kan hier veel van leren. We gooien nog elke dag tonnen voedsel weg, en die ene banaan die de volgende dag over datum gaat doen we ook geen moeite voor. Dit kan en moet anders, zou je denken. Waarom doen we het niet zoals de Denen het doen? Simpele online voorlichting door supermarkten gedeeld via social media en een app op je telefoon kunnen voor een grote impact zorgen. Alleen in Denemarken is hierdoor tussen 2010 en 2015 de voedselverspilling gedaald met 25%. Een aanzienlijke daling, gezien de minimale investering die hiervoor nodig bleek. En dit daalt ieder jaar meer en meer.

Tegelijkertijd met de voorlichting voor minder voedselverspilling, kozen meer mensen voor biologische producten. Biologische producten triggeren consumenten om beter met het gekochte voedsel om te gaan. Een biologische aardappel, wordt vaak toch als iets specialer gezien, dan een ‘normale’ aardappel. (De luxe trigger) Hierdoor kan een campagne tegen voedselverspilling een win-win situatie opleveren voor de promotie van biologisch voedsel.

Er rest nog maar één ding te zeggen.. Nederland, wanneer word je wakker?"

Door: Jelmer Jetten, Gek van gezond leven en werkzaam bij Trendhim. Wij zijn tegen voedselverspilling op de werkvloer.

Publicatiedatum: