Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aarts Conserven introduceert deze maand biologische puntasperges

"Conserven zijn eigenlijk gewoon convenience, maar dan anders verpakt"

Tholen - Aarts Conserven weckt asperges, kersen en peren. Al in 1934 startte aspergeteler Mart Aarts met het ambachtelijk wecken van asperges. Sindsdien is het 'witte goud' niet meer weg te denken uit het assortiment. Het aspergeseizoen betekent ook voor Aarts Conserven een drukke periode. Hoewel er ook andere producten worden geweckt, is de asperge toch wel het belangrijkste product voor de verwerker uit het Limburgse Lottum.



"Al in januari worden er afspraken met telers gemaakt over de volumes en sorteringen", aldus Martin Damen van Aarts Conserven. "Het zijn dezelfde asperges als die voor de versmarkt, geteeld op de zandgronden van Brabant en Limburg." Naast de directe aanvoer van de telers koopt Aarts deels in op de vrije markt via de veiling. In de periode wanneer er veel acties gepland staan in de supermarkten, is het voor de verwerker lastiger om aan product te komen. "Dan zien we de aanvoer aanmerkelijk stagneren. We kopen overigens ook asperges in uit Duitsland. De beschikbaarheid is daar veel groter. Het areaal in Nederland telt ongeveer 3.500 hectare terwijl dat in Duitsland op 30.000 hectare komt. De kwaliteit van deze asperges is zeker vergelijkbaar met het Nederlandse product."

Aarts Conserven biedt de asperges aan in verschillende maatvoeringen. Waar de dikkere asperges, net zoals in de versmarkt, veelal tijdens de warme maaltijd worden genuttigd, worden de dunne puntasperges met name voor het maken van hapjes gebruikt. De gesneden asperges doen het goed in soepen en worden de laatste jaren ook steeds meer gebruikt voor het maken van salades. Ondanks dat er volgens Martin niet heel veel variatie in het assortiment mogelijk is, worden er voor de Duitse en Oostenrijkse markt aanvullend asperges in het zuur geproduceerd. Deze worden daar als snack geconsumeerd. Ook introduceert Aarts Conserven deze maand biologische puntasperges, waarmee het bedrijf de enige speler in Europa is die op grote schaal biologische asperges verwerkt. Het conservenproduct is jaarrond in de supermarkt te vinden. Martin geeft aan dat de dikkere maaltijdasperges vooral in het seizoen populair zijn evenals tijdens de feestdagen. "Waarom consumenten voor ons product kiezen? Toch het gemak en de kwaliteit. Asperges zijn vrij bewerkelijk. Wij schillen de asperges voor ze de potten ingaan wat enorm scheelt in bereidingstijd. Daarnaast verwerken wij gewoon hetzelfde product als op de versmarkt wordt aangeboden en kunnen dus dezelfde kwaliteit bieden. De horeca maakt bijvoorbeeld ook graag gebruik van ons product, zelfs in het seizoen."



Onderscheidend in het conservenschap

De asperges worden alleen in het seizoen in de maanden april, mei en juni verwerkt. Na het aspergeseizoen volgen de kersen en de peren. "Aangevuld met andere producten zoals pruimen, mirabellen en fruitvullingen komen we tot een jaarrond productie." Het fruit wordt eveneens direct via telers en op de veilingen ingekocht. De conservenmarkt staat onder druk maar de verkoopresultaten bij Aarts Conserven, en dan met name die van de asperges en peren, laten een stijging zien. Martin: "Vooral producten waarvoor veel aandacht is in tijdschriften, kookprogramma's op televisie, enzovoorts, doen het goed. Tijdens de kerstdagen maar ook bij een stukje wild bijvoorbeeld horen stoofperen er echt bij. Wij merken dat consumenten graag kiezen voor gemak. Dat wij gespecialiseerd zijn in een aantal unieke producten en daarmee onderscheidend zijn, draagt wellicht bij aan de positieve index. In de asperges is er bijvoorbeeld wel concurrentie uit China maar dat is puur gebaseerd op prijs. De kwaliteit van het Chinese product is niet vergelijkbaar met die van onze asperges."

Het verbeteren van het imago van conserven is voor Aarts een belangrijk aandachtspunt. In 2012 heeft de producent de toevoeging van zout al drastisch gereduceerd en verlaging van het suikergehalte heeft eveneens de aandacht. Conserven heeft een bepaald imago en dat zit volgens hem echt tussen de oren. Wij laten onze producten graag zien en kiezen daarom bewust voor glazen potten. Op die manier proberen wij het imago te verbeteren. Conserven zijn eigenlijk gewoon convenience maar dan anders verpakt." Ondanks dat de markt onder druk staat, wil juist nu Aarts Conserven innovatief zijn. Vorig jaar introduceerden zij een biologische fruitlijn welke inmiddels zes producten omvat. Deze maand zal het assortiment verder worden uitgebreid met biologische puntasperges. "Ook proberen wij steeds meer buiten de landsgrenzen te kijken. Tot een paar jaar geleden deden we vrijwel niets in Duitsland. Deze markt is voor ons nu groeiende, zeker op gebied van asperges. Zij gaan inzien dat de kwaliteit van Chinese asperges minder is dan die van ons. We kunnen de asperges hier eventueel ook als Duits product op de markt brengen, wat enorm leeft onder Duitse consumenten."

Voor meer informatie:
aarts@aartsconserven.nl
www.aartsconserven.nl