Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In 2017 vinden en binden van juiste aanbod producten uitdaging Naturelle

Omzet- en volumestijging bio-segment The Greenery

The Greenery heeft het nettoresultaat over 2016 verdubbeld. De nettowinst steeg van 4,1 miljoen euro in 2015 naar 9,0 miljoen euro in 2016. De omzet daalde 6,9% tot 1,030 miljard euro. De verbetering van de winst is gerealiseerd ondanks een lagere bruto bijdrage door kosten verlagingen waaronder lagere financieringslasten.

De groeiende vraag naar biologische groente en fruit van de afgelopen jaren zet zich door in 2016, zowel in Nederland als daarbuiten. Biologische AGF-omzet bij de Nederlandse supermarkten groeide in de eerste helft van 2016 met ruim 17%. Hiermee volgt Nederland de internationale groeitrend van biologisch. Daarmee groeit biologisch veel harder dan de reguliere
markt.

Bewust eten als onderdeel van de levensstijl wordt steeds belangrijker, wat uiteraard een gevolg heeft voor de vraag naar biologisch voedsel. Daarnaast
zorgen het economisch herstel en het toenemende consumentenvertrouwen ervoor dat consumenten meer besteden aan voedsel. Specifieke groei door
meer aandacht voor luxe, gemak en gezondheid betekent dat er meer geld zal worden uitgegeven aan nicheproducten, waaronder biologisch. Door deze trend heeft het biologische segment bij The Greenery in 2016 een aanzienlijke omzet- en volumestijging laten zien, hoewel lager dan de groei van 17% bij de supermarkten.

Het biologisch areaal in Nederland kan deze groei echter niet bijhouden. In het voorjaar van 2016 leek echter een nieuwe trend zichtbaar en meldden zich steeds meer boeren voor omschakeling. Kwalitatief is er duidelijk een inhaalslag gemaakt bij de supermarkten en deze is nog niet helemaal in de teelt doorgedrongen of haalbaar. Gezien de verwachte marktontwikkelingen zijn er volop kansen. Voor 2017 is het vinden en binden van het juiste aanbod aan producten de uitdaging voor Naturelle. Daarnaast richt Naturelle zich op het verbeteren van de relaties met haar huidige klanten en wordt gefocust op het structureren en verder professionaliseren van de organisatie.
Publicatiedatum: