Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Onderscheid is cruciaal voor toekomst speciaalzaak

Terwijl het totaal aantal speciaalzaken al jaren onder druk staat, groeit het aantal foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken. Consumenten zoeken naar puur, eerlijk, kleinschalig en lokaal. Horeca en retail raken met elkaar vervlochten. Consumenten eten steeds meer buitenshuis. Volgens brancheorganisatie Vakcentrum en onderzoeksinstituut FSIN bieden deze ontwikkelingen juist kansen voor de goede ondernemers, de ondernemers die zich onderscheiden. Er is een uitstekende toekomst voor de echte speciaalzaken. Deze en andere bevindingen presenteerden FSIN en Vakcentrum in het onderzoek 'Passie, puur en Beleving, kenmerken van dé speciaalzaak in 2025'.



Om te komen tot het beeld van dé speciaalzaak in 2025 zijn aan de hand van de 'trendtrechter' maatschappelijke ontwikkelingen en trends in beeld gebracht. Zoals de vergrijzing en verstedelijking, het toegenomen aantal eenpersoonshuishoudens, de explosie van de digitale technologie en de 100% transparantie waardoor de oorsprong van alle producten in beeld te brengen is.

Vijf cruciale factoren

Volgens FSIN directeur Jan Willem Grievink blijkt dat het onderscheidend vermogen van de speciaalzaakondernemer terug te voeren is op vijf factoren. "De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de regio zijn. Daarbij bestaat dan meer dan de helft van het assortiment uit producten die de supermarkt niet heeft. Vanzelfsprekend is de speciaalzaak goed vindbaar (online) en bereikbaar voor klanten. Het is ook essentieel dat de ondernemer buiten de bestaande kaders kan denken en dat dan ook doet. Maar de ondernemer moet vooral in alles op een bijna extreme manier de klant centraal stellen."

Onderscheidend ondernemen

Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, benadrukt dat de sleutel ligt in het 'onderscheidend ondernemen'. "Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert. Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder. Door je assortiment, je vakkennis, maar vooral door je eigen verhaal en dat op een creatieve en aansprekende manier over het voetlicht brengen. Om de ondernemers handvatten te bieden bij het vinden van die eigen plek in de markt hebben we dit onderzoek laten uitvoeren. Want het wordt heel duidelijk dat de ‘gewone’ speciaalzaak niet zal overleven."

Blurring een logische stap

Het veelbesproken blurring, de grensvervaging tussen detailhandel en horeca, is volgens de onderzoekers een van de groeimogelijkheden. Juist vanuit de kennis van het product, het bijzondere productaanbod en de sfeer en ambiance in de winkels is dit een logische stap. Ook omdat de persoonlijke service en dienstverlening vaak al dichtbij het gevoel en de beleving van de gastvrijheid in de horeca liggen. Andere kansen worden gezien in de catering, het toevoegen van een online platform of het leveren aan de horeca. Vanuit de kennis van het product wordt service toegevoegd om de klant beter van dienst te zijn. Dat kan volgens het onderzoek ook betekenen dat de openingstijden veranderen.

Locatiekeuze essentieel

De locatiekeuze is meer dan ooit essentieel. Zeker nu kleinere winkelcentra en winkelvoorzieningen in kleinere dorpen onder druk staan. In krimpgebieden kan de speciaalzaak eventueel de rol van algemene speciaalzaken (bakker, groenteman of slager) overnemen door het assortiment te verbreden. In een stedelijke omgeving is juist het onderscheid met unieke producten en een diep assortiment van belang.
Hoogstraaten: "Waar het gaat om locatiekeuze kunnen supermarkt en speciaalzaak elkaar uitstekend aanvullen. Juist als een speciaalzaak een uniek, aanvullend assortiment biedt, profiteren speciaalzaak en supermarkt van elkaars klantenstromen."

Bron: Vakcentrum

Publicatiedatum: 21-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-9-2017 "Op je lauweren rusten niet aan ons uitbesteed"
15-9-2017 Gratis bloembollen bij Belgische bio-winkels tijdens Weekend van de Klant
13-9-2017 Typisch Twents groentepakket ziet daglicht
12-9-2017 Odin Bezorgdienst verloot skelter bij nieuwe winactie
5-9-2017 Natuurwinkel Drachten viert 40-jarig jubileum
28-8-2017 Belgische natuurvoedingswinkel Rozebotteltje wordt Biohuisje
24-8-2017 Verkiezing Beste biologische winkel van Nederland gestart
21-8-2017 Bio-speciaalzaken goed telefonisch bereikbaar
16-8-2017 "Breed, divers en biologisch verassortiment"
14-8-2017 Verkoopstal mikpunt van vandalisme en diefstal
20-7-2017 Roosendaal zoekt AGF-marktkoopman voor wekelijkse bio-markt
29-6-2017 Natuurwinkel Amersfoort neemt klanten mee naar streekleveranciers
28-6-2017 Online groenten bestellen bij 'Buurderij' in Assen
28-6-2017 Zomerse sferen bij Natuurwinkel
27-6-2017 Spaaractie voor boodschappenpakket bij Natuurwinkel en Biologisch Specialist
23-6-2017 Natuurwinkel viert vandaag en morgen zomerfeest
19-6-2017 "Ook meteen bijkletsen met collega-ondernemers"
15-6-2017 Pimp je boerderijwinkel
14-6-2017 "Veel milieuwinst te behalen in opzet supply chain"
29-5-2017 Denemarken hoogste marktaandeel bio ter wereld

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *