Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-7-2017 Amerikaanse webshop verkoopt alles voor 3 dollar
19-7-2017 Carrefour-foodtruck promoot bio-producten
18-7-2017 Eerste volledige bio-supermarkt in Bulgarije
18-7-2017 Qucina's Buurtsuper sluit noodgedwongen de deuren
14-7-2017 Aldi Nord zet fors in op biologisch
13-7-2017 PostNL bezorgt online boodschappen Ekoplaza in België
13-7-2017 Whole Foods en Amazon: LAT-relatie of droomhuwelijk?
12-7-2017 Grote weggeefactie Ekoplaza Assen na stroomstoring in koeling
11-7-2017 "Duurzaam en biologisch over 20 jaar de standaard in supermarkt"
7-7-2017 Odin-winkel Ede vernieuwd
4-7-2017 Hoogvliet licht bio op in AGF-afdeling nieuwe stijl
3-7-2017 De Bijenkorf lanceert Food Stories
3-7-2017 "Afnemer en leverancier staan hier op gelijke voet"
30-6-2017 Vraagtekens gezet bij 'Supermarkten-focus’ Ekoplaza tijdens BioBorrel
29-6-2017 "Samen met supermarkten bio-markt verder vergroten"
28-6-2017 Ekoplaza test online verkoop in Vlaanderen
23-6-2017 Biologische ketens profiteren van groei Franse biomarkt
23-6-2017 BioBorrel geeft veel stof tot nadenken
22-6-2017 Omzetgroei Colruyt Groep mede dankzij Bio-Planet
22-6-2017 Ekoplaza betaalt prijsverlaging 75 producten uit eigen zak

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *