Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio speerpunt in nieuwe AGF-aanpak Albert Heijn

Als unit manager AGF, bloemen en planten van Albert Heijn vult Said Belhassan dagelijks zo’n 5 miljoen bordjes. Momenteel neemt Nederlands grootste retailer de AGF-afdeling op de schop en worden er wekelijks zo’n 40 winkels omgebouwd tot in week 9 650 AH-vestigingen zijn gerestyled. In die nieuwe aanpak is meer ruimte voor biologische producten.



In de Primeur van december vertelde Said Belhassan meer over de nieuwe AGF-aanpak. "We moeten het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om gezond te eten. Hoe meer groenten en fruit wij verkopen, hoe gezonder de consumenten worden. Dat zie ik als mijn persoonlijke missie.' 

Hoe ziet jullie nieuwe AGF-aanpak er uit?
“Een jaar terug zijn we gestart met consumentenonderzoek. Die resultaten hebben we bij een zestal winkels getest, waarna de grootschalige uitrol kon starten. Een grote wijziging is nu dat we iedere winkel op basis van de klantenprofiel op maat inrichