Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse retailer Tesco ziet bio-afzet met 15% stijgen in 2016

In Groot-Brittannië maakte de vraag naar biologische voedingsmiddelen in 2016 de grootste groei van de laatste tien jaar door. Hoewel AGF een populaire categorie is onder consumenten, heeft de Britse retailketen Tesco vorig jaar ook de afzet van biologische vis, zuivel en kruidenierswaren zien stijgen. Deze stijging is te danken aan het feit dat de retailer zijn klanten een ruimer bio-assortiment aanbiedt tegen vaste lage prijzen, waardoor deze producten binnen het budget van een grotere groep consumenten passen.



Sterkst groeiende categorieën:

- De afzet van groenten en fruit, waaronder bananen en appelen, steeg met bijna 17%
- De afzet van kruidenierswaren, zoals olijfolie, pasta en sauzen, groeide met 16%
- De afzet van vers vlees, inclusief kip, en eieren steeg met 13%
- De afzet van koelverse producten zoals melk, hummus en vleeswaren groeide eveneens met 13%

Tesco-woordvoerster, Tina Moore, legt uit dat het bedrijf door zijn goede samenwerking met producenten en leveranciers in heel Groot-Brittannië de kwaliteit, verkrijgbaarheid, het assortiment en de prijzen van zijn bio-aanbod heeft kunnen verbeteren.

“We merken dat onze klanten in toenemende mate geïnteresseerd zijn in bio-producten maar het moet wel een betaalbare optie voor ze zijn. Daarnaast is het van belang dat het aanbod jaarrond van een constante kwaliteit is. De populariteit van bio-producten begon met groenten en fruit maar inmiddels kopen ook steeds meer klanten biologische vis en zuivel.”

Vorig najaar ging Tesco de samenwerking met Organic Trade Board aan om de aandacht van klanten te vestigen op zijn uitgebreide bio-assortiment. Zo’n 7,5 miljoen Tesco-klanten ontvingen een pakket met gratis bio-producten en receptkaarten ontworpen door een foodblogger waarmee zij een heerlijke biologische maaltijd konden bereiden.

Organic Trade Board-voorzitter, Adrian Blackshaw, legt uit dat de twee grote uitdagingen bij de afzet van biologische producten verkrijgbaarheid en prijs zijn. “De laatste tien jaar hebben we deze twee punten sterk zien verbeteren binnen de sector en er is een duidelijke groei zichtbaar. We kunnen echter nog veel meer doen,” meent Blackshaw. Onlangs ontving Organic Trade Board een EU-subsidie van 10,5 miljoen ter bevordering van de bio-sector in Groot-Brittannië en Denemarken .
Adam Wakeley, directeur van het Britse bedrijf Organic Farm Foods, vertelt dat retailers zoals Tesco bijdragen aan de snelle groei van de Britse bio-afzet door een ruim assortiment bio-producten tegen redelijke prijzen aan te bieden. Wakeley levert al sinds 2008 biologische appelen aan Tesco.

Bron: EPR Retail News
Publicatiedatum: