Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Veel belangstelling vanuit cateraars voor EKO-netwerklunch

Tholen – Maar liefst 70% van de horecagangers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van een restaurant. Ideaal voor horecabedrijven die zich specialiseren in biologische voeding. Toch roept de verduurzaming van een horecabedrijf de nodige vragen op. Hoe richt je de menukaart in, hoe houd je het aanbod betaalbaar en wat deze keuze voor de relatie met bestaande leveranciers betekent? Tijdens een informatieve netwerklunch op 19 juni kwamen deze vragen aan bod. "Naast restaurateurs en chef-koks was er opmerkelijk veel belangstelling vanuit cateraars", constateert André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, organisator van het event.


Michel Ramselaar van BD Totaal legt aan gastvrouw Lasca ten Kate uit dat het prijsverschil tussen een bio-product en een gangbaar A-merk zelfs nog wel eens in het voordeel van het bio-product kunnen uitvallen.



Keurmerk per evenement

De stichting kan bij cateraars ook EKO-keurmerken Brons, Zilver of Goud afgeven per evenement. "Als instantie merken we dat de out-of-home-markt steeds diffuser wordt: allerlei horecaconcepten schuiven in elkaar. Dat heeft ook consequenties voor óns keurmerk en vereist dan ook een flexibele invulling. We moeten ons keurmerk op de markt aanpassen", legt André uit. De interesse vanuit cateraars komt onder meer tot uiting bij bedrijven en gemeenten, die graag invulling willen geven aan een duurzame cateringvorm en tegelijkertijd verzekerd willen zijn van deskundig toezicht daarop.

Kennisachterstand

Toch ontbreekt het veel chefs en restaurateurs aan de kennis en middelen om de vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. "Dat is lang niet altijd onwil. Opleidingen besteden tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan duurzaamheid en dit gebrek aan kennis vind je terug bij degenen die het menu samenstellen", vervolgt hij.

Oplossingsgericht handelen

"De inkoop van biologische producten is duurder: het creëren van afzet vraagt dan om een oplossingsgerichte benadering. Het ene restaurant zegt: we maken de porties wat kleiner. Anderen veranderen de verhouding van hun maaltijden door bijvoorbeeld minder vlees of vis te serveren tegenover meer groenten, of verkiezen de meer incourante delen van dieren die ook niet misstaan, maar voor de inkoper stukken voordeliger zijn. Voor leveranciers als Carl Siegert, BD-Totaal, Ekoland, Ecofields, Pieksman en Peeze - die bij de lunch presenteerden - liggen in dat licht bezien mooie marktkansen. De traditionele groothandels, daarentegen, kunnen nog wel een tandje bij schakelen."

Valse bescheidenheid

Op de vraag of restaurants actiever en explicieter moet communiceren over hun duurzame keuzes, was minder consensus onder het aanwezige publiek. Duurzame keuzes kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in het benoemen van alle gebruikte bio-ingrediënten op de menukaart of door de inrichting van het restaurant. Weer anderen verzwijgen hun duurzame inborst. "Bij die groep overheerst nog het gevoel: als de klant niet expliciet om duurzaamheid vraagt, dan hoeven we dat in ons restaurant ook niet te benadrukken. Dat lijkt een misvatting als uit onderzoek van de Horecava blijkt dat veel horeca-ondernemers de duurzaamheidswens van hun klanten te laag inschatten, snijd je jezelf dan in het vlees", besluit André.

Voor meer informatie:
ab@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl

Publicatiedatum: 20-6-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

7-8-2017 Bio-hapjes voor Zwolse ambtenaren
21-7-2017 Foodtruck Vrij Voedsel krijgt EKO-keurmerk Goud
18-7-2017 Eerste festival in Nederland met Gouden EKO-keurmerk
18-7-2017 Een speciaalbiertje en frietje uit één en dezelfde aardappel
17-7-2017 Steinbeisser viert 5-jarig jubileum met biologische haute cuisine
14-7-2017 Individueel verpakte bio-aardappel voor in de magnetron
10-7-2017 Biologische KOOC-maaltijden vanaf nu bij Ekoplaza
4-7-2017 Biorestaurant The Barn Food opent in augustus in Hoog Catharijne
29-6-2017 Finalisten Gaia Green Awards bekend
29-6-2017 Gemeente struikelt over terras Leids bio-restaurant
27-6-2017 Nieuw bio-restaurant in Brussel: 't Alternatives
21-6-2017 Dönerzaak krijgt Zilveren EKO-keurmerk
9-6-2017 Exki trekt stekker uit vestigingen New York
30-5-2017 Foodfestivals grootste groeier in drukke festivalmarkt
29-5-2017 Ronde van Amsterdam: demarrage van Dutch Special telers
24-5-2017 Ontbijt Atelier Thisis7.am opent in Amsterdam
19-5-2017 Yoghurt Barn retailondernemer van het jaar
17-5-2017 Gents bio-restaurant sluit op emotionele wijze haar deuren
16-5-2017 Biologische friet voor Feyenoord-Legioen
9-5-2017 Biologische horeca, merken en verkoop met elkaar verbinden

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *