Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten

Gangbare consumenten zullen in de toekomst sneller biologisch producten pakken uit het schap indien deze makkelijk beschikbaar of in de aanbieding zijn. Zij gaan ook sneller tot aankoop over als de producten aanwijsbaar gezonder, smakelijker en onbespoten zijn. Dit blijkt onderzoek van het Louis Bolk Instituut in samenwerking met Wageningen Economic Research. Zij hebben gekeken welke producten biologische en reguliere consumenten uiteindelijk in hun boodschappenmandje hadden.

Beschikbaarheid en prijs bepalend

Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.



Verschillende consumenten

De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.

Relevante koopmotieven

In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.

Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut

Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

11-12-2017 Lidl Denemarken wil 50% meer bio-omzet in 2018
7-12-2017 Ekoplaza Nijkerk gaat sluiten
7-12-2017 Nieuw biologisch supermarktconcept 'Bio Family' in Polen
4-12-2017 Winnaar najaarsactie Bio+ bekend
4-12-2017 Bio Pieten-toer door Nederland
4-12-2017 Greenpeace: "Bio-aanbod te laag, ook voor de koplopers"
30-11-2017 Spaar voor een Kerstdiner v/d Natuur bij Natuurwinkel
29-11-2017 Hoe Amazon en Whole Foods elkaar versterken
24-11-2017 Willem&Drees kerstbox dit jaar volledig vegetarisch
23-11-2017 Holland & Barrett neemt Zweedse keten Hälsa för alla over
22-11-2017 Natuurgroothandel legt gezondheid onder vergrootglas
21-11-2017 "Veranderd shopgedrag vraagt om een andere winkelbenadering"
21-11-2017 Bestellijst samenstellen met je mobieltje
20-11-2017 Fotoreportage: lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
20-11-2017 Quirijn Bolle: "Groei ondergeschikt aan goede impact"
20-11-2017 "Betere samenwerking tussen bio-ketens vanwege concurrentie supermarkten"
17-11-2017 Idea opent eerste drie biologische winkels in Servië
14-11-2017 Fotoreportage: Proeverij v/d Natuur 'op het juiste spoor'
13-11-2017 Origin’O brengt beleving in vernieuwde winkel in Brugge
9-11-2017 "Als alle 150 aangesloten bio-winkels hetzelfde realiseren, dan zijn we er"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *