Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Oase voor duurzame horecaprofessionals

Een recent onderzoek door de Horecava maakt duidelijk dat duurzaamheid een onderschat thema is onder horecabezoekers. Een reden voor horecaprofessionals om een kijkje te komen nemen op de Bio-beurs op 18 en 19 januari in Zwolle. De beurs wordt georganiseerd door Bionext in samenwerking met Libéma.



Masterclasses van topkoks

Op het Foodplein van de Bio-beurs is er wederom een programma met live-cooking en masterclasses van topkoks. Zo laat Jonathan Zandbergen van restaurant Merlet (één Michelinster) zien en proeven wat hij maakt van verse Nederlandse producten van het land en uit de zee. Peter Gast, bekroond met een Michelinster, verzorgt een masterclass in sappen en sauzen. Hij maakt spannende cold pressed raw juices van groenten, fruit en kruiden. Chefkok Jeroen van Deursen brengt een ode aan het regionale product. Ook Nel Schellekens geeft een masterclass, 's Nederlands eerste van-kop-tot-kont chef. Zij gebruikt alle delen van het dier, van hersenen tot ballen. Ook de masterclasses over fermenteertechnieken van groenten of smakelijke bereidingen van paddenstoelen vallen op.

Horecaprofessionals kunnen inspiratie opdoen bij de ruim 350 exposanten op de beursvloer. Het inhoudelijk programma bestaat uit ruim 75 workshops en presentaties over uiteenlopende onderwerpen; bijvoorbeeld een optimale samenwerking tussen  telers en topkoks.

Duurzaamheid in de horeca

De Horecava heeft in november 2016 een onderzoek uitgevoerd naar duurzaamheid en trends in de toekomst in de horeca, onder horecaprofessionals en horecabezoekers.

Thema's zoals voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten zijn voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat dit geldt voor maar 40% van hun gasten. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in, legt Luuk Scholte, beursmanager van de Horecava uit.

Voor meer informatie: www.bio-beurs.nl

Publicatiedatum: 11-1-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-4-2017 Organic Tasting Diner: speciale dinereditie Bio Proeflokaal
24-4-2017 "Biologisch? Ik ben daar niet zo van..."
21-4-2017 Gewapende overval op bio-snackbar in Amsterdam
21-4-2017 KOOC opent eerste verkooppunt in Zaltbommel
21-4-2017 Genomineerden Gaia Green Awards 2017 bekendgemaakt
20-4-2017 Pomms' opent vestiging in Zoetermeer
20-4-2017 Deens ziekenhuis serveert 75% biologisch voedsel
18-4-2017 Foodplein Festival Fier wederom volledig biologisch
14-4-2017 1.200 Belgische bedrijven krijgen biologische kant-en-klaarmaaltijden
14-4-2017 Willem&Drees en Beebox gaan verder als Willem&Drees
13-4-2017 Baristakampioenschappen Noord Nederland met biologische melk
13-4-2017 Wisseling van de wacht bij Restaurant Loff
13-4-2017 Nieuw: Jersey kaaskroket omhuld met speltpaneermeel
6-4-2017 "Biologisch niet gezonder? Dat vind ik een vorm van onwetendheid"
3-4-2017 Dapp Babyhapp: krieltjes voor de allerkleinsten
28-3-2017 Wordt Broodje Bewust 'Leerbedrijf van het jaar' op Friesland College?
28-3-2017 Frietje stoof als specialiteit van het huis
23-3-2017 Kinderopvang Tamboerijn: 100% biologisch eten en drinken
23-3-2017 "Ook in horeca is 100% bio makkelijk haalbaar"
22-3-2017 Bulgarije creëert meer toevoegde waarde in thuisland

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *