Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Jachtopziener geeft schwung aan groenteverkoop

Tholen Ė Het is een frappante gewaarwording: een jachtopziener die zijn ware roeping vindt in een groentewinkel. Peter Dunki Jacobs opende onlangs zijn naar eigen zeggen 'half-professionele groentestal'. Met zijn hutspot van lokale aardappelen, uien en peen, op de Leidse braderie, wist hij hoge ogen te gooien. Of hij dat geen passend vervolg kon geven, vroegen de buurtbewoners. En zo geschiedde. "Wat begon als grap, raakte bij velen een gevoelige snaar. Er is zoveel behoefte aan een volkse benadering. Bij mij in de winkel komen ze ook voor de gezelligheid. In een supermarkt vinden ze dat negen van de tien keer niet terug."



De schuur op Peters erf is als een museum ingericht. De producten zijn kleurrijk uitgestald, vol toeters en bellen, maar leiden geenszins af van de producten waar het hem werkelijk om gaat: zijn groenten en fruit. "Hier is niet alles voorverpakt of gestandaardiseerd. Ik snijd de andijvie ŗ la minute, dat creŽert een ambachtelijke, gezellige sfeer. Daar komen mensen voor. En ze weten dat de koffie voor ze klaarstaat." Verder professionaliseren is aan hem niet uitbesteed. "Ik wil het graag zo laten. Mensen hebben behoefte aan de ongedwongen sfeer die hier heerst en daar put ik ook mijn kracht uit."

Of deze invulling rendabel is? "Ik kan er goed van leven", zegt Peter resoluut. "Maar ik heb dan ook geen duur winkelpand of personeel te onderhouden. Ik run het samen met mijn vriendin, zo houden we de vaste lasten betrekkelijk laag." Dagelijks kan de groentestal rekenen op ruim 100 klanten. "Menig groenteman kijkt met grote ogen naar het bestedingspatroon onder mijn klanten. Een boodschap van rond de 20 euro is eerder regel dan uitzondering."



Het bieden van goede kwaliteit tegen een scherpe prijs, is voor Peter een belangrijk uitgangspunt. Door zijn prijszetting ťn presentatie kan hij prima opboksen tegen de retail. "Een Hollandse bloemkool vind je bij mij voor 1,25 de kilo, een kilo aardappelen of uien gaat voor 50 cent over de toonbank. En een bakje aardbeien voor 1,80. Je hoeft er niet tot het gaatje te gaan om marge te maken op je producten. En zo nu en dan leg je daar zelf iets op in. Mijn sperziebonen verkoop ik soms onder de inkoopprijs, maar dan bied ik onder mijn klanten tenminste wel continuÔteit. Dat is zo ontzettend belangrijk voor het realiseren van herhaalaankopen", schetst hij. Peter betrekt zijn groenten en fruit bij groothandel Gebr. Bouwman A.G.F. uit Oegstgeest. Daarnaast belevert ook Karel de Mooy AGF hem met onder meer pruimen, meloenen en asperges.

De schuur is ook vanuit sociaal oogpunt in het leven geroepen. "Met de bakfiets trek ik er net zo lief op uit om de groenten en fruit langs te komen brengen als mijn klant om wat voor reden dan ook niet in staat is zelf te komen." Ook het wekelijkse pannenkoeken bakken biedt Ė naast de nodige gezelligheid Ė een mooie gelegenheid om zijn zelfgemaakte jam aan de man te brengen en een gezellig praatje aan te knopen.



Maar op de achtergrond bedrijft hij natuurlijk ook gewoon handel. Het zijn de asperges die momenteel het hardst lopen. "We laten de asperges proeven, schillen ze desgewenst, en stallen ook aardappelen, beenham en eieren uit. Dat oogt natuurlijk als een mooi geheel. Ook de afzet van aardbeien, meloenen, blauwe bessen en steenfruit vertoont een stijgende lijn." Met het BBQ-seizoen voor de deur verwacht Peter op de korte termijn ook goede afzet voor aardappelsalades en wildgerechten. "Ik blijf natuurlijk een beetje jachtopziener."

Zo'n 50/50 van zijn producten is biologisch; hoofdzakelijk de bieten, bloemkool, andijvie en veel van de winterse groenten. Peter onderhoudt direct contact met de telers.

Voor meer informatie: pdj@casema.nl

Publicatiedatum: 19-5-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-5-2017 Zelfs onze zuiderburen bezoeken Glutenvrij Lente Festival
22-5-2017 Bioweb en De Friese Steekbox lanceren Friese maaltijdbox
9-5-2017 Biowinkel Oxford onderscheiden met Retailer of the Year Award
5-5-2017 Ecoville: grootste biologische groentekraam van Nederland
3-5-2017 "Biologische voeding en voedingssupplementen gaan prima samen"
2-5-2017 "Winkelier is tool voor verdere verduurzaming"
21-4-2017 Make-over voor Natuurwinkel Puur & Vitaal
19-4-2017 21 mei: Food & Health Festival in Heythuysen
18-4-2017 "Fosfaatreductieplan werpt schaduw op onze vooruitgang"
7-4-2017 Snelle assortimentsuitbreiding door nieuwe verpakkingsmachine
7-4-2017 Bakfietsen, bio en kinderfeestjes op Green Foodmarket
7-4-2017 Vrijgevochten Pippi Langkous-mentaliteit in Zweedse bio-winkel
6-4-2017 "Ik wil bio als levensstijl uitbouwen"
5-4-2017 "Streepje voor dankzij one-stop-shop en thuisbezorging"
30-3-2017 Biologische markt Apeldoorn gaat verhuizen
27-3-2017 Boerderijwinkel op bio-boerderij De Nieuwenburgt opent 1 april
22-3-2017 Festivalmarkt bij 20-jarig jubilieum De Groene Passage
21-3-2017 Onderscheid is cruciaal voor toekomst speciaalzaak
20-3-2017 "Speciaalzaak moet claimen productkampioen te zijn"
1-3-2017 CoŲperatieve opzet Odin Estafette stuwt omzet bio-AGF

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *