Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe Innocent Drinks van 100% gerecycled PET terugging naar 35%

Hobbels op de weg naar volledig duurzaam verpakken

Tholen – Stel: als nietsvermoedende start-up blijken de zaken nét even wat beter te lopen dan je had verwacht. Je hebt duurzaamheid hoog in het vaandel staan, maar door de enorme opschaling dreig je je idealen te moeten verloochenen. Het overkwam Britse sapfabrikant Innocent Drinks. Wat begon als klein festivalkraampje groeide in de laatste twee decennia uit tot een volwassen bedrijf met een jaarlijkse productie van 18 miljoen flesjes.

Lokaler kon haast niet. In de begindagen werden de sapjes bij wijze van spreke gemaakt van vers geperst fruit afkomstig van de lokale groenteboer. En dan opeens een productiefaciliteit met 18 miljoen flesjes, waarvan de kans groot is dat de flesjes na gebruik linea recta in de kliko verdwijnen. "Die boodschap kun je als bedrijf, nota bene onder de merknaam innocent, niet verkopen. In 2003 brachten we daarom het plasticgehalte van de flesjes terug van 21 naar 18 gram. In dat jaar introduceerden we eveneens flesjes van 25% gerecycled plastic. In 2006 werd dat verhoogt tot 50%, mede ingegeven door de hoge olieprijs op dat moment", vertelt Jessica Sansom, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Innocent Drinks. Al met al een positieve ontwikkeling in termen van het verlagen van de milieu-impact.

"Verblind door de wens onszelf op het vlak van duurzaamheid continu te willen blijven verbeteren, brachten we in 2007 een flesje op de markt die volledig (100%) uit gerecycled PET was vervaardigd. Een besluit dat verkeerd uitpakte. Het volledig gerecyclede materiaal gaf een blauwe gloed af. In combinatie met kleurrijke fruitsapjes oogde het eindproduct vervolgens als een onsmakelijke grijze brei. Toen in dat jaar de olieprijs ook fors daalde, werden veel ontwikkelingen op het gebied van duurzame verpakkingen in de ijskast gezet", vervolgt Sansom. Blijven vasthouden aan deze koers was onhoudbaar. Het noopte de fabrikant in 2011 het aandeel gerecycled PET in haar flesjes terug te brengen van 100% naar 35%. Het gebruik van 100% gerecycled PET bleek ook op een ander vlak niet zaligmakend: het plastic is na een aantal recyclebeurten niet meer recyclebaar.

Sansom doet haar verhaal uit de doeken op de Sustainable Food Summit in Amsterdam. 'Duurzaamheidsprofessor' Michael Braungart wierp zich op als een waar consultant door haar na afloop te wijzen op de voordelen van nylon als verpakkingsmateriaal. "Bij nylon bestaat zoiets als end-of-life niet. Je kunt het eindeloos recyclen. Als sapfabrikant is het wel zaak om het verpakkingsmateriaal als eerste in de keten (first-of-life) te gebruiken. Bij voedingsmiddelen in het bijzonder willen consumenten niet graag het gevoel hebben gebruik te maken van 'tweedehands' plastic, niet wetend welke toepassing het plastic daarvoor had."

Voor meer informatie: www.sustainablefoodssummit.com