Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Oase voor duurzame horecaprofessionals

Een recent onderzoek door de Horecava maakt duidelijk dat duurzaamheid een onderschat thema is onder horecabezoekers. Een reden voor horecaprofessionals om een kijkje te komen nemen op de Bio-beurs op 18 en 19 januari in Zwolle. De beurs wordt georganiseerd door Bionext in samenwerking met Libéma.



Masterclasses van topkoks

Op het Foodplein van de Bio-beurs is er wederom een programma met live-cooking en masterclasses van topkoks. Zo laat Jonathan Zandbergen van restaurant Merlet (één Michelinster) zien en proeven wat hij maakt van verse Nederlandse producten van het land en uit de zee. Peter Gast, bekroond met een Michelinster, verzorgt een masterclass in sappen en sauzen. Hij maakt spannende cold pressed raw juices van groenten, fruit en kruiden. Chefkok Jeroen van Deursen brengt een ode aan het regionale product. Ook Nel Schellekens geeft een masterclass, 's Nederlands eerste van-kop-tot-kont chef. Zij gebruikt alle delen van het dier, van hersenen tot ballen. Ook de masterclasses over fermenteertechnieken van groenten of smakelijke bereidingen van paddenstoelen vallen op.

Horecaprofessionals kunnen inspiratie opdoen bij de ruim 350 exposanten op de beursvloer. Het inhoudelijk programma bestaat uit ruim 75 workshops en presentaties over uiteenlopende onderwerpen; bijvoorbeeld een optimale samenwerking tussen  telers en topkoks.

Duurzaamheid in de horeca

De Horecava heeft in november 2016 een onderzoek uitgevoerd naar duurzaamheid en trends in de toekomst in de horeca, onder horecaprofessionals en horecabezoekers.

Thema's zoals voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten zijn voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat dit geldt voor maar 40% van hun gasten. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in, legt Luuk Scholte, beursmanager van de Horecava uit.

Voor meer informatie: www.bio-beurs.nl

Publicatiedatum: 11-1-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market
28-9-2017 Nieuwe Air France-dochter Joon zet in biologisch
26-9-2017 Biologisch kipnuggets-restaurant opent deuren in VS
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
14-9-2017 La Place opent eerste restaurants in nieuwe Hudson’s Bay warenhuizen
14-9-2017 Economische groei horecasector ook zichtbaar op Gastvrij Rotterdam
12-9-2017 Puur! hotspots ontvangen Foodiebox
5-9-2017 "Maaltijdbezorgservice is enorme groeimarkt"
31-8-2017 Boot Koffie opent nieuwe koffiebar in Amersfoort
24-8-2017 Amerikaanse basketbalspeler opent biorestaurant bij Walmart
23-8-2017 "Sluit mensen met allergie niet buiten"
22-8-2017 Smartmat en Dagvers introduceren kookbox met bio-ingrediënten
22-8-2017 Hotel op bio-boerenerf maakt beleving compleet
7-8-2017 Bio-hapjes voor Zwolse ambtenaren
21-7-2017 Foodtruck Vrij Voedsel krijgt EKO-keurmerk Goud
18-7-2017 Eerste festival in Nederland met Gouden EKO-keurmerk
18-7-2017 Een speciaalbiertje en frietje uit één en dezelfde aardappel
17-7-2017 Steinbeisser viert 5-jarig jubileum met biologische haute cuisine
14-7-2017 Individueel verpakte bio-aardappel voor in de magnetron

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *