Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefaan Deraeve, La vie est belle:

"Ik ben echt verliefd op bio"

'La vie est belle' is een West-Vlaams bedrijf bij Brugge dat biologische vegetarische producten maakt, waaronder burgers, falafels en spreads. Het bedrijf wordt geleid door de dynamische Stefaan Deraeve. Dit jaar viert La vie est belle zijn 25ste bioverjaardag.


Foto: © François De Heel

Het idee voor een eigen bedrijf ontsproot in Rwanda, waar Stefaan Deraeve en zijn vrouw Katrien Steeman een tijd woonden en werkten. Omdat er in hun streek geen vlees en nauwelijks groenten te vinden waren, begonnen ze zelf te tuinieren. 'Biologisch' tuinieren, want ook kunstmest was niet voorhanden. Zo werden ze 'vegetariër uit noodzaak'.

Terug in België perfectioneerde Katrien haar recepten voor vegetarische bioburgers. Haar kookkunsten legden de basis voor La vie est belle. Het bedrijf heeft momenteel 25 mensen in dienst, waarvan drie mensen in sociale tewerkstelling. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 2,5 miljoen euro. Bio Mijn Natuur stak Stefaan Deraeve een microfoon onder de neus en vroeg hem naar het hoe en waarom van het 'schone leven'.

"Wij ambiëren duurzaamheid in het hele proces. We gingen van vegetarisch naar biologisch, van biologisch naar ecologisch. Het gedachtengoed van bio is doortrokken van het begrip 'zorg', dat is willen zorgen voor iets. Dat willen wij vertalen in ons bedrijf, op alle vlakken. En dat gaat verder dan voeding maken. We wilden mensen die arbeidsbeperkt zijn een volwaardige plaats geven in het bedrijf. Dat is dan de sociale dimensie van onze visie. Zo hebben we een werkneemster met autismespectrum: 10 jaar geleden kwam ze als een schuchter musje hier binnen, en nu is ze assistent-teamverantwoordelijke inpak. Daar investeren we graag extra in.

De kernwaardes van bio zijn lekker, authentiek en duurzaam. En verliefdheid! Ik ben echt verliefd op bio. Ik vind dit zo'n mooi, prachtig, inspirerend project. Ik ga niet missioneren, ik kan alleen maar hopen dat andere mensen hetzelfde geluk voelen als ik. L'amour! De uitroep van Wim Lybaert 'Amai, d'r zit veel liefde in bio', die klopt als een bus."

Directe banden smeden

"Als je een gezond, eerlijk en kwalitatief product wil, dan is het echt goed dat je rechtstreeks contact hebt met mensen uit je buurt en daar directe banden mee smeedt. Wij zijn het idee genegen dat producten uit je directe omgeving gewoon goed zijn en herkenbaar voor je lichaam om op te nemen. We zoeken passie bij onze producent en leggen hem ook geen quota op. Het is eerder: wat kan jij ons leveren? Soms is dat niet genoeg en moeten we dingen elders zoeken. We hopen wel dat het areaal aan biologische landbouwgrond uitbreidt dankzij inspirerende verhalen zoals dat van ons. Zo gebruiken we nu lokale bioquinoa uit Zulte. Het zijn kleine stappen, maar stap voor stap. Ons klimaat blijkt bijvoorbeeld heel goed te zijn om biogierst te telen. Alleen moet iemand ermee beginnen."

La vie est belle is gespecialiseerd in veggieburgers, maar maakt ook falafels en broodbeleg. De ondernemer heeft geen uitgesproken voorkeur. "Dat is als vragen aan papa wie van je kinderen je het liefste ziet. Dat is niet fair! Maar om er eerlijk op te antwoorden: ik ben ongelooflijk trots op onze nieuwe quinoaburger, dat is gewoon wow, zo lekker. Ik vind hem een verovering op het vlak van smaak. Hij is ontwikkeld door de tweede generatie, door mijn zoon Lieven. Ik ken heel wat mensen die vlees eten en die zeggen: ja, ik eet dat graag, ik kan plantaardig gaan eten want dit is gewoon lekker. Ik ben ook heel trots op de manier waarop we die burger maken. We hebben bioquinoa in Vlaanderen gevonden, we werken samen met bioboerderij De Wassende Maan voor ingrediënten als rode biet en selder, we vonden hennepzaad in Lokeren. Bijna alles is lokaal."

