Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische sector kiest voor verdere verduurzaming

Biologische glastuinders en geitenmelkhouders nemen elkaar de maat en werken zo aan een verdere verduurzaming. Tegelijkertijd scherpen biologische winkeliers hun eisen aan en breiden hun assortiment met biologische producten uit. Dat biologisch maatschappelijk geaccepteerd is, zie je terug in 'Bio Duurzaam: van goed naar beter’ (2015-2017) van het Louis Bolk Instituut waarin boeren, tuinders en winkeliers aan verdere verduurzaming van de sector. Aan het project nemen melkgeitenhouders en glastuinders uit Zuidwest Nederland deel.



Duurzame productie

Ze bezoeken elkaars bedrijven en nemen elkaar de maat over duurzaamheidaspecten. Zo kijken de geitenhouders naar melkproductie en duurzaamheid in relatie tot het voederrantsoen. En bij glastuinders staat de bodem centraal. De tuinders besteden veel aandacht aan bodembeheer, maar ook andere zaken als energiebesparing of biodiversiteit.

Aanscherping eisen

Bij de winkeliers staat het assortiment centraal. De winkeliers hebben een nieuw winkelprogramma opgesteld met een aanscherping en uitbreiding van eisen. Zo geldt nu als benedengrens voor biologische winkels dat 90 procent van de voedingsmiddelen biologisch is. De winkeliers kijken ook naar andere aspecten zoals het gebruik van verpakkingsmaterialen, voedselverspilling of energiegebruik. Bakker Gerard Hardeman, die meewerkt aan het programma, ziet de voordelen van de extra regels. Die zijn nodig om je te kunnen onderscheiden van andere winkels.

Bron: GroenKennisnet
Publicatiedatum: