Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten

Gangbare consumenten zullen in de toekomst sneller biologisch producten pakken uit het schap indien deze makkelijk beschikbaar of in de aanbieding zijn. Zij gaan ook sneller tot aankoop over als de producten aanwijsbaar gezonder, smakelijker en onbespoten zijn. Dit blijkt onderzoek van het Louis Bolk Instituut in samenwerking met Wageningen Economic Research. Zij hebben gekeken welke producten biologische en reguliere consumenten uiteindelijk in hun boodschappenmandje hadden.

Beschikbaarheid en prijs bepalend

Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te beÔnvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.



Verschillende consumenten

De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.

Relevante koopmotieven

In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.

Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut

Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2017 Grote retailers present op eerste Indiase bio-beurs
24-4-2017 Biologisch ontbijt als brandstof voor koningsspelen
20-4-2017 Bio-Planet krijgt kapitaalinjectie van 30 miljoen euro
13-4-2017 Paaseitjes zoeken bij Gimsel
12-4-2017 Reese Witherspoon 'ambassadrice' voor de bio-sector
11-4-2017 'Lekker met minder suiker'-campagne bij Koffietijd
11-4-2017 Zweedse trend: uien- en knoflookzaden door de yoghurt
11-4-2017 "Grote bedrijven zetten sociale aspect bio-handel onder druk"
10-4-2017 "Bio-supermarkten kampioen verspilling"
10-4-2017 Yakso TukTuk ook aandachtstrekker op winkelvloer
10-4-2017 Succesvolle eerste workshop Klantgerichte Verkooptraining bij Natudis
5-4-2017 Ook dit jaar weer: winactie Ekoland paascampagne
4-4-2017 Ook Ede nu Odin coŲperatiewinkel
4-4-2017 Actieweken stimuleren suikerbewustzijn bio-supermarktklant
28-3-2017 Stoot Costco Whole Foods van de troon?
27-3-2017 Geslaagd Lentefeest bij Natuurwinkel
27-3-2017 Whole Foods droom wordt nachtmerrie
23-3-2017 Natuurwinkel viert de lente
22-3-2017 "Bij efficiŽnt transport vormt afstand niet echt een probleem"
21-3-2017 AH overweegt laseren van bio-AGF

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *