Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Janco Koole, bij Eosta:

"Rustige start Hollandse seizoen bio-komkommers"

Tholen – De eerste week van maart vormt traditioneel het startschot voor het Hollandse komkommerseizoen. Ook bij Eosta druppelen de eerste bio-komkommers van eigen bodem weer binnen. Janco Koole voorspelt een mooi seizoen met goede afzetmogelijkheden. De eerste lichting komt van Fons Verbeek en hoofdzakelijk van Organic Brothers. Binnenkort volgt ook product van twee andere telers, die momenteel hun winterteelt afronden. "Het seizoen komt rustig los. Vanwege het donkere weer zal je geen hozen Hollandse komkommers hoeven te verwachten. Voor de handel niet verkeerd, want daardoor heb je geen grote druk direct in het begin en dat komt de prijzen ten goede."


Komkommer en paprika lenen zich goed voor Natural Branding.

In december 2016 werd komkommer nog uitgeroepen tot 'smaak van het jaar' door Firmenich, 's werelds grootste producent van geur- en smaakstoffen. Het bedrijf wees op een groeiende aantrekkingskracht vanwege de veelzijdige en verfrissende smaak. Ook Janco merkt op dat de consument de frisse smaak van komkommer op waarde weet te schatten en voorziet dan ook een opleving. "Komkommerwater is momenteel populair en de bio-komkommer doet het dan qua smaak erg goed. De vraag blijft echter sterk weersafhankelijk. Komkommer vind je ook 's winters in het schap, maar bij zonnig weer is de consumptie doorgaans veel beter."

"In Europa is het areaal nog altijd groeiende, maar het blijft continu zoeken naar een juiste balans. De uitbreiding gebeurt vooral in het buitenland. Het grote volume zit voornamelijk in Spanje. Het afgelopen winterseizoen was het areaal in Spanje beduidend groter dan het jaar ervoor." Janco verwacht niet dat dat areaal zomaar terugloopt.

Eosta zet fors in op Natural Branding, het aanbrengen van een merk met behulp van gebundeld licht. Er zijn al avocado's, gember en zoete aardappelen met Natural Branding in de markt. "Uit onderzoek blijkt dat de komkommer zich daar ook goed voor leent", verklaart de inkoper. "We zijn daarom voornemens om komkommer aan het rijtje toe te voegen."

Voor meer informatie:
Janco Koole
Eosta
T: +31 (0)180 63 55 39
janco.koole@eosta.com
www.eosta.com