Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2017 Grote retailers present op eerste Indiase bio-beurs
24-4-2017 Biologisch ontbijt als brandstof voor koningsspelen
20-4-2017 Bio-Planet krijgt kapitaalinjectie van 30 miljoen euro
20-4-2017 Gangbare consumenten: Beschikbaarheid en prijs bepaalt keuze voor bio-producten
13-4-2017 Paaseitjes zoeken bij Gimsel
12-4-2017 Reese Witherspoon 'ambassadrice' voor de bio-sector
11-4-2017 'Lekker met minder suiker'-campagne bij Koffietijd
11-4-2017 Zweedse trend: uien- en knoflookzaden door de yoghurt
11-4-2017 "Grote bedrijven zetten sociale aspect bio-handel onder druk"
10-4-2017 "Bio-supermarkten kampioen verspilling"
10-4-2017 Yakso TukTuk ook aandachtstrekker op winkelvloer
10-4-2017 Succesvolle eerste workshop Klantgerichte Verkooptraining bij Natudis
5-4-2017 Ook dit jaar weer: winactie Ekoland paascampagne
4-4-2017 Ook Ede nu Odin coöperatiewinkel
4-4-2017 Actieweken stimuleren suikerbewustzijn bio-supermarktklant
28-3-2017 Stoot Costco Whole Foods van de troon?
27-3-2017 Geslaagd Lentefeest bij Natuurwinkel
27-3-2017 Whole Foods droom wordt nachtmerrie
23-3-2017 Natuurwinkel viert de lente
22-3-2017 "Bij efficiënt transport vormt afstand niet echt een probleem"

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *