Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Scheve marktsverhoudingen
"Toenemende inkoopmacht supermarkten treft leveranciers en telers"

Europese supermarkten - waaronder Albert Heijn Ė versterken hun positie richting toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Internationale supermarktinkoopgroepen zijn al sinds de jaren '80 actief, maar voor de meeste mensen onbekend. Met het rapport Eyes on the Price, brengt de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen voor het eerst in beeld.

"Het was een lastig onderzoek", stelt Gisela ten Kate van SOMO. "We wilden graag van leveranciers horen waar zij tegenaan lopen in onderhandelingen met de inkoopgroepen, maar slechts ťťn producent wilde uiteindelijk Ė anoniem Ė met ons praten. Uit vrees klanten te verliezen voelen toeleveranciers zich kennelijk niet vrij om over hun relatie met supermarkten te vertellen. De conclusies uit het onderzoek zijn echter heel duidelijk: door toenemende inkoopmacht van supermarkten trekken leveranciers en telers aan het kortste eind."
 

Negatieve effecten

De onderzochte inkoopgroepen vertegenwoordigen een gigantische gezamenlijke omzet van soms wel 178 miljard euro. Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar ťťn prioriteit en dat is korting krijgen. "De aanzienlijke kortingen die bedongen worden, kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen binnen en buiten Europa kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden", stelt Ten Kate.
 

Kans op oneerlijke handelspraktijken

De rechten van toeleveranciers en telers bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. Maar die zijn er wel: "De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten heel veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten veel meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers", concludeert Ten Kate.

Bron: SOMO

Publicatiedatum: 16-3-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-5-2017 Betekent Auchan Bio het einde van Coeur de Nature?
23-5-2017 "Houdbaarheidsdata op groenten en fruit? Weg ermee!"
23-5-2017 Consumentenonderzoek: Ekoplaza en Bio+ meest duurzaam
22-5-2017 de Smaakspecialist: veel meer dan initiatief van 'supermarktboys'
19-5-2017 Omzet bioproducten in ItaliŽ stijgt 28%
19-5-2017 "Fairtrade is slechts verdienmodel van supermarkten"
19-5-2017 "Overtuigd van meerwaarde kleine natuurvoedingswinkels"
16-5-2017 Carrefour Bio: van 14 naar 150 winkels in 2021
15-5-2017 Triodos en Social Impact Ventures vergaren minderheidsbelang in Marqt
15-5-2017 Carrefour opent bio-supermarkt in Madrid
12-5-2017 Food for thought bij Natuurwinkel
10-5-2017 Ekoplaza draagt bio-boodschap uit met campagne LKKRDR
9-5-2017 Ekoplaza Amstelveen is verhuisd, vergroot en vernieuwd
9-5-2017 Bakkerij Hardeman ontvangt EKO-keurmerk voor winkels
9-5-2017 Deense retail maakt fouten met bio-label
8-5-2017 Organic Food for You: nu ook droogwaren van Udea
3-5-2017 90% Ierse consumenten koopt wekelijks bio-AGF
2-5-2017 EkoPlaza Amsterdam-Zuid overvallen
2-5-2017 Spar Natural geopend op Gran Canaria
1-5-2017 Nieuwe strategie Lidl BelgiŽ: jaarlijks +10% duurzame producten

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *