Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




"Extra ruimte in onze winkels voor startups"
Organic Food for You: nu ook droogwaren van Udea

Geen toegevoegde rommel, 100% puur, elke dag vers brood en vooral eigen lekkere, 'bijzondere' producten. Dat is volgens Eric Verduin de formule van de Organic Food for You winkels. Samen met Job Achthoven wilde hij daarmee een 'bourgondische buurjongen' zijn. Vanaf dag 1, nu 13 jaar geleden, was Udea de versleverancier. Enkele maanden geleden besloten de heren ook de droogwaar van Udea af te nemen. Volgens Eric heeft dat heel veel voordelen opgeleverd, hij vertelt hierover in dit artikel dat op de website van Udea gepubliceerd is.

Geen 'nee' verkopen

Eric: "Sinds begin dit jaar bestellen we het grootste deel van ons reguliere DKW-assortiment bij Udea. Bij onze voormalige droogwarenleverancier konden we slechts tweemaal per week bestellen. Maakten we een bestelfout of liep een product opeens heel hard, dan hadden we dus een aantal dagen geen aanbod. In deze tijd van online winkelen kun je geen 'nee' meer verkopen aan je klant. Want met ťťn muisklik krijgt de consument de volgende dag de spullen wťl in huis. Voor ons als winkelier was dat lastig. Bestelden we teveel, dan stond het magazijn bomvol en hadden we kans op bederf. Bestelden we te weinig, dan stelden we de klant teleur. Met Udea hebben we dat probleem niet meer. Zij leveren zeven dagen in de week. Dus is een product vandaag op, dan staat het morgen weer in het schap."

Extra voordeel voor iedereen

Als winkelier heeft Eric veel baat bij de werkwijze van Udea: "Onze voorraad is met 30% omlaag gegaan, want alles staat in de winkel. Roosters maken gaat eenvoudiger en we besparen op loonkosten. Omdat er minder druk is op de dagen dat voorheen de spullen geleverd werden, hoef ik geen extra personeel meer in te zetten om de schappen te laten vullen. Ook onze werknemers zijn blij: voor hen is het nu veel makkelijker en relaxter geworden. Elke ochtend vullen ze de winkel aan, dat maakt dat de dag harmonischer verloopt. Natuurlijk speelt ook het stukje duurzaamheid voor ons een rol: de vrachtwagen van Udea kwam toch al voorrijden. Waarom dan niet de droogwaar ook door hen laten bezorgen?"



Leren van elkaar

Om zich als Organic Food for You winkel te blijven onderscheiden, houden Eric en Job hun eigen kleine lokale leveranciers: "Zo blijven we in balans en kunnen we onze eigen dingen blijven doen. Onze klant is kritisch. Dus zijn wij altijd op zoek naar bijzondere biologische producten. We zoeken 'gekke' olijfolie- of pastaproducenten. En we hebben onze eigen wijnleverancier: een kleine club die hele goede wijnen selecteert, die hoger in het segment zitten. Ook hebben we onze eigen import buitenlandse kaas. Naast het enorm grote biologische assortiment van Udea geeft dit onze winkels kleur. Ik spreek de eigenaren van Udea regelmatig en zij hebben hier geen probleem mee. Sterker nog, er is wederzijds respect. Ook wij hebben kwaliteit in huis door het scouten van producten en het vermarkten ervan. Zo leren we van elkaar."  

Ziel in de winkel

Organic Food for You richt zich voornamelijk op de Noord-Hollandse markt: "Even dachten we dat we met Organic Food for You groter moesten groeien naar veel meer winkels. Maar wij willen niet op kantoor zitten en tegen de bedrijfsleiders zeggen 'jullie redden het wel'. Nu zijn wij zelf weer regelmatig in de winkels te vinden en worden daar veel gelukkiger van. De ziel in de winkel krijgen, dŗt is onze passie. Bovendien kun je bij kleinschaligheid ook kleine leveranciers betrekken. En lekker de gekke dingen blijven doen die je als grotere keten nu eenmaal niet kunt doen. Onze winkels zitten meer in het luxere segment. Zo hebben we bijvoorbeeld twee jonge mensen geholpen die in samenwerking met een sterrenchef onze kant-en-klaar maaltijden bereiden. Die zijn niet goedkoop, maar echt top. En we verkopen onder andere waanzinnige vegan gebakjes van iemand die eerst bij ons in de winkel werkte en met begeleiding van ons nu haar eigen bedrijfje heeft. Wij geven extra ruimte in onze winkels aan startups met unieke producten en spelen daarin graag een adviserende rol."



Opvoeding van de klant

Organic Food for You bepaalt haar eigen weekacties, vier tot maximaal 6 per week: "Voor ons is de eigen promotie, zowel on- als offline belangrijker. Het klinkt misschien oubollig, maar onze stempelkaart doet het fantastisch. Bij elke 15 euro krijgt de klant een stempel en bij een volle kaart een pakket met een aantal bijzondere producten mee naar huis. Ons Instagram-account groeit: het verhaal in beeld vertellen doet het heel goed. En natuurlijk blijven de proeverijen en koken in de winkel top. Dat heeft te maken met de opvoeding van de klant. Toen een kok liet zien hoe je heel simpel de beste biefstuk op de barbecue kunt klaarmaken, verkochten we in ťťn keer 50 biefstukken. Toch leuk voor onze lokale leverancier."

Voor meer informatie: www.organicfoodforyou.nl en Instagram

Publicatiedatum: 8-5-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-5-2017 Betekent Auchan Bio het einde van Coeur de Nature?
23-5-2017 "Houdbaarheidsdata op groenten en fruit? Weg ermee!"
23-5-2017 Consumentenonderzoek: Ekoplaza en Bio+ meest duurzaam
22-5-2017 de Smaakspecialist: veel meer dan initiatief van 'supermarktboys'
19-5-2017 Omzet bioproducten in ItaliŽ stijgt 28%
19-5-2017 "Fairtrade is slechts verdienmodel van supermarkten"
19-5-2017 "Overtuigd van meerwaarde kleine natuurvoedingswinkels"
16-5-2017 Carrefour Bio: van 14 naar 150 winkels in 2021
15-5-2017 Triodos en Social Impact Ventures vergaren minderheidsbelang in Marqt
15-5-2017 Carrefour opent bio-supermarkt in Madrid
12-5-2017 Food for thought bij Natuurwinkel
10-5-2017 Ekoplaza draagt bio-boodschap uit met campagne LKKRDR
9-5-2017 Ekoplaza Amstelveen is verhuisd, vergroot en vernieuwd
9-5-2017 Bakkerij Hardeman ontvangt EKO-keurmerk voor winkels
9-5-2017 Deense retail maakt fouten met bio-label
3-5-2017 90% Ierse consumenten koopt wekelijks bio-AGF
2-5-2017 EkoPlaza Amsterdam-Zuid overvallen
2-5-2017 Spar Natural geopend op Gran Canaria
1-5-2017 Nieuwe strategie Lidl BelgiŽ: jaarlijks +10% duurzame producten
28-4-2017 "Supermarkten vergeten social media te benutten"

 

Reacties:


Duurzamer? iedere dag een auto(7 x in de week leveren) is niet echt duurzaam
hans, rotterdam - 8-5-2017 14:51:25


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *