Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn – versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts één producent wilde uiteindelijk – anoniem – met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-4-2018 Odin Voorschoten nu al omarmd
19-4-2018 Capaciteit Picnic gaat verdubbelen met nieuw dc
19-4-2018 Vergunning voor samenvoegen vier panden Biltstraat Utrecht
18-4-2018 Filipijnen: Exporteurs aangespoord om producten te certificeren
17-4-2018 Bio-producten steeds populairder in Zwitserland - aantal bio-bedrijven stijgt
16-4-2018 Sparen voor complete biologische aspergemaaltijd
13-4-2018 Groei door 'purpose marketing'
13-4-2018 EKO-certificaat voor Broeders Gezondheidswinkel
12-4-2018 Vitality Box gaat ruim 9.500 keer over de toonbank
12-4-2018 Bio Company opent 'mini-filiaal': cityshop-concept
11-4-2018 Oekraïense ministers willen boete voor niet gecertificeerde labeling 'biologische' producten
10-4-2018 Lidl wil enkel duurzame AGF in 2020
9-4-2018 De Natuurwinkels vieren de lente
9-4-2018 Nieuw-Zeeland: Eerste National Organic Week van start
29-3-2018 Wisseling van de wacht bij Ekoplaza Texel
23-3-2018 Alnatura opent tweede vestiging in Düsseldorf
23-3-2018 Ekoplaza Winterswijk viert heropening
22-3-2018 Tweede winkel Un Tour Au Jardin geopend
22-3-2018 Consument vindt Plus opnieuw meest duurzaam
22-3-2018 Bio-winkel brengt Christina Curry rust

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *