Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Veel belangstelling vanuit cateraars voor EKO-netwerklunch

Tholen Ė Maar liefst 70% van de horecagangers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van een restaurant. Ideaal voor horecabedrijven die zich specialiseren in biologische voeding. Toch roept de verduurzaming van een horecabedrijf de nodige vragen op. Hoe richt je de menukaart in, hoe houd je het aanbod betaalbaar en wat betekent deze keuze voor de relatie met bestaande leveranciers? Tijdens een informatieve netwerklunch op 19 juni van Stichting EKO-keurmerk kwamen deze vragen aan bod. "Naast restaurateurs en chef-koks was er opmerkelijk veel belangstelling vanuit cateraars", constateert Andrť Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, organisator van het event.


Michel Ramselaar van BD Totaal legt aan gastvrouw Lasca ten Kate uit dat het prijsverschil tussen een biologisch product en een gangbaar A-merk zelfs nog wel eens in het voordeel van het biologische product kan uitvallen.


Keurmerk per evenement

De stichting kan bij cateraars ook EKO-keurmerken Brons, Zilver of Goud afgeven per evenement. "Als instantie merken we dat de out-of-home-markt steeds diffuser wordt: allerlei horecaconcepten schuiven in elkaar. Dat heeft ook consequenties voor ůns keurmerk en vereist dan ook een flexibele invulling. We moeten ons keurmerk op de markt aanpassen", legt Andrť uit. De interesse vanuit cateraars komt onder meer tot uiting bij bedrijven en gemeenten, die graag invulling willen geven aan een duurzame cateringvorm en tegelijkertijd verzekerd willen zijn van deskundig toezicht daarop.

Kennisachterstand

Toch ontbreekt het veel chefs en restaurateurs aan de kennis en middelen om de vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. "Dat is lang niet altijd onwil. Opleidingen besteden tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan duurzaamheid en dit gebrek aan kennis vind je terug bij degenen die het menu samenstellen", vervolgt hij.

Oplossingsgericht handelen

"De inkoop van biologische producten is duurder: het creŽren van afzet vraagt dan om een oplossingsgerichte benadering. Het ene restaurant zegt: we maken de porties wat kleiner. Anderen veranderen de verhouding van hun maaltijden door bijvoorbeeld minder vlees of vis te serveren tegenover meer groenten, of gebruiken de meer incourante delen van dieren, die ook niet misstaan, maar voor de inkoper stukken voordeliger zijn. Voor leveranciers als Carl Siegert, BD-Totaal, Ekoland, Ecofields, Pieksman en Peeze - die bij de lunch presenteerden - liggen in dat licht bezien mooie marktkansen. De traditionele groothandels, daarentegen, kunnen nog wel een tandje bijschakelen."

Valse bescheidenheid

Op de vraag of restaurants actiever en explicieter moeten communiceren over hun duurzame keuzes, was minder consensus onder het aanwezige publiek. Duurzame keuzes kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in het benoemen van alle gebruikte bio-ingrediŽnten op de menukaart of door de inrichting van het restaurant. Weer anderen verzwijgen hun duurzame inborst. "Bij die groep overheerst nog het gevoel: als de klant niet expliciet om duurzaamheid vraagt, dan hoeven we dat in ons restaurant ook niet te benadrukken. Dat lijkt een misvatting, als uit onderzoek van de Horecava blijkt dat veel horecaondernemers de duurzaamheidswens van hun klanten te laag inschatten. Zij snijden zichzelf in het vlees", besluit Andrť.

Voor meer informatie:
ab@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl

Publicatiedatum: 20-6-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

13-12-2017 Proeverijen op het Foodplein van de Bio-beurs
11-12-2017 "Tien jaar geleden bio een hype, nu steeds meer grond voor"
5-12-2017 Duurzame inzameling van horeca-afval in Rotterdam
23-11-2017 Omzet leden Koninklijke Horeca Nederland in 2016 met 6,5% gestegen
22-11-2017 Rode Duivels danken WK-kwalificatie aan bio-dieet
21-11-2017 "Bouillon nieuwe thee, koffie en anti-katerdrank ineen"
16-11-2017 Verstrade: nieuw online foodplatform voor de horecamarkt
15-11-2017 Sprice bio-ijsjes genomineerd voor Horecava Innovation Award 2018
15-11-2017 Restaurant Natuurlijk winnaar horeca duurzaamheidsaward
10-11-2017 Deventer Stadsboeren halen voedsel uit de anonimiteit
8-11-2017 Ekoland bij de EKO-netwerklunch
2-11-2017 Restaurant Vork & Mes heropent als catering- en evenementencentrum
2-11-2017 Dapp Frietwinkel Den Haag sluit deuren
1-11-2017 Deense bio-telers richten zich op Duitse gastronomie
31-10-2017 Biologisch cateraar haalt 1.400 euro op voor stichting De Vrolijkheid
30-10-2017 Spirit in De Groene Passage gaat uitbreiden
24-10-2017 "Onderscheiding Stichting Duurzame Horeca dik verdiend"
23-10-2017 Ekomenu uitgeroepen tot beste maaltijdbox
17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *