Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Veel belangstelling vanuit cateraars voor EKO-netwerklunch

Tholen – Maar liefst 70% van de horecagangers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van een restaurant. Ideaal voor horecabedrijven die zich specialiseren in biologische voeding. Toch roept de verduurzaming van een horecabedrijf de nodige vragen op. Hoe richt je de menukaart in, hoe houd je het aanbod betaalbaar en wat betekent deze keuze voor de relatie met bestaande leveranciers? Tijdens een informatieve netwerklunch op 19 juni van Stichting EKO-keurmerk kwamen deze vragen aan bod. "Naast restaurateurs en chef-koks was er opmerkelijk veel belangstelling vanuit cateraars", constateert André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, organisator van het event.


Michel Ramselaar van BD Totaal legt aan gastvrouw Lasca ten Kate uit dat het prijsverschil tussen een biologisch product en een gangbaar A-merk zelfs nog wel eens in het voordeel van het biologische product kan uitvallen.


Keurmerk per evenement

De stichting kan bij cateraars ook EKO-keurmerken Brons, Zilver of Goud afgeven per evenement. "Als instantie merken we dat de out-of-home-markt steeds diffuser wordt: allerlei horecaconcepten schuiven in elkaar. Dat heeft ook consequenties voor óns keurmerk en vereist dan ook een flexibele invulling. We moeten ons keurmerk op de markt aanpassen", legt André uit. De interesse vanuit cateraars komt onder meer tot uiting bij bedrijven en gemeenten, die graag invulling willen geven aan een duurzame cateringvorm en tegelijkertijd verzekerd willen zijn van deskundig toezicht daarop.

Kennisachterstand

Toch ontbreekt het veel chefs en restaurateurs aan de kennis en middelen om de vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. "Dat is lang niet altijd onwil. Opleidingen besteden tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan duurzaamheid en dit gebrek aan kennis vind je terug bij degenen die het menu samenstellen", vervolgt hij.

Oplossingsgericht handelen

"De inkoop van biologische producten is duurder: het creëren van afzet vraagt dan om een oplossingsgerichte benadering. Het ene restaurant zegt: we maken de porties wat kleiner. Anderen veranderen de verhouding van hun maaltijden door bijvoorbeeld minder vlees of vis te serveren tegenover meer groenten, of gebruiken de meer incourante delen van dieren, die ook niet misstaan, maar voor de inkoper stukken voordeliger zijn. Voor leveranciers als Carl Siegert, BD-Totaal, Ekoland, Ecofields, Pieksman en Peeze - die bij de lunch presenteerden - liggen in dat licht bezien mooie marktkansen. De traditionele groothandels, daarentegen, kunnen nog wel een tandje bijschakelen."

Valse bescheidenheid

Op de vraag of restaurants actiever en explicieter moeten communiceren over hun duurzame keuzes, was minder consensus onder het aanwezige publiek. Duurzame keuzes kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in het benoemen van alle gebruikte bio-ingrediënten op de menukaart of door de inrichting van het restaurant. Weer anderen verzwijgen hun duurzame inborst. "Bij die groep overheerst nog het gevoel: als de klant niet expliciet om duurzaamheid vraagt, dan hoeven we dat in ons restaurant ook niet te benadrukken. Dat lijkt een misvatting, als uit onderzoek van de Horecava blijkt dat veel horecaondernemers de duurzaamheidswens van hun klanten te laag inschatten. Zij snijden zichzelf in het vlees", besluit André.

Voor meer informatie:
ab@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl

Publicatiedatum: 20-6-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-7-2018 Trendtour door Gent in teken van bio en duurzaamheid
13-7-2018 Op deze 24 terrassen eet en drink je biologisch en duurzaam
12-7-2018 "Met BioPizza gaan we het liefst voor 100% biologisch"
9-7-2018 Nieuwkomer in 'fastfoodland': Soil of Amsterdam
9-7-2018 Stichting EKO-keurmerk en Bionext betrokken bij Project Empowering Public Food Procurement
5-7-2018 Best gewaardeerde Out of Home Formules 2018 bekendgemaakt
3-7-2018 Streek- en bio-producten in de schijnwerkpers op CuliFair Goes
3-7-2018 "BD-minigroenten geven onze horecaklanten nieuwe opties"
3-7-2018 Een surfschool met bio-café zonder eigenaar
25-6-2018 Finalisten van de Gaia Green Awards bekend
21-6-2018 Bio-horecaketen The Barn is failliet
19-6-2018 'Plantastic! Health Hub maakt Rotterdam groenste hotspot van Nederland'
19-6-2018 "Cateringconcept gezond, biologisch, duurzaam en lokaal"
15-6-2018 Meer bio voor grootkeukens
13-6-2018 EKO-keurmerk Horeca voor The Barn Leidsche Rijn en Odin-Rio de Bio
13-6-2018 Schijn bedriegt: garagebox is biologische, duurzame broodjeszaak
11-6-2018 Maximaal 130 Nederlandse vestigingen van La Place
8-6-2018 Twaalf procent van de foodtrucks op festivals noemt zijn eten biologisch.
8-6-2018 SNCKBR opent Europa’s grootste plantaardige restaurant in Utrecht
7-6-2018 Biologisch menu voor spelers Belgisch voetbalelftal

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *