Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Veel belangstelling vanuit cateraars voor EKO-netwerklunch

Tholen – Maar liefst 70% van de horecagangers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van een restaurant. Ideaal voor horecabedrijven die zich specialiseren in biologische voeding. Toch roept de verduurzaming van een horecabedrijf de nodige vragen op. Hoe richt je de menukaart in, hoe houd je het aanbod betaalbaar en wat deze keuze voor de relatie met bestaande leveranciers betekent? Tijdens een informatieve netwerklunch op 19 juni kwamen deze vragen aan bod. "Naast restaurateurs en chef-koks was er opmerkelijk veel belangstelling vanuit cateraars", constateert André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk, organisator van het event.


Michel Ramselaar van BD Totaal legt aan gastvrouw Lasca ten Kate uit dat het prijsverschil tussen een bio-product en een gangbaar A-merk zelfs nog wel eens in het voordeel van het bio-product kunnen uitvallen.



Keurmerk per evenement

De stichting kan bij cateraars ook EKO-keurmerken Brons, Zilver of Goud afgeven per evenement. "Als instantie merken we dat de out-of-home-markt steeds diffuser wordt: allerlei horecaconcepten schuiven in elkaar. Dat heeft ook consequenties voor óns keurmerk en vereist dan ook een flexibele invulling. We moeten ons keurmerk op de markt aanpassen", legt André uit. De interesse vanuit cateraars komt onder meer tot uiting bij bedrijven en gemeenten, die graag invulling willen geven aan een duurzame cateringvorm en tegelijkertijd verzekerd willen zijn van deskundig toezicht daarop.

Kennisachterstand

Toch ontbreekt het veel chefs en restaurateurs aan de kennis en middelen om de vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. "Dat is lang niet altijd onwil. Opleidingen besteden tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan duurzaamheid en dit gebrek aan kennis vind je terug bij degenen die het menu samenstellen", vervolgt hij.

Oplossingsgericht handelen

"De inkoop van biologische producten is duurder: het creëren van afzet vraagt dan om een oplossingsgerichte benadering. Het ene restaurant zegt: we maken de porties wat kleiner. Anderen veranderen de verhouding van hun maaltijden door bijvoorbeeld minder vlees of vis te serveren tegenover meer groenten, of verkiezen de meer incourante delen van dieren die ook niet misstaan, maar voor de inkoper stukken voordeliger zijn. Voor leveranciers als Carl Siegert, BD-Totaal, Ekoland, Ecofields, Pieksman en Peeze - die bij de lunch presenteerden - liggen in dat licht bezien mooie marktkansen. De traditionele groothandels, daarentegen, kunnen nog wel een tandje bij schakelen."

Valse bescheidenheid

Op de vraag of restaurants actiever en explicieter moet communiceren over hun duurzame keuzes, was minder consensus onder het aanwezige publiek. Duurzame keuzes kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in het benoemen van alle gebruikte bio-ingrediënten op de menukaart of door de inrichting van het restaurant. Weer anderen verzwijgen hun duurzame inborst. "Bij die groep overheerst nog het gevoel: als de klant niet expliciet om duurzaamheid vraagt, dan hoeven we dat in ons restaurant ook niet te benadrukken. Dat lijkt een misvatting als uit onderzoek van de Horecava blijkt dat veel horeca-ondernemers de duurzaamheidswens van hun klanten te laag inschatten, snijd je jezelf dan in het vlees", besluit André.

Voor meer informatie:
ab@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl

Publicatiedatum: 20-6-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market
28-9-2017 Nieuwe Air France-dochter Joon zet in biologisch
26-9-2017 Biologisch kipnuggets-restaurant opent deuren in VS
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
14-9-2017 La Place opent eerste restaurants in nieuwe Hudson’s Bay warenhuizen
14-9-2017 Economische groei horecasector ook zichtbaar op Gastvrij Rotterdam
12-9-2017 Puur! hotspots ontvangen Foodiebox
5-9-2017 "Maaltijdbezorgservice is enorme groeimarkt"
31-8-2017 Boot Koffie opent nieuwe koffiebar in Amersfoort
24-8-2017 Amerikaanse basketbalspeler opent biorestaurant bij Walmart
23-8-2017 "Sluit mensen met allergie niet buiten"
22-8-2017 Smartmat en Dagvers introduceren kookbox met bio-ingrediënten
22-8-2017 Hotel op bio-boerenerf maakt beleving compleet
7-8-2017 Bio-hapjes voor Zwolse ambtenaren
21-7-2017 Foodtruck Vrij Voedsel krijgt EKO-keurmerk Goud
18-7-2017 Eerste festival in Nederland met Gouden EKO-keurmerk
18-7-2017 Een speciaalbiertje en frietje uit één en dezelfde aardappel
17-7-2017 Steinbeisser viert 5-jarig jubileum met biologische haute cuisine
14-7-2017 Individueel verpakte bio-aardappel voor in de magnetron

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *