Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza werkt samen met leveranciers aan duurzamere melk

Uit vergelijkend onderzoek van Milieudefensie is gebleken dat Ekoplaza de meest duurzame supermarkt is om melk te kopen. Milieudefensie: "Grote supermarktketens vinden ontbossing geen belangrijk thema. Voor veel van de zuivelproducten die ze verkopen heeft ontbossing en aantasting van de natuur plaatsgevonden. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel binnen de Nederlandse supermarkten. Ekoplaza scoort maar liefst een 9,1."

Milieudefensie streeft naar 'oerwoudvrije zuivel', waarbij geen boskap heeft plaatsgevonden om soja te telen voor het veevoer. Dit is één van de grootste milieuproblemen in Zuid-Amerika. Verder streeft Milieudefensie naar een duurzame veehouderij, met veel weidegang, voldoende ruimte en met extra aandacht voor de natuur en de weidevogels in het weiland van de koeien. Milieudefensie: "Daarvoor moet de boer wel een eerlijke prijs voor zijn melk krijgen, dus supermarkten: Kies voor een eerlijke melkprijs voor duurzamere melk."

Reactie Ekoplaza

Steven IJzerman: "Bij Ekoplaza is dit een van onze kernwaarden. Concurreren doen wij liever op duurzaamheid dan op prijs. Wij geven een eerlijke prijs voor de melk, maar vragen hier ook zeker duurzame ontwikkelingen voor terug. Niet verrassend dat Milieudefensie Ekoplaza daarom een zeer positieve score geeft!"

Steven geeft aan dat binnen het verduurzamen van het assortiment 'lokaal veevoer' een belangrijk thema is. "De ontbossing van oerwouden in Zuid-Amerika voor soja heeft grote impact op het milieu, maar het mestoverschot in Nederland is ook een zeer belangrijk punt om meer lokaal te werken. Als Ekoplaza nemen we deze verantwoording en zien wij noodzaak om ons eigen assortiment hierin te blijven ontwikkelen."



"Om deze reden hebben wij in de afgelopen maanden veel gesproken met onze zuivelleveranciers om te onderzoeken welke stappen Ekoplaza hierin kan maken. Binnen de algemene bio-branche heerst er schaarste op het gebied van biologisch veevoer. De wens om met de gehele branche volledig over te gaan op veevoer uit de EU is op dit moment nog niet haalbaar. Ekoplaza wil deze stap wel maken en is daarom in gesprek gegaan. Weerribben Zuivel, als grootste leverancier van Ekoplaza, heeft zeer positief gereageerd op dit bericht en ziet het als kans om ook een mooie ontwikkeling te maken binnen hun bedrijf. Ook zij onderzoeken daarom de mogelijkheden en hopen snel te kunnen schakelen, aangezien zij zelf de koeien houden voor hun biologische melk. Ook hebben zij contact gehad met de Demeter-boeren die de Zuiver Zuivel-melk leveren om te kijken welke stappen er gemaakt kunnen worden."

Steven vertelt dat Ekoplaza daarnaast in samenwerking met Milieudefensie wil kijken welke mogelijkheden er zijn om de volgende stappen, naar een meer lokaal assortiment, te kunnen maken. "Hierover zullen in de komende tijd gesprekken worden gevoerd."

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek van Milieudefensie.
Publicatiedatum: