Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Onderscheid is cruciaal voor toekomst speciaalzaak

Terwijl het totaal aantal speciaalzaken al jaren onder druk staat, groeit het aantal foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken. Consumenten zoeken naar puur, eerlijk, kleinschalig en lokaal. Horeca en retail raken met elkaar vervlochten. Consumenten eten steeds meer buitenshuis. Volgens brancheorganisatie Vakcentrum en onderzoeksinstituut FSIN bieden deze ontwikkelingen juist kansen voor de goede ondernemers, de ondernemers die zich onderscheiden. Er is een uitstekende toekomst voor de echte speciaalzaken. Deze en andere bevindingen presenteerden FSIN en Vakcentrum in het onderzoek 'Passie, puur en Beleving, kenmerken van dé speciaalzaak in 2025'.



Om te komen tot het beeld van dé speciaalzaak in 2025 zijn aan de hand van de 'trendtrechter' maatschappelijke ontwikkelingen en trends in beeld gebracht. Zoals de vergrijzing en verstedelijking, het toegenomen aantal eenpersoonshuishoudens, de explosie van de digitale technologie en de 100% transparantie waardoor de oorsprong van alle producten in beeld te brengen is.

Vijf cruciale factoren

Volgens FSIN directeur Jan Willem Grievink blijkt dat het onderscheidend vermogen van de speciaalzaakondernemer terug te voeren is op vijf factoren. "De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de regio zijn. Daarbij bestaat dan meer dan de helft van het assortiment uit producten die de supermarkt niet heeft. Vanzelfsprekend is de speciaalzaak goed vindbaar (online) en bereikbaar voor klanten. Het is ook essentieel dat de ondernemer buiten de bestaande kaders kan denken en dat dan ook doet. Maar de ondernemer moet vooral in alles op een bijna extreme manier de klant centraal stellen."

Onderscheidend ondernemen

Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, benadrukt dat de sleutel ligt in het 'onderscheidend ondernemen'. "Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert. Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder. Door je assortiment, je vakkennis, maar vooral door je eigen verhaal en dat op een creatieve en aansprekende manier over het voetlicht brengen. Om de ondernemers handvatten te bieden bij het vinden van die eigen plek in de markt hebben we dit onderzoek laten uitvoeren. Want het wordt heel duidelijk dat de ‘gewone’ speciaalzaak niet zal overleven."

Blurring een logische stap

Het veelbesproken blurring, de grensvervaging tussen detailhandel en horeca, is volgens de onderzoekers een van de groeimogelijkheden. Juist vanuit de kennis van het product, het bijzondere productaanbod en de sfeer en ambiance in de winkels is dit een logische stap. Ook omdat de persoonlijke service en dienstverlening vaak al dichtbij het gevoel en de beleving van de gastvrijheid in de horeca liggen. Andere kansen worden gezien in de catering, het toevoegen van een online platform of het leveren aan de horeca. Vanuit de kennis van het product wordt service toegevoegd om de klant beter van dienst te zijn. Dat kan volgens het onderzoek ook betekenen dat de openingstijden veranderen.

Locatiekeuze essentieel

De locatiekeuze is meer dan ooit essentieel. Zeker nu kleinere winkelcentra en winkelvoorzieningen in kleinere dorpen onder druk staan. In krimpgebieden kan de speciaalzaak eventueel de rol van algemene speciaalzaken (bakker, groenteman of slager) overnemen door het assortiment te verbreden. In een stedelijke omgeving is juist het onderscheid met unieke producten en een diep assortiment van belang.
Hoogstraaten: "Waar het gaat om locatiekeuze kunnen supermarkt en speciaalzaak elkaar uitstekend aanvullen. Juist als een speciaalzaak een uniek, aanvullend assortiment biedt, profiteren speciaalzaak en supermarkt van elkaars klantenstromen."

Bron: Vakcentrum

Publicatiedatum: 21-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-11-2017 Grootse bio-winkel Midden-Europa geopend in Polen
15-11-2017 Biologische boerderijwinkel Hoeve Doelwyck opent haar deuren
15-11-2017 Bio-groenten per fietskoerier in het land van Eddy Merckx
14-11-2017 Odin-winkels in drie finales Beste Biowinkel-verkiezing
10-11-2017 "Geen gouden bergen, maar wel een hoop voldoening"
8-11-2017 Bio-ondernemers floreren in nieuwe Fairtrade Gemeente Hilversum
2-11-2017 Campagne in bio-speciaalzaken voor 0% btw op biologisch voedsel
30-10-2017 Publieksverkiezing Beste Biowinkel 2018 van start
26-10-2017 Ambacht verdwijnt langzaam uit straatbeeld
24-10-2017 Biologische vegan winkel lonkt voor Goudse binnenstad
18-10-2017 "Interactie tussen boeren en buren legt stevig fundament"
17-10-2017 Rio de Bio wint Duurzame Week Award 2017
16-10-2017 Marc Haan: "Geeft enorme kick om succesvolle klantactie op te zetten"
13-10-2017 Ineke Schrama: "Met zero waste-principes onze tijd ver vooruit"
9-10-2017 Demeter draagt bij aan het onderscheidend vermogen van speciaalzaken
5-10-2017 Drukte bij zomerspaaractie Natuurwinkel en Biologisch Specialist
2-10-2017 "Eerste jaar konden we net staan, nu beginnen we te lopen"
22-9-2017 "Groentehandel net een jachtveld, er zitten altijd een paar stropers tussen"
20-9-2017 "Op je lauweren rusten niet aan ons uitbesteed"
15-9-2017 Gratis bloembollen bij Belgische bio-winkels tijdens Weekend van de Klant

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *