Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel belangstelling vanuit cateraars voor EKO-netwerklunch

Tholen – Maar liefst 70% van de horecagangers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van een restaurant. Ideaal voor horecabedrijven die zich specialiseren in biologische voeding. Toch roept de verduurzaming van een horecabedrijf de nodige vragen op. Hoe richt je de menukaart in, hoe houd je het aanbod betaalbaar en wat betekent deze keuze voor de relatie met bestaande leveranciers? Tijdens een informatieve netwerklunch op 19 juni van Stichting EKO-keurmerk kwamen deze vragen aan bod. "Naast restaurateurs en chef-koks was er opmerkelijk veel belangstelling vanuit cateraars", constateert André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, organisator van het event.


Kennisachterstand

Toch ontbreekt het veel chefs en restaurateurs aan de kennis en middelen om de vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. "Dat is lang niet altijd onwil. Opleidingen besteden tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan duurzaamheid en dit gebrek aan kennis vind je terug bij degenen die het menu samenstellen", vervolgt hij.

Oplossingsgericht handelen

"De inkoop van biologische producten is duurder: het creëren van afzet vraagt dan om een oplossingsgerichte benadering. Het ene restaurant zegt: we maken de porties wat kleiner. Anderen veranderen de verhouding van hun maaltijden door bijvoorbeeld minder vlees of vis te serveren tegenover meer groenten, of gebruiken de meer incourante delen van dieren, die ook niet misstaan, maar voor de inkoper stukken voordeliger zijn. Voor leveranciers als Carl Siegert, BD-Totaal, Ekoland, Ecofields, Pieksman en Peeze - die bij de lunch presenteerden - liggen in dat licht bezien mooie marktkansen. De traditionele groothandels, daarentegen, kunnen nog wel een tandje bijschakelen."

Valse bescheidenheid

Op de vraag of restaurants actiever en explicieter moeten communiceren over hun duurzame keuzes, was minder consensus onder het aanwezige publiek. Duurzame keuzes kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in het benoemen van alle gebruikte bio-ingrediënten op de menukaart of door de inrichting van het restaurant. Weer anderen verzwijgen hun duurzame inborst. "Bij die groep overheerst nog het gevoel: als de klant niet expliciet om duurzaamheid vraagt, dan hoeven we dat in ons restaurant ook niet te benadrukken. Dat lijkt een misvatting, als uit onderzoek van de Horecava blijkt dat veel horecaondernemers de duurzaamheidswens van hun klanten te laag inschatten. Zij snijden zichzelf in het vlees", besluit André.

Voor meer informatie:
ab@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl