Hoe retailers de Duitse biologische markt omploegen
Daarbij gelooft de van oorsprong Armeniër, dat hij voor de juiste trend heeft gekozen toen hij acht jaar geleden het bedrijf 'Bittersüß' overnam. De bio-branche raakte destijds net haar geitenwollen sokkenimago kwijt en nieuwe groepen consumenten kregen interesse in biologische producten.
Hakobyan renoveerde de winkel, nam vriendelijke medewerkers in dienst en breidde zijn kaas- en wijnaanbod uit. De handel kwam op snelheid, de omzet steeg. "Dat was de rust voor de storm", herinnert Hakobyan zich. Inmiddels zijn biologische producten alom vertegenwoordigd in de handel. Hakobyan had aanvankelijk slechts één enkele directe concurrent in de stad. Inmiddels zijn er alleen al tien filialen van Denn's en Alnatura in Hannover. In heel Duitsland is inmiddels reeds één op de vier van de in totaal 2560 biologische winkels van een winkelketen - en zij vormen niet de enige concurrentie.
In de schappen van een typische Rewe-supermarkt zijn tegenwoordig al zo'n 2000 biologische artikelen te vinden. Bij Kaufland zijn het er 1200. Zelfs in de filialen van discounters Aldi, Lidl en Penny vindt men inmiddels pallets vol met bananen, tomaten en komkommers van biokwaliteit volgens de EU-normen. Binnen tien jaar is de omzet van de bio-branche in heel Duitsland meer dan verdubbeld van 2,9 miljard euro naar 8,6 miljard euro in 2015.