Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-11-2017 Fotoreportage: lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
20-11-2017 Quirijn Bolle: "Groei ondergeschikt aan goede impact"
20-11-2017 "Betere samenwerking tussen bio-ketens vanwege concurrentie supermarkten"
17-11-2017 Idea opent eerste drie biologische winkels in Servië
14-11-2017 Fotoreportage: Proeverij v/d Natuur 'op het juiste spoor'
13-11-2017 Origin’O brengt beleving in vernieuwde winkel in Brugge
9-11-2017 "Als alle 150 aangesloten bio-winkels hetzelfde realiseren, dan zijn we er"
9-11-2017 Bioshop Zonder Meer geopend in Gorinchem
7-11-2017 Spanje: franchiserschap leeft op dankzij bio-producten
7-11-2017 Merkleveranciers haken in op 'Geen BTW op bio'-actie
7-11-2017 Aldi: "Gaan onverminderd door met uitbreiding bio-AGF"
6-11-2017 Verbroedering door 'Geen BTW op Bio'-campagne
3-11-2017 Frankrijk: Auchan opent zijn eerste bio-winkel
3-11-2017 Bio-trend stijgt enorm in Duitse retail
2-11-2017 Shelter Organics neemt 3 Natuurwinkels over
2-11-2017 Enquête over aankoopmotieven biologische levensmiddelen
2-11-2017 SPAR introduceert tas van Fairtrade bio-katoen
27-10-2017 Poolse Bio Planet breidt portfolio flink uit
26-10-2017 Belgische bio-keten Sequoia zet stap naar Vlaanderen
18-10-2017 "Bio meer schapruimte dan het op marktaandeel zou verdienen"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *