Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereld van verschil tussen Europa en VS

Tholen - Als internationale speler met kantoren in Amerika, Azië, Europa en Oceanië heeft Robinson Fresh een goed inzicht in verschillen tussen de markten. Wereldwijd zijn er grote verschillen tussen de markten en de producten die het goed doen. Michael Castagnetto, Director of Global Sourcing van Ronbinson Fresh vertelt over de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse markt.

"De VS is onze primaire markt", vertelt Michael. "Daar zijn we 110 jaar geleden begonnen." Zo'n vijf jaar geleden maakte het bedrijf de overstap naar het Europese continent en opende daar een vestiging. Daarna volgden Azië en Latijns-Amerika. Het grootste verschil tussen de Amerikaanse en Europese markt is het verschil in uniformiteit. "De Amerikaanse markt heeft regionale smaakverschillen, maar is vrijwel uniform als het op maatvoering en voedselveiligheidsstandaarden aankomt", vertelt Michael. "In Europa verschillen voorkeuren van land tot land. Je moet van elk land de voorkeuren voor smaak en maatvoering apart kennen." Robinson Fresh heeft een breed assortiment groenten en fruit, maar het bedrijf is gespecialiseerd in twaalf categorieën. De focus ligt onder andere op exoten, asperges, meloenen, biologische producten en zoete aardappelen. "De Europese consumptie van zoete aardappelen stijgt aanzienlijk. De Amerikaanse zoete aardappelen zijn in 45 procent van de Britse huishoudens te vinden. Die consumptiestijging is onder andere te danken aan de gezondheidsvoordelen van de zoete aardappel en een betere kennis over hoe het product te gebruiken is."

Biologisch en exoten

De biologische markt laat ook grote groeicijfers zien. In de VS groeit de sector jaarlijks met meer dan twintig procent, weet Michael. "De vraag bevindt zich nog in de eerste fases van de ontwikkeling." Traditioneel is de grootste markt voor biologische producten te vinden langs de oost- en westkust van de Verenigde Staten. Nu komt ook de vraag uit het binnenland van de VS op. "Het is een gefragmenteerde markt en de volumes zijn kleiner. Het is absoluut moeilijk om biologisch te telen in de volle grond of in kassen", somt hij een aantal uitdagingen op. Ook een jaarrond programma opzetten is lastiger, omdat er vaak een gat in de aanvoer is. "Doordat wereldwijd telers bij ons aangesloten zijn en we lokaal aanbod hebben, lukt het om de gaten te dichten", aldus de Amerikaan.



Ook in het exotensegment zijn er internationaal grote verschillen. De belangrijkste producten binnen deze categorie zijn: mango, avocado, limes, guave en papaja. "Het smaakprofiel van de avocado wordt steeds beter begrepen", vertelt Michael. Ook is er onder consumenten veel aandacht voor de gezondheidsvoordelen. "In Noord-Amerika wordt de avocado op steeds meer manieren verwerkt, ook door restaurants. Daardoor stijgt de vraag." In vergelijking daarmee blijft de Europese markt nog achter. Eenzelfde beeld geldt voor de limes. "De Europese markt loopt ver achter op de Amerikaanse", weet Michael. "In Europa worden limes nog veel gebruikt als garnituur, maar we zien wel dat het product steeds meer opgenomen wordt in het voedingspatroon." Azië geldt als een opkomende markt. "We verdiepen ons in de specifieke wensen van landen en steden." Wereldsteden Shanghai en Hong Kong worden genoemd als veelbelovende markten.



Robinson Fresh is een provider die de hele supply chain in eigen beheer heeft. Klanten, waaronder telers, groothandels retailers en foodservice bedrijven, kunnen gebruik maken van het volledige dienstenpakket of van een deel van de diensten. Op het gebied van transport wordt de shelf life van de producten steeds belangrijker. "We willen beter begrijpen hoe de producten door de supply chain beïnvloedt worden", vertelt Michael. "We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe technieken die de houdbaarheid van de producten verlengen."

Voor meer informatie:

Michael Castagnetto
Robinson Fresh
Michael.castagnetto@robinsonfresh.com
www.robinsonfresh.com
T: +1 952 683 3319
M: +1 831 238 4366