Flexitariër

Stefaan is flexitariër en eet voor 90% vegetarisch. "Ik ben niet dogmatisch. Als ik ergens vlees krijg voorgeschoteld, zal ik dat eten, want gastvrijheid is belangrijker dan mijn principes. En als ik er zelf voor kies, dan is het uiteraard biologisch vlees.

Bio versus gangbare burgers

"Het draait helemaal rond authenticiteit. Van de grond waarin groenten groeien tot de manier waarop we een veggieburger samenstellen en bakken. Het draait om zorg en liefde voor je product. Neem nu een biowortel: die blijft wat langer in de grond zitten, niet omdat hij nog meer zou groeien, maar omdat er in die laatste fase nog antioxidanten bijkomen. Op korte termijn doe je daar minder profijt mee. Maar op lange termijn komt dit de gezondheid ten goede.

Ook qua additieven en smaakstoffen is er een groot verschil. Je moet maar eens goed lezen wat er op de labels staat! In gangbare veggieburgers wordt soms gewerkt met een soort additief dat het volume, de smaak en de geur van de burger beïnvloedt. Omgekeerd kunnen we daardoor ook niet zomaar alles maken, want wij werken alleen met natuurlijke ingrediënten. Daardoor zijn sommige combinaties of texturen niet haalbaar. En ook al zijn sommige additieven toegelaten, dan nog doen we het niet. We blijven heel duidelijk in onze keuze van wat we als natuurlijk beschouwen."

Keukengeheimen

De burgers krijgen een hittebehandeling: ze worden gepasteuriseerd op 70 graden Celsius. Qua verpakking wordt gewerkt met Modified Atmosphere Packaging. Daarbij wordt de zuurstof uit de verpakking gehaald en een gasmengsel van stikstof en CO2 toegevoegd om een klimaat te creëren dat ongunstig is voor bacteriën en schimmels. "Wat er nog niet bestaat is een bioafbreekbaar materiaal dat geen zuurstof doorlaat. Als biobedrijf sponsoren wij wel een kenniscentrum dat hiervoor naar oplossingen zoekt, omdat we vinden dat we zoiets zelf moeten ondersteunen", vervolgt Stefaan.

Soja wordt meestal geïmporteerd en telt daardoor veel voedselkilometers. Daarom kiest het bedrijf niet uitsluitend voor soja. "Je hebt zoveel mogelijkheden om plantaardige eiwitten te genereren: noten, zaden, bonen, peulvruchten, dus die zitten ook in onze producten. We gebruiken wel afgeleide producten op basis van soja, zoals tofu of shoyu, dat is een Oosterse smaakmaker."

Innovatie

"Zowel de consument als wijzelf zoeken naar vernieuwing. Innovatie is belangrijk voor kleine bedrijven. Lieven is kok en staat dus letterlijk in de keuken om nieuwe recepten te ontwikkelen. Vervolgens tekent hij ook de methodiek uit hoe dat product precies gemaakt moet worden."

Vooraleer een product op de markt komt, is er sprake van een incubatieperiode. De productontwikkelaar loopt 4 of 5 maanden met het idee rond. "Dan nodigt hij wat vrienden uit, laat hen proeven, en afhankelijk van hun reactie gaat hij weer verder. En pas dan begint de implementatieprocedure in het bedrijf – waar halen we de ingrediënten, hoe gaan we dat verpakken en visueel op de markt brengen? Dat vraagt ook weer 4 à 5 maanden. Lieven is nu al een product aan het ontwikkelen voor 2018."

Streefdoel

"We willen graag vernieuwen maar we hebben nu 12 basisproducten bij de burgers en dat willen we zo houden. Dus een nieuw product vervangt het minst goed verkopende. Zodat we de consument met een positief probleem opzadelen: "Wat zal ik nu weer kopen, want ze zijn allemaal even lekker."

Biocampagne Verrassend Veggie

Het assortiment plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel neemt toe en is vaak ronduit verrassend. Tijdens de biocampagne Verrassend Veggie, die van 18 tot 26 februari 2017 duurde, werd dat eens te meer duidelijk. Tijdens deze week wordt verduidelijkt hoeveel vakmanschap er wordt gestoken in biologische vegetarische producten.

Voor meer informatie: www.biomijnnatuur.be

Bron: Bio mijn natuur
Publicatiedatum: