Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




29 juni op 'van food waste naar food profit'
Meer groente én minder vlees: de blendburger

Vanuit één van de pitches op de bijeenkomst 'van food waste naar food profit', van MVO Nederland en Wageningen Academy op 29 juni aanstaande, komt deze vraag aan de orde.

Reststroom groenten én vlees

Tot nu toe had je vlees, vis, gevogelte, ei en vleesvervangers als eiwitcomponent op je bord. Maar misschien kan er met een product dat bestaat uit 50% vlees en 50% groente een nieuwe categorie toegevoegd worden? Het bedrijf Bolscher uit Enschede wil haar vlees samen laten gaan met reststromen groenten van andere bedrijven. Het eerste product waarmee is geëxperimenteerd, zijn de steeltjes van champignons. Bolscher is SKAL-gecertificeerd.

Smaak is topprioriteit

Dit nieuwe concept is in samenwerking met FoodMarketing4u ontwikkeld. Het is geïnspireerd op ontwikkelingen in de VS, waar het begrip 'blend burgers' niet meer is weg te denken. Het kan zowel motiveren tot het meer eten van groenten als het minderen van de vleesconsumptie. En dat is precies wat veel consumenten nog lastig vinden, maar wel lijken te willen.

Natuurlijk wordt vlees nog vaak uit gewoonte gekocht maar ook de smaak is een belangrijke drijfveer. "Met de smaak van vlees in het product, hopen we dan ook met name de flexitariër te kunnen overtuigen", aldus Gerben ten Kate, Manager commercie en logistiek van Bolscher, meer dan vlees.

Primaire doelgroep foodservice

De beoogde doelgroep is de (fast) foodservice en horeca, maar er worden op voorhand geen doelgroepen uitgesloten. "Het zou fantastisch zijn als dit idee breed omarmd wordt door consumenten, waar dan ook, maar focus is belangrijk om het juiste publiek een oplossing te bieden. In nauwe afstemming met de eerste klanten wordt volgens de principes van 'agile werken' het hele concept verder verfijnd", zegt Astrid Kühlkamp van FoodMarketing4u.

Bron: Wageningen Academy

Publicatiedatum: 12-6-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Iers rundvlees in trek
25-5-2018 Focus op bio tijdens Kip Festival
23-5-2018 VK: Aantal biologische varkens bijna verdubbeld in 2017
22-5-2018 Bart Kok verwacht toename prijsverschil tussen bio en gangbaar
17-5-2018 Besluit over biologische varkensstal ligt bij Raad van State
15-5-2018 Fraudeonderzoek gestart bij pluimveevleesverwerkend bedrijf in België
14-5-2018 Vion wil 25% meer biologische vleesvarkens slachten in 2020
9-5-2018 Deli Harmony gelooft in biologische vleeswaren
7-5-2018 MOFGA verbijsterd door besluit USDA om OLPP niet in te voeren
4-5-2018 "Consument kan beter biologische producten kiezen"
4-5-2018 "Kiloknallers maken plaats voor biologisch vlees"
4-5-2018 Herontwikkeling Groothandelsmarkt Rotterdam: naar multifunctionele foodhub
4-5-2018 Organic Trade Association veroordeelt USDA voor terugtrekking biologische dierenwelzijnsregels
4-5-2018 Samen aan de slag met dubbel doel dieren
2-5-2018 Lidl maakt vaakst reclames vleesvervangers
1-5-2018 Bio-Planet in top drie winkels die het best aan verwachtingen consument voldoen
1-5-2018 44% Belgen eet minder vlees dan vorig jaar
30-4-2018 "Intensief gekweekte kip op zowat alle vlakken duurzamer dan een biologisch"
25-4-2018 "Biologisch veevoeder is schaars"
23-4-2018 "Foodondernemers zijn adviseur van de consument"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *