Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




VK: maaltijden met biolabel steeds meer in trek

Biologische voeding is populairder dan ooit, zo bleek recentelijk uit het Organic Market Report van de Britse Soil Association. De sector heeft maar liefst een groei doorgemaakt van 7 procent in 2016, waardoor de verkoop gestegen is met 2,09 miljard pond. Volgens The Guardian duidt de groei een duidelijke nieuwe fase aan in het Verenigd Koninkrijk, waarbij het biologische label niet langer alleen op groente en fruit gewenst is, maar op de gehele maaltijd.

Wat drijft de groei?

Alhoewel veel van de groei voortvloeit uit de prijsverlaging en assortimentsuitbreiding die veel supermarkten hebben ingevoerd voor biologische productgroepen, zijn er ook andere factoren die meespelen in het groeiende succes. Britse consumenten lijken bijvoorbeeld steeds vaker de kwaliteit van het product belangrijker te vinden dan de prijs, zo geeft een rapport van de Grocer aan. Campagnes die gezonde voeding stimuleren zoals die van de populaire chef Jamie Oliver worden vaak gezien als drijvers achter deze trend, maar ook jonge consumenten hebben volgens The Telegraph een belangrijke rol gespeeld. Jonge consumenten blijken namelijk vaak betrokken bij wat zij eten met betrekking tot de  impact op het milieu en de eigen gezondheid. Andere drijvers die worden genoemd zijn de onafhankelijke retailers, de thuisbezorgde receptenboxen en de catering industrie die meer ook op biologisch voedsel focussen.

Supermarkten

In sommige markten lijkt de biologische voedseltrend kansen te bieden, en een trend die niet alleen beperkt blijkt tot de duurdere supermarkten. Supermarkten zoals Aldi, Tesco en Lidl verkopen sinds 2014 steeds meer biologische producten, en steeds meer supermarkten zetten in op een breder assortiment van betaalbare biologische voeding. The Guardian noemt hierbij toegankelijkheid en zichtbaarheid als sleutelwoorden. Toegankelijkheid in prijs van het product, zodat prijs niet een te grote barrière vormt, maar ook zichtbaarheid in de meerwaarde van het product, zodat de consument weet waarom hij of zij meer betaalt voor een product in dezelfde productgroep. Deze meerwaarde kan gevonden worden in het biologische label, maar kan ook worden benadrukt in de smaak, kwaliteit, gezondheidsstandaard, of ethische waarde van het product.

Receptenboxen

Een andere markt die de vruchten plukt van de trend is de receptenboxen markt. Volgens Cardlytics, zijn de betalingen aan receptenboxen als Hellofresh, Sooshef, en Gousto in het eerste deel van 2016 al met 65% gegroeid. De boxen hebben als doel de consument betrokken te laten voelen bij het kookproces, en beloven het gemak van 'cooking from scratch' en authenticiteit terug te brengen naar de keuken van de consument. Volgens The Grocer zijn dit gevoel van authenticiteit, gezondheid en afvalbeperking dan ook grote drijvers achter het succes van de receptenboxen. Ook al betreft het aandeel van de receptenboxen markt nu nog maar 1% van de bevolking, wordt er verwacht dat het aandeel groei blijft groeien.

Innovaties

Eén van de markten die te lijden heeft onder de trend is echter die van de kooksauzen. Volgens een artikel in The Grocer daalt de verkoop van veel kooksauzen, waarbij het verlies van marktleider Dolmio wordt geschat op wel 9,5 miljoen. Dit is niet het eerste jaar dat de markt klappen op moet vangen, want 2016 kondigt het zesde jaar aan van een afnemende marktwaarde voor de sector. In 2016 is er in totaal 30,1 miljoen pond aan marktwaarde verloren gegaan. Volgens het artikel kopen consumenten niet alleen minder vaak kooksauzen, maar de hoeveelheid producten die zij meenemen bij elke trip is ook gedaald.

Wat drijft deze verliezen? Een klein deel ervan komt volgens het artikel van de toename in kant-en-klaar maaltijden en het feit dat er tegenwoordig steeds vaker al saus bij het vlees zelf zit. Een groot aandeel komt echter ook uit een vergroot bewustzijn omtrent gezondheid en het verlangen naar minder bewerkte voeding. Perceptie van wat gezond lijkt hierbij ook nog steeds een rol te spelen, want pesto, een product dat door consumenten algeheel gezonder gevonden blijkt te worden, heeft de afgelopen jaren juist een groei doorgemaakt. Het verlangen naar gezond, onbewerkt voedsel lijkt ook op de sauzen sector een impact te hebben.

Hoe wordt er mee omgegaan en wat zijn oplossingen? Het artikel wijst op innovaties in de sauzenindustrie. Steeds vaker lijken producenten in te spelen op het verlangen naar een authentieke kookervaring en gezondheid, door daarbij ook in te spelen op de gemakservaring. Er wordt bijvoorbeeld minder zout en suiker toegevoegd aan sauzen. Kits voor zelfgemaakte sauzen zijn in de markt geïntroduceerd en de focus is verlegd naar authenticiteit.

De toekomst van de sauzen lijkt volgens The Grocer te liggen bij het herwinnen van het vertrouwen van de consument.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum: 20-4-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2017 Britse bio-markt dendert door: +7,4%
16-8-2017 Infographic toont retailomzet en areaal Europese biosector
15-8-2017 VS: 82% van de huishoudens koopt regelmatig biologisch
15-8-2017 Succesvolle gemengde landbouwsystemen in Europa
14-8-2017 Biologische teelt floreert in Europa
11-8-2017 Verkoop biologische voeding VS nam in 2016 toe met 8%
11-8-2017 Biologische groentenproductie Italië maakt reuzensprong
10-8-2017 Werknemer woont gemiddeld 22,6 km van werk af
10-8-2017 Neurenberg: hét biologische centrum van Zuid-Duitsland
9-8-2017 Duitsland: biologische landbouw breekt records
8-8-2017 Waarom biologische veetelers grondgebonden werken
8-8-2017 €8 mln subsidie voor promotie bio in Denemarken en Engeland
7-8-2017 Biojournaal-collega Vincent zegt 'Si' tegen zijn Karen
19-7-2017 Biologische landbouw thema bij Duitse verkiezingen
18-7-2017 Europese sojaverklaring vermindert afhankelijkheid import
18-7-2017 "Vlaamse boeren blijven achter bij collega’s uit Wallonië"
14-7-2017 Grote financiële instellingen op de duurzaamheidstoer
13-7-2017 USDA verwijdert 8 producten van lijst goedgekeurde stoffen
13-7-2017 Van Dam wil instemmen met herziening Europese verordening bio-landbouw
12-7-2017 Drie Europese innovatieprojecten over bio van start

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *