Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Prijsdruk wordt ook bij bio meer voelbaar"

Tholen - Ecoveg is een bedrijf dat al jarenlang biologische producten verpakt en verhandeld. "De helft van die producten is eigen teelt van ons teeltbedrijf Hamerlinck en we vermarkten ook een deel van derden", vertelt eigenaar Krist Hamerlinck. Hij heeft een opleiding genoten die gerelateerd was aan tuinbouw en via zijn stages kwam hij in contact met de biosector. "Ik merkte dat er een goede vraag was naar biologische producten en heb toen besloten om een teeltbedrijf voor mezelf te starten. Het gangbare heeft me nooit zo getrokken vanwege het massale. Bio is echt een nichemarkt en economisch gezien was het een goede keuze om dat te gaan telen. Er is altijd meer vraag dan aanbod. Ik startte dus niet uit 'overtuiging', maar die is er wel gekomen in de loop der tijd."



Afzet

Van Hamerlinck LV, het teeltbedrijf, produceert kasgroenten zoals komkommers, paprika's en tomaten. Ook wordt er zachtfruit geproduceerd en vollegrondsgroenten waaronder diverse koolsoorten. "Ecoveg is de verkooporganisatie die is ontstaan uit Hamerlinck. De producten van Hamerlinck worden afgezet via Best of Four. "In 1997 zijn we met ons bedrijf omgeschakeld naar biologische teelt. 1999 was het eerste seizoen waar we de producten op de markt konden zetten." Ecoveg zet haar producten af in zowel België als andere Europese landen. "Wat in België wordt geteeld, wordt ook in ons land verkocht. Daarnaast exporteren we naar Duitsland, Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. De producten worden van verschillende locaties in België en Nederland verzameld in Assenede. Daar worden ze op maat van de klant klant verpakt en bezorgd. "Het grootste deel wordt verpakt onder private label, een kleiner deel onder Ecoveg als merk. We hopen dat afzet onder ons merk de komende jaren zal groeien."


Krist en zijn vrouw Cindy. In 2011/2012 was Cindy de 'schoonste boerin van Vlaanderen'.

Te weinig aandacht

Krist geeft aan dat ze met het teeltbedrijf eerst waren aangesloten bij een Belgische veiling. "Helaas kreeg ons product daar veel te weinig aandacht en bleef het soms veel langer staan. Hierdoor ontstonden kwaliteitsproblemen waar we zelf niets aan konden doen. Daarom zijn we enkele jaren daarna uit de veiling gestapt en hebben we een tijdje zelf de afzet geregeld. Daarna hebben we ons aangesloten bij Best of Four, een Nederlandse telersvereniging die nu voor ons de producten vermarkt. We startten toentertijd met 1,5 hectare en in de loop der jaren zijn we gegroeid naar 15 hectare kasteelt en 40 hectare vollegrondsteelt, zowel op locaties in België als Nederland. Door de toenemende vraag in de VS hebben we ook een teeltbedrijf opgezet in Mexico in 2006."



De bioteler ziet de prijzen van conventioneel en bio steeds dichter bij elkaar komen. "Aan de ene kant is dat goed, want dan wordt bio voor een grotere groep betaalbaar. Toch zijn lagere prijzen niet altijd een voordeel. Het kost meer tijd en geld om te produceren, dus de prijzen moeten ook hoger liggen. Er zijn in de loop der tijd steeds meer retailers die bio willen aanbieden. Vroeger had je de natuurvoedingswinkels en tegenwoordig haal je zelfs bio bij de discounters. Het is dus goed dat de vraag groeit, maar inkopers van retailers staan erom bekend dat ze toch vooral naar prijs kijken. De prijsdruk wordt dus ook bij bio steeds meer voelbaar, daar ontkom je volgens mij niet aan. Toch hebben biotelers 30 tot 40% meer nodig als conventionele telers. Ik verwacht dat vooral de kleinere producenten het in de toekomst moeilijker gaan krijgen."

Op zoek naar telers

Ecoveg zoekt ook ook nog telers die zich bij hen aan willen sluiten. "Dat is een win-win situatie want Ecoveg doet veel meer voor zijn telers dan verpakken en verkopen. Ecoveg kan mee investeren, startkapitaal verschaffen, teelttechnisch ondersteuning geven en advies naar aankopen (samenaankoop) geven. Specifiek voor de kastelers is er een wekelijkse rondgang op de aangesloten bedrijven om de klimaatsturing en biologische bestrijding vlot te laten verlopen. Zo is er een perfecte kennisuitwisseling en dat komt de productie en de kwaliteit alleen maar ten goede."

Groei

Beide bedrijven zijn afgelopen jaren hard gegroeid en er zijn uitbreidingsplannen. "We willen in België dit jaar uitbreiden met 16 hectare kassen in Melsele. De vergunning is nog niet helemaal rond, dus hopelijk zal het plan dit jaar goedgekeurd worden. Ten vroegste kunnen we dan rond 2020 van dit bedrijf leveren. Ook in Mexico verwachten we uit te breiden dit jaar met tomaten. Momenteel worden daar alleen komkommers geteeld. Daarnaast investeren we regelmatig in nieuwe zaken, zoals onlangs de nieuwe paprikalijn." Hij is positief over de toekomst, met name als het gaat om consumptie. "We zien de vraag toenemen, mensen gaan steeds bewuster eten. Ze letten op de oorsprong van groenten en fruit en wat voor middelen er worden gebruikt om deze te telen. Daarnaast komen er meer vegetariërs. Zij zijn al serieus met voeding bezig en eten vaak biologisch."



Voor meer informatie:
Ecoveg bvba
Stoepestraat 5a
9960 ASSENEDE
T: +32 486 166 606
F: +32 9 251 62 45
info@ecoveg.be
www.ecoveg.be