Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Annewiek Duyvendak: "Vertroetel kleine natuurvoedingswinkels"

Tholen - 'Een gezellige natuurvoedingswinkel', zo omschrijft eigenaresse Annewiek Duyvendak haar natuurvoedingswinkel in Krommenie. Omdat het werk fysiek te zwaar wordt voor haar en haar partner Max zoeken ze naar geschikte opvolger(s). Gesprekken met diverse groothandels liepen op niets uit. Annewiek: "Onze winkel is
te klein voor de grote ketens. Die grote winkels hebben zeker een laagdrempelige werking naar het grote publiek, maar ik ben van mening dat de kleine winkels ook waarde hebben en vertroeteld moeten worden. Deze kleinere winkels zitten vol nostalgie. Dat vinden mensen erg leuk, winkels waarin kleinschaligheid en persoonlijk contact heel belangrijk zijn. Onze winkel is zeker geen geitenwollensokkenwinkeltje, het moet strak en netjes zijn zoals winkels van deze tijd."
 

Links de gevel van de winkel in Krommenie en rechts Annewiek en Max.

Annewiek en Max willen de opvolger goed inwerken, maar daarna laten ze het helemaal los. Max: "We willen niets liever dan een geschikte opvolger vinden, dat verdient deze winkel. We hebben een grote vaste klantenkring, de winkel loopt goed en er is heel veel mogelijk. Zo is er een woning met 3 slaapkamers boven de winkel en achter in de tuin staat nog een vrijstaand nieuw huis met stijger aan het water. De winkel en de panden kunnen gehuurd of gekocht worden, ook los van elkaar. Er liggen 36 zonnepanelen op het dak van ons typisch Zaanse pand."

De winkel is met een winkeloppervlakte van zo'n 85 vierkante meter niet zo groot, maar Max geeft aan dat de klant meer keuze heeft dan bij een gemiddelde Ekoplaza. "Het is een lange, smalle winkel. In een biologische supermarkt staat van 1 product vaak wel 4 rijen. Wij hebben heel veel producten op 1 rij staan. En wij werken ook veel samen met kleine leveranciers. Wij willen een echte speciaalzaak zijn."
 


De winkel aan de Noorderhoofdstraat 13 heeft nog echt een 'dorpsfunctie', zo vertelt Annewiek. Ze erkent dat ze de gevolgen van de toegenomen concurrentie vanuit de supermarkten merken. Toch heeft dit volgens haar ook een duidelijk voordeel: "Het maakt de drempel naar ons toe ook lager, mensen die nooit bij ons binnenkwamen worden nu toch nieuwsgierig naar de natuurvoedingswinkel in het dorp en stappen sneller bij ons binnen."
 

Jarenlange ervaring

Annewiek is inmiddels 17 jaar eigenaresse van de winkel en beschikt over jarenlange ervaring binnen de bio-branche. Zo heeft ze een biologisch tuinbouwbedrijf gehad en stond ze met eigen groente op de boerenmarkten in onder meer Amsterdam. Annewiek: "Ik weet niet beter dan dat ik in de biologische branche rondloop. Ik ben in de jaren 80 in een heel schattig klein natuurwinkeltje begonnen in Driebergen en daarna ben ik in de sector blijven hangen." Ze heeft eerst heel veel in andere winkels gewerkt en op een gegeven moment ging het kriebelen en besloot ze zelf een winkel te gaan runnen. "Ik dacht bij mezelf: wat zij kunnen, kan ik ook. Het is heel leuk om zelf de keuzes te mogen maken en de producten te kunnen uitzoeken, en de winkel naar eigen inzien te verzorgen." Het sociale aspect is voor Annewiek het leukst aan haar werk. "We willen meerwaarde geven door de mensen te vertellen over biologisch. En door de jaren heen is er een heel andere golfbeweging te zien geweest in wat voor soort klanten er binnenkomt, nu zien we ook de 'hype'-mensen binnenkomen. Mijn doel is om iedereen geïnspireerd de deur uit te laten gaan. Natuurvoeding betekent voor ons, gezond leven met liefde voor mens en milieu."
 
Voor meer informatie:

Annewiek en Max
Duyvendak Natuurvoeding
Noorderhoofdstraat 13
1561 AS Krommenie
075 6223920
info@duyvendaknatuurvoeding.nl
www.duyvendaknatuurvoeding.nl

Publicatiedatum: 15-2-2017
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-6-2017 Biologische ketens profiteren van groei Franse biomarkt
23-6-2017 BioBorrel geeft veel stof tot nadenken
22-6-2017 Omzetgroei Colruyt Groep mede dankzij Bio-Planet
22-6-2017 Ekoplaza betaalt prijsverlaging 75 producten uit eigen zak
20-6-2017 Iets te warm voor 'Festivalmarkt' De Groene Passage
19-6-2017 "Ekoplaza heeft beste winkelprofiel"
16-6-2017 Estafette Maastricht wordt Natuurwinkel
15-6-2017 Ekoplaza neemt prijs 'meest creatieve online winkel' in ontvangst
14-6-2017 Origin’O haalt bioboerderij naar de winkel
12-6-2017 Wakker Dier: "Jumbo, Emté en Dirk laten bioboer stikken"
12-6-2017 "Animo voor aspergebox spaaractie was overweldigend"
7-6-2017 Blije winnaars Ekoland ‘Win een Ekoland-paasbrunch’
2-6-2017 Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt
1-6-2017 Alnatura breidt filialennetwerk in Beieren uit
31-5-2017 Dorian van Rijsselberghe verlengt ambassadeurschap Ekoplaza
31-5-2017 Het Ekohuis: vernieuwd na gedwongen verhuizing
29-5-2017 Belangrijke rol discounters in evolutie private label
23-5-2017 Betekent Auchan Bio het einde van Coeur de Nature?
23-5-2017 "Houdbaarheidsdata op groenten en fruit? Weg ermee!"
23-5-2017 Consumentenonderzoek: Ekoplaza en Bio+ meest duurzaam

 

Reacties:


Als de appels 40 keer bespoten worden met zwavel
Hoe kan dit gezonder zijn
Consument wordt niet goed geïnformeerd
Maar biologisch wordt te duurbetaald
jpk, deil (email) - 15-2-2017 17:06:06


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *