Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Bio-assortiment Aldi afgelopen jaar bijna verdubbeld
21-9-2017 Fotoreportage: Bio Standhouders op Gastvrij Rotterdam '17
21-9-2017 "Uitstraling nu toegankelijker voor een breder publiek"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
19-9-2017 "Omzetgroei bio vooral in supermarkten, speciaalzaken blijven achter"
19-9-2017 Lidl: bio-assortiment verdubbeld sinds januari 2016
14-9-2017 Aanzienlijke prijsverschillen tussen Duitse bio-supermarkten
14-9-2017 Accent op biologisch vlees bij AH's in het westen
14-9-2017 Alnatura Super Natur Markt geopend in Offenbach
14-9-2017 Ekoplaza neemt consument mee in bijzondere achtergrondverhalen
14-9-2017 App als boodschappenhulpje in bio-supermarkt
12-9-2017 Explosieve groei bezoekersaantallen Whole Foods
11-9-2017 Bio-assortiment Dirk en Dekamarkt groeit met 40%
11-9-2017 "De ondernemer moet zelf in de winkel staan"
7-9-2017 Edeka presenteert nieuwe duurzaamheidscampagne
6-9-2017 Jumbo doet mee aan Bio10daagse
4-9-2017 België: ecocheques nu ook bij Biogarantie-winkels geldig
1-9-2017 Aldi start verkoop bio-wortelen met 'schoonheidsfoutjes'
31-8-2017 70% supermarkt bestaat uit ‘ultra processed foods'
29-8-2017 Ekoplaza Rijswijk gaat verhuizen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *