Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"Samen de keten versterken belangrijker dan elkaar te bekritiseren"
BioBorrel geeft veel stof tot nadenken

Tholen - De tweede editie van de BioBorrel heeft veel stof tot nadenken gegeven. Zit de regelgeving en normering de Europese bio-landbouw het behalen van klimaatdoelstellingen en de innoverende kracht binnen de Europese bio-landbouw niet juist in de weg? En uit de discussie over het bestaansrecht voor bio-speciaalzaken (en de visie vanuit Ekoplaza daarop) kwam de vraag hoe we samen een sterke keten kunnen gaan vormen. In plaats van kritiek op elkaar te leveren, lijkt het meer zin te hebben om te brainstormen hoe we de sector samen kunnen versterken. Dit alles om te voorkomen dat biologisch ten onder gaat aan de 'grote jongens'. En moeten we als sector niet de politiek onder druk zetten om CO2-beprijzing voor elkaar te krijgen?

Klik hier om de fotoreportage van de BioBorrel te bekijken.




De BioBorrel werd gisteren (donderdag 22 juni) gehouden in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Initiatiefnemers Eymert van Manen en Thomas van Hasselt vertelden voorafgaand aan de presentaties van Hans van Mierlo (Udea/Ekoplaza) en Kees van Zelderen in het kort waarom zij de BioBorrel in het leven geroepen hebben. "We willen een platform creëren waar ook ruimte is voor discussie om zo de sector verder te ontwikkelen", aldus Eymert. "In december, na de vierde BioBorrel, besluiten we of we hier volgend jaar mee doorgaan. We staan ook zeker open voor suggesties." Tijdens de eerste editie waren 92 stoelen gevuld en nu hadden de mannen 80 aanmeldingen binnengekregen.

Presentaties

Er waren dit keer twee sprekers die ieder een korte presentatie gaven (vanuit de verkoop- en productiekant). Daarna was er ruimte voor discussie en vragen. Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza/Udea, verzorgde de aftrap. Zijn presentatie had als onderwerp 'Is er toekomst voor de biologische speciaalzaak?'. Hij gaf inzicht in de ontwikkelingen binnen en rondom Ekoplaza. Ook vertelde hij dat Ekoplaza inmiddels ongewenst in een prijsdiscussie terecht is gekomen.


Hans van Mierlo aan het woord.

Na Hans was het de beurt aan Kees van Zelderen, biologisch melkveehouder, bestuurslid Biohuis en voorzitter van de werkgroep Organic Farming van EU's Copa Cogeca in Brussel. Zijn onderwerp: 'Klimaatdoelstellingen en innovatie van de Europese biologische landbouw.' Kees maakte onder meer duidelijk dat hij vreest dat de regelgeving en normering het behalen van klimaatdoelstellingen en innovaties binnen de Europese bio-landbouw in de weg zit. Hij begon met de opmerking dat hij na de presentatie van Hans een heel andere presentatie zou willen houden. "Prijs is een mythe die supermarkten zelf in stand houden." Kees vertelde dat hij zichzelf het liefst geen omgeschakelde boer noemt. "Ik ben afgeslagen, omdat ik een duurzamere boer wil zijn. Ik ben van mening dat je hierin pas echt vooruitgang kunt boeken als je niet meer normerend bezig hoeft te zijn. Ik wil mijn bedrijf ombouwen naar een klimaatneutraal bedrijf en dat vind ik belangrijker dan gebruikmaken van 100% biologisch zaad." 

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.


Kees van Zelderen.

"Prijsvergelijk gaat zorgen voor beschadiging"

Aan de hand van de vraag 'Is er bestaansrecht voor bio-speciaalzaken en hoe belangrijk zijn deze winkels voor de branche?' ging na de presentaties een discussie van start. Vanuit het publiek kwam onder meer de vraag waarom Ekoplaza zich überhaupt perse wil blijven profileren als supermarkt, want daardoor zou een prijsdiscussie onontkoombaar zijn. Een bezoeker merkte bijvoorbeeld op dat Ekoplaza wel heel erg gericht is op het 'biologische supermarkt-zijn'. "De klant die de speciaalzaak binnen gaat, weet dat het duurder is. Met deze prijsverlaging verlaag je je tot het niveau van de prijzenoorlog." Ook vanuit andere aanwezigen kwam kritiek op de prijsverlaging. "Prijsvergelijk gaat zorgen voor beschadiging", klonk het onder meer.

"Samenwerking belangrijker dan kritiek leveren"

Aart-Jan Knauff van DO-IT riep uiteindelijk op om te stoppen met het aanvallen van Ekoplaza. "De vraag is vooral hoe we samen een sterke keten kunnen gaan vormen. Dat is veel belangrijker dan kritiek leveren op elkaar. We moeten daar als partners vorm aan geven en volgens mij heeft het meer zin om te brainstormen hoe we de sector samen kunnen versterken." Yvonne Servaas van Bionext zei daarop: "We moeten bepalen waar de pijnpunten liggen en biologisch niet ten onder laten gaan door de grote jongens."


Aart-Jan Knauff aan het woord (blauwe polo).

Rob Bos van Eco-Groothandel hield in de discussie overigens nog een pleidooi om de politiek onder druk te zetten om CO2-beprijzing in te voeren (door bijvoorbeeld kunstmest te belasten worden reguliere producten duurder).

Binnenkort zal in Biojournaal in aparte artikelen nog meer aandacht geschonken worden aan de presentaties van Hans en Kees.

Klik hier om de fotoreportage van de BioBoreel te bekijken.

Voor meer informatie: www.debioborrel.nl

Publicatiedatum: 23-6-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-1-2018 Bananenbrood van Ekoplaza 'Favoriet Bioproduct 2018'
17-1-2018 Biologisch afslankmenu aan huis bezorgd
15-1-2018 Lidl haalt levensmiddelen uit de webshop
15-1-2018 Ekoplaza Assen wil net als Jumbo blauwe zone rond winkel
12-1-2018 Een elastische oplossing voor voedselverspilling
12-1-2018 Hoe natuurrubber klimaatverandering tegengaat
8-1-2018 Groeneboekenshop.nl: 1200 groene boeken goed in het zicht
8-1-2018 Omzetgroei van 3,2% voor supermarkten in 2017
3-1-2018 Omzet Bio-Planet kwart gestegen naar 122 miljoen euro
2-1-2018 Zout- en verzadigd vetgehalte in levensmiddelen daalt langzaam
22-12-2017 Polen: 5,8% meer omzet voor Bio Planet
21-12-2017 Kerstmutsen en winkelwagentjesrace
20-12-2017 Coop Denemarken start fonds voor bio-landbouw
19-12-2017 "Als de klant erom vraagt, heeft bio kans van slagen"
18-12-2017 DeOnlineDrogist.nl zet in op biologisch assortiment
18-12-2017 Test-Aankoop: Bio-Planet favoriet onder Belgen
13-12-2017 Bio-Planet voortrekker in omzetstijging Colruyt Group
11-12-2017 Lidl Denemarken wil 50% meer bio-omzet in 2018
7-12-2017 Ekoplaza Nijkerk gaat sluiten
7-12-2017 Nieuw biologisch supermarktconcept 'Bio Family' in Polen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *