Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Oase voor duurzame horecaprofessionals

Een recent onderzoek door de Horecava maakt duidelijk dat duurzaamheid een onderschat thema is onder horecabezoekers. Een reden voor horecaprofessionals om een kijkje te komen nemen op de Bio-beurs op 18 en 19 januari in Zwolle. De beurs wordt georganiseerd door Bionext in samenwerking met Libťma.



Masterclasses van topkoks

Op het Foodplein van de Bio-beurs is er wederom een programma met live-cooking en masterclasses van topkoks. Zo laat Jonathan Zandbergen van restaurant Merlet (ťťn Michelinster) zien en proeven wat hij maakt van verse Nederlandse producten van het land en uit de zee. Peter Gast, bekroond met een Michelinster, verzorgt een masterclass in sappen en sauzen. Hij maakt spannende cold pressed raw juices van groenten, fruit en kruiden. Chefkok Jeroen van Deursen brengt een ode aan het regionale product. Ook Nel Schellekens geeft een masterclass, 's Nederlands eerste van-kop-tot-kont chef. Zij gebruikt alle delen van het dier, van hersenen tot ballen. Ook de masterclasses over fermenteertechnieken van groenten of smakelijke bereidingen van paddenstoelen vallen op.

Horecaprofessionals kunnen inspiratie opdoen bij de ruim 350 exposanten op de beursvloer. Het inhoudelijk programma bestaat uit ruim 75 workshops en presentaties over uiteenlopende onderwerpen; bijvoorbeeld een optimale samenwerking tussen  telers en topkoks.

Duurzaamheid in de horeca

De Horecava heeft in november 2016 een onderzoek uitgevoerd naar duurzaamheid en trends in de toekomst in de horeca, onder horecaprofessionals en horecabezoekers.

Thema's zoals voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten zijn voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat dit geldt voor maar 40% van hun gasten. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in, legt Luuk Scholte, beursmanager van de Horecava uit.

Voor meer informatie: www.bio-beurs.nl

Publicatiedatum: 11-1-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

13-12-2017 Proeverijen op het Foodplein van de Bio-beurs
11-12-2017 "Tien jaar geleden bio een hype, nu steeds meer grond voor"
5-12-2017 Duurzame inzameling van horeca-afval in Rotterdam
23-11-2017 Omzet leden Koninklijke Horeca Nederland in 2016 met 6,5% gestegen
22-11-2017 Rode Duivels danken WK-kwalificatie aan bio-dieet
21-11-2017 "Bouillon nieuwe thee, koffie en anti-katerdrank ineen"
16-11-2017 Verstrade: nieuw online foodplatform voor de horecamarkt
15-11-2017 Sprice bio-ijsjes genomineerd voor Horecava Innovation Award 2018
15-11-2017 Restaurant Natuurlijk winnaar horeca duurzaamheidsaward
10-11-2017 Deventer Stadsboeren halen voedsel uit de anonimiteit
8-11-2017 Ekoland bij de EKO-netwerklunch
2-11-2017 Restaurant Vork & Mes heropent als catering- en evenementencentrum
2-11-2017 Dapp Frietwinkel Den Haag sluit deuren
1-11-2017 Deense bio-telers richten zich op Duitse gastronomie
31-10-2017 Biologisch cateraar haalt 1.400 euro op voor stichting De Vrolijkheid
30-10-2017 Spirit in De Groene Passage gaat uitbreiden
24-10-2017 "Onderscheiding Stichting Duurzame Horeca dik verdiend"
23-10-2017 Ekomenu uitgeroepen tot beste maaltijdbox
17-10-2017 "Dankzij nieuwe oogst weer volop bio-frites beschikbaar"
4-10-2017 Chefkoks zetten bio op de (menu)kaart bij TasteXL-Market

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *