Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




29 juni op 'van food waste naar food profit'
Meer groente én minder vlees: de blendburger

Vanuit één van de pitches op de bijeenkomst 'van food waste naar food profit', van MVO Nederland en Wageningen Academy op 29 juni aanstaande, komt deze vraag aan de orde.

Reststroom groenten én vlees

Tot nu toe had je vlees, vis, gevogelte, ei en vleesvervangers als eiwitcomponent op je bord. Maar misschien kan er met een product dat bestaat uit 50% vlees en 50% groente een nieuwe categorie toegevoegd worden? Het bedrijf Bolscher uit Enschede wil haar vlees samen laten gaan met reststromen groenten van andere bedrijven. Het eerste product waarmee is geëxperimenteerd, zijn de steeltjes van champignons. Bolscher is SKAL-gecertificeerd.

Smaak is topprioriteit

Dit nieuwe concept is in samenwerking met FoodMarketing4u ontwikkeld. Het is geïnspireerd op ontwikkelingen in de VS, waar het begrip 'blend burgers' niet meer is weg te denken. Het kan zowel motiveren tot het meer eten van groenten als het minderen van de vleesconsumptie. En dat is precies wat veel consumenten nog lastig vinden, maar wel lijken te willen.

Natuurlijk wordt vlees nog vaak uit gewoonte gekocht maar ook de smaak is een belangrijke drijfveer. "Met de smaak van vlees in het product, hopen we dan ook met name de flexitariër te kunnen overtuigen", aldus Gerben ten Kate, Manager commercie en logistiek van Bolscher, meer dan vlees.

Primaire doelgroep foodservice

De beoogde doelgroep is de (fast) foodservice en horeca, maar er worden op voorhand geen doelgroepen uitgesloten. "Het zou fantastisch zijn als dit idee breed omarmd wordt door consumenten, waar dan ook, maar focus is belangrijk om het juiste publiek een oplossing te bieden. In nauwe afstemming met de eerste klanten wordt volgens de principes van 'agile werken' het hele concept verder verfijnd", zegt Astrid Kühlkamp van FoodMarketing4u.

Bron: Wageningen Academy

Publicatiedatum: 12-6-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

15-11-2017 Nieuw bij Udea: Simmentaler Beef Steak Burger & Biefstuk gehaktballen
10-11-2017 “De hele keten is aan zet, dat begint al bij de voerfabriek”
8-11-2017 Vleesverkoopautomaat biedt speklapje ‘on the go’
2-11-2017 Yarrah bezoekt varkenshouderij tijdens Beter Leven-week 2017
2-11-2017 Plofkipcampagne Wakker Dier wint prijs voor effectieve reclame
1-11-2017 Slachterij Firma Tuithof gedecertificeerd
31-10-2017 Wildsaus De Watermolen nu ook eenmalig biologisch
20-10-2017 Daling vleesconsumptie gestopt
20-10-2017 Aantal boeren met Beter Leven-keurmerk in vijf jaar tijd verdubbeld
18-10-2017 Efteling enige attractiepark met bio in horeca-aanbod
17-10-2017 “We willen er graag een punt achter zetten”
12-10-2017 Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30% gestegen
9-10-2017 "Vele externe bestellingen compenseren daling winkelomzet"
6-10-2017 Biologische feestvarkens krijgen taart tijdens Dierendag
4-10-2017 De Vegetarische Slager moet productnamen veranderen
2-10-2017 "Verkoop biologisch varkensvlees moeilijker dan rundvlees"
25-9-2017 Vion, Agrifirm, ForFarmers versterken Coalitie Vitalisering Varkenshouderij
21-9-2017 Symposium en open dag biologische varkenshouderij familie Boerrigter
18-9-2017 Arjen Lubach komt met 'slechter leven'-keurmerk
14-9-2017 Nieuw onderzoek naar mobiel slachthuis in Vlaanderen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *