Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten

Gangbare consumenten zullen in de toekomst sneller biologisch producten pakken uit het schap indien deze makkelijk beschikbaar of in de aanbieding zijn. Zij gaan ook sneller tot aankoop over als de producten aanwijsbaar gezonder, smakelijker en onbespoten zijn. Dit blijkt onderzoek van het Louis Bolk Instituut in samenwerking met Wageningen Economic Research. Zij hebben gekeken welke producten biologische en reguliere consumenten uiteindelijk in hun boodschappenmandje hadden.

Beschikbaarheid en prijs bepalend

Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.



Verschillende consumenten

De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.

Relevante koopmotieven

In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.

Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut

Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

26-4-2018 Waar is succes winkelgebied van afhankelijk?
26-4-2018 Meimaand voor de tweede keer 'Bijmaand'
26-4-2018 Bio-Planet opent eerste winkel in een stadscentrum
26-4-2018 Nederlandse ondernemers verkennen Belgische bio-markt
26-4-2018 Eerste 'Alnatura Express' geopend in Leipzig
25-4-2018 Deense supermarkt føtex investeert fors in biologisch
24-4-2018 Bijna 80.000 handtekeningen 'Geen BTW op Bio'-petitie aangeboden in Den Haag
23-4-2018 Odin Voorschoten nu al omarmd
19-4-2018 Capaciteit Picnic gaat verdubbelen met nieuw dc
19-4-2018 Vergunning voor samenvoegen vier panden Biltstraat Utrecht
18-4-2018 Filipijnen: Exporteurs aangespoord om producten te certificeren
17-4-2018 Bio-producten steeds populairder in Zwitserland - aantal bio-bedrijven stijgt
16-4-2018 Sparen voor complete biologische aspergemaaltijd
13-4-2018 Groei door 'purpose marketing'
13-4-2018 EKO-certificaat voor Broeders Gezondheidswinkel
12-4-2018 Vitality Box gaat ruim 9.500 keer over de toonbank
12-4-2018 Bio Company opent 'mini-filiaal': cityshop-concept
11-4-2018 Oekraïense ministers willen boete voor niet gecertificeerde labeling 'biologische' producten
10-4-2018 Lidl wil enkel duurzame AGF in 2020
9-4-2018 De Natuurwinkels vieren de lente

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *