Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-3-2017 Natuurwinkel viert de lente
22-3-2017 "Bij efficiënt transport vormt afstand niet echt een probleem"
21-3-2017 AH overweegt laseren van bio-AGF
15-3-2017 Lazuur Food community gaat verder onder Coöperatie Odin
14-3-2017 Omzet Franse bio-supermarkt NaturéO stijgt 42%
13-3-2017 Alnatura breidt directie uit
9-3-2017 Britse retailer Tesco ziet bio-afzet met 15% stijgen in 2016
2-3-2017 Het Ekohuis in Eelde ziet kansen
1-3-2017 Biovlees bij Hoogvliet gaat undercover
1-3-2017 Herbruikbare promotionele displays reduceren kartongebruik met 85%
27-2-2017 "Lage prijs discounters gaat ten koste van de boer"
27-2-2017 Verkoopverlies van 30% na schrappen Bio+ door Jumbo
23-2-2017 Nieuwe investeerder voor Yoghurt Barn-keten
21-2-2017 Divine Shampoo revitaliseert droog en beschadigd haar
20-2-2017 Britse consument vindt kwaliteit belangrijker dan prijs
15-2-2017 Lidl begint fel bio-offensief
15-2-2017 Terschellingse biosuper opent haar deuren
15-2-2017 Annewiek Duyvendak: "Vertroetel kleine natuurvoedingswinkels"
10-2-2017 SuperBuddy bezorgt boodschappen binnen 2 uur
10-2-2017 Hoe retailers de Duitse biologische markt omploegen

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *