Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Marktsysteem nog te verslaafd aan eenzijdige winstdefinitie"

Tholen – "Er zit iets raars in ons economisch systeem. Je schrijft wel af op een vrachtwagen, maar niet op het natuurlijk en sociaal kapitaal dat je verbruikt. De kosten daarvan wentelen we liever af op onze kinderen. Daar klopt iets niet". Dat is de stellige overtuiging van Eosta-directeur Volkert Engelsman. Met de True Cost of Food-campagne maakt de importeur en distributeur van verse biologische groenten en fruit zich hard voor meer eerlijkheid en transparantie in de keten. "De verborgen maatschappelijke kosten van producten moeten transparanter worden. Oók als de cijfers niet in je voordeel spreken. Alleen zo kan de consument een geïnformeerde inkoopbeslissing nemen die recht doet aan zijn gezondheid, het milieu en menswaardige arbeidsomstandigheden", zegt hij vastberaden.



Volkert merkt dat de duurzaamheidsdiscussie in de samenleving breed op gang is gekomen. "Steeds meer partijen realiseren zich dat duurzaamheid moet indalen in het DNA van de economie en de winstdefinitie. Zij pleiten dat je niet langer van winst of van een juiste prijs kunt spreken zolang de productie ten koste gaat van people en planet, van vruchtbare bodems, het klimaat of rechtvaardige werkomstandigheden voor mensen. Die herdefinitie wordt niet alleen meer geïnitieerd door activisten en maatschappelijke organisaties, maar in toenemende mate ook door grote financiële instellingen, waaronder accountantskantoren als Ernst & Young, KPMG, PWC en Deloitte". Een stap in de goede richting, maar de praktijk laat nog wel te wensen over, vindt Volkert. "We vinden people en planet steeds belangrijker, maar het marktsysteem is nog te verslaafd aan een eenzijdige winstdefinitie die alleen de korte termijn bedient en waarin het aansprakelijkheidsbeginsel zoek is."

Investeerders, banken en ondernemers zijn steeds meer bereid niet alleen verantwoording af te leggen over financieel, maar ook natuurlijk en sociaal kapitaal. Volkert: "Als je de échte kosten correct doorberekent, dan zien de zogenaamde winsten er in één klap heel anders uit. Klimaatverandering kost de samenleving bakken met geld in de ogen van onze opperbevelhebber Tom Middendorp. Veel sociale onrust, zoals bijvoorbeeld nu in Syrië, zijn gerelateerd aan de klimaatverandering."

Maar ook dichter bij huis spelen dit soort vraagstukken. Volkert verwierf landelijke bekendheid met zijn oproep in het Financieele Dagblad voor meer transparantie bij supermarkten. Hij sprong in de bres voor telers voor wie het door de 'race to the bottom' steeds moeilijker wordt om op te komen voor maatschappelijke belangen zoals bodemvruchtbaarheid, schoon oppervlaktewater, biodiversiteit of faire arbeidsomstandigheden van hun medewerkers. "Het ging mij in dat interview niet zo zeer om een specifieke retailer maar om de perverse prikkels van een falend systeem bloot te leggen. Een systeem dat kosten van maatschappelijke schade nog steeds afwentelt op toekomstige generaties. Die visie kon op veel bijval rekenen, niets dan sympathiebetuigingen, ook uit de gangbare sector. Ook van Albert Heijn, die aangaf ook te streven naar meer transparantie en duurzaamheid in de keten, met oog voor de werkelijke kosten. Die gesprekken zijn in volle gang."

"Telers voelen zich dankzij deze discussie gehoord en komen met recht meer op de voorgrond te staan. Een van de redenen dat we Europees marktleider zijn, is omdat we een loyaal en sterk telersbestand hebben. We maken het unieke verhaal achter elke teler transparant, evenals hun bijdrage aan een beter milieu en betere arbeidsomstandigheden. Onze communicatiecampagnes zijn er op gericht duidelijk te maken dat bio niet te duur is, maar gangbaar te goedkoop. Dat valt in Nederland nog eens extra op. Omdat we een doorvoerland zijn, steken de prijzen voor biologische product al snel schril af tegen de lage prijzen die worden gevoerd voor hun conventionele evenknie", besluit hij.

Voor meer informatie: www.eosta.com/nl