Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: aanhoudende groei bio-omzet, daling landbouwproductie

De groei in de volume-omzet van biologische producten in het Verenigd Koninkrijk was in 2016 maar liefst 7%, in lijn met de groeicijfers binnen de Europese Unie. Het gaat voornamelijk om producten als fruit (stijging van 28%), melk (20%), groenten (19%), en yoghurt (19%). De verkoop groeit hiermee sneller dan in de conventionele voedingssector. Het lijkt er dan ook op dat biologische producten niet langer een eenmalige aankoop zijn voor veel consumenten, maar steeds vaker een terugkerende plaats innemen in het winkelkarretje. Wie zijn de consumenten achter de groei in de biologische sector in het VK? En wat zorgt ervoor dat bepaalde biologische producten meer worden gekocht dan andere producten?

'Millennials', een aanduiding voor mensen geboren tussen 1980 en 2000, worden vaak genoemd als de drijvende kracht achter de omzetgroei. De reden die hier voor wordt gegeven is dat millenials zich meer bewust zouden zijn van de gezondheidsvoordelen van biologisch eten, en minder graag toevoegingen in hun voeding willen. Omdat persoonlijke voedingsvoorkeuren doorgaans hetzelfde blijven naarmate men ouder wordt, is het aannemelijk dat het huidige consumptie niveau zich in de toekomst verder zal doorzetten. Toch zitten niet alleen millennials achter de groei. Volgens de National Farmers Union (NFU) is de gemiddelde Britse consument van biologische producten tussen de 25 en de 45 jaar oud en onderdeel van een klein huishouden met gemiddeld één of geen kinderen. Omdat ze vaak een hoger besteedbaar inkomen hebben en kopen voor een kleiner huishouden, kunnen zij het zich veroorloven om een hogere prijs te betalen voor een bepaalde kwaliteitsgarantie.

De gezondheid, kwaliteit, en het merkimago van het product blijken een belangrijke rol te spelen voor de Britse consument die kiest voor biologisch. Trendonderzoek laat zien dat de gemiddelde consument vaker op zijn of haar voeding let of calorieën telt. Veel Britse consumenten zijn op zoek naar manieren om in hun vaste eetpatroon gezondere voeding te integreren. Biologische producten worden hierbij gezien als een goede manier om een gezondere levensstijl te bereiken. Voor veel consumenten van biologische voeding weegt de kwaliteit van het product dan ook vaak zwaarder dan de prijs en is een gezond imago van het product doorslaggevend. Sommige biologische producten worden dan ook juist gekocht – zonder dat er bewust wordt gekozen voor het biologische label – omdat ze meer beschikbaar zijn dan non-biologische varianten. Babyvoeding is hier een goed voorbeeld van.

Toch spelen bij de verkoop van biologische producten ook beschikbaarheid en prijs een belangrijke rol. Hoewel nog steeds een derde van de aankopen niet gebaseerd zijn op prijs, zijn consumenten volgens de NFU bijzonder ontvankelijk voor kortingen en aanbiedingen op biologische producten. 50% van de consumenten van biologische producten geven aan nog vaker biologische producten te kopen als deze meer voorhanden waren in de supermarkten, aldus de NFU.

Hoewel de biomarkt in het VK in 2016 voor het vijfde opeenvolgende jaar is gegroeid, neemt de landbouwproductie al sinds 2008 onafgebroken af, meldt Soil Association in haar nieuwste marktoverzicht.

Bron: Agroberichten Buitenland / Soil Association
Publicatiedatum: