Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten

Gangbare consumenten zullen in de toekomst sneller biologisch producten pakken uit het schap indien deze makkelijk beschikbaar of in de aanbieding zijn. Zij gaan ook sneller tot aankoop over als de producten aanwijsbaar gezonder, smakelijker en onbespoten zijn. Dit blijkt onderzoek van het Louis Bolk Instituut in samenwerking met Wageningen Economic Research. Zij hebben gekeken welke producten biologische en reguliere consumenten uiteindelijk in hun boodschappenmandje hadden.

Beschikbaarheid en prijs bepalend

Het onderzoek had als doel om aan de hand van een biologische en gangbare boodschappenmand te onderzoeken in welke mate het aankoopgedrag van consumenten te be´nvloeden is. Dit gebeurde op basis van vooraf geselecteerde producteigenschappen. Het achterliggende doel was om concrete aanbevelingen te doen aan de biologische sector; hoe zij in de toekomst hun biologische aanbod verder kunnen ontwikkelen.



Verschillende consumenten

De samenstelling van de boodschappenmandjes tussen biologisch en regulier etende consumenten waren verschillend. De resultaten uit dit onderzoek geven slechts een indicatie. Zo hadden de biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten als groente en fruit in hun boodschappenmandjes dan de regulier etende consumenten. Uit data over het voedingsgedrag van consumenten leken biologische consumenten meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten dan de gangbare consumenten. Ook hadden ze minder plastic afval.

Relevante koopmotieven

In het onderzoek naar koopmotieven blijkt dat mensen die meer biologische producten kopen meer oog hebben voor andere producteigenschappen dan consumenten die minder biologisch kopen. Smaak is voor beide groepen consumenten belangrijk. Biologische consumenten stellen hoge eisen aan de kwaliteit van producten, terwijl prijs en gemak bij gangbare consumenten vooral belangrijk zijn. Het vooropstellen van de kwaliteit van producten op gezondheids- en milieuaspecten zorgt ervoor dat biologische consumenten gericht naar biologische producten op zoek gaan. Prijs, gemak en houdbaarheid zijn van onderschikt belang voor deze groep consumenten. Aspecten als mate van bewerking, verpakking en uiterlijk spelen daarentegen wel een rol bij de keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieu gerelateerde aspecten. Indien de biologische sector de gangbare consument wil overhalen om biologische producten aan te schaffen, zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

Lees hier Rapport: Impactie biologische boodschappenmand.

Voor meer informatie: Marieke Battjes-Fries en Lucy van de Vijver, Louis Bolk Instituut

Bron: Louis Bolk Instituut via BioKennis.org

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-8-2017 "Uiteindelijk is Lidl geen bio-winkel"
22-8-2017 Greenpeace gaat bio-aanbod supermarkten tellen
21-8-2017 Hoe Willem&Drees de voedselketen grondig wil hervormen
18-8-2017 Eerste Canadese supermarktketen met groententeelt op dak
17-8-2017 Lidl faciliteert omschakeling met duurzaam landbouwplan
17-8-2017 Bio-boodschappen tussen de graffiti
16-8-2017 Duitse biomarkt groeit verder
15-8-2017 Bio-Planet organiseert workshops over biologische voeding
10-8-2017 Waarschuwing: gewiekste dieven maken eurobiljetten afhandig
10-8-2017 Toeristen vloeren Organic-winkel Vijzelstraat
7-8-2017 "Is biologisch nog altijd de duurste optie?"
7-8-2017 Lidl breidt bio-aanbod weer uit
7-8-2017 Spaar een gratis boodschappenpakket voor een ander
19-7-2017 Amerikaanse webshop verkoopt alles voor 3 dollar
19-7-2017 Carrefour-foodtruck promoot bio-producten
18-7-2017 Eerste volledige bio-supermarkt in Bulgarije
18-7-2017 Qucina's Buurtsuper sluit noodgedwongen de deuren
14-7-2017 Aldi Nord zet fors in op biologisch
13-7-2017 PostNL bezorgt online boodschappen Ekoplaza in BelgiŰ
13-7-2017 Whole Foods en Amazon: LAT-relatie of droomhuwelijk?

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *