Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten

Gangbare consumenten zullen in de toekomst sneller biologisch producten pakken uit het schap indien deze makkelijk beschikbaar of in de aanbieding zijn. Zij gaan ook sneller tot aankoop over als de producten aanwijsbaar gezonder, smakelijker en onbespoten zijn. Dit blijkt onderzoek van het Louis Bolk Instituut in samenwerking met Wageningen Economic Research. Zij hebben gekeken welke producten biologische en reguliere consumenten uiteindelijk in hun boodschappenmandje hadden.

Beschikbaarheid en prijs bepalend

Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.



Verschillende consumenten

De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.

Relevante koopmotieven

In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.

Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut

Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Alnatura: Komt de bezorgservice eraan?
19-2-2018 Duitse drogisterijketen dm en Demeter beginnen BD-offensief
14-2-2018 Lidl Duitsland komt met nieuw dierenwelzijnsetiket voor bio-vlees
13-2-2018 Zes bio-trends in het VK
12-2-2018 Amazon start thuisbezorgservice Whole Foods
7-2-2018 Nieuw: diabetes-menu op bestelling
7-2-2018 Ekoplaza stapt in de Statiegeldalliantie
6-2-2018 Bio-assortiment Aldi Süd groeit dit jaar met 30%
5-2-2018 Alnatura opent tweede filiaal in Düsseldorf
5-2-2018 Aldi Duitsland biedt meer bio-producten
5-2-2018 Eet jezelf fit met de Vitality Box
5-2-2018 Steeds meer ruimte voor bio-producten in VAE
5-2-2018 Canadese bio-sector goed voor €4,3 miljard
2-2-2018 Brabantse boeren op kalender
2-2-2018 Organic Week bij Britse Lidl: 28 bio-aanbiedingen
1-2-2018 Lidl opent om de twee weken winkel in België
31-1-2018 "AGF-pakket biedt meer body in de supermarkt"
30-1-2018 Carrefour gaat voor bio-omzet van 5 miljard euro in 2022
29-1-2018 "Rico Verhoeven lijkt gouden zet voor Zonnatura"
29-1-2018 Italië: afzet biologische voeding in retail +16%

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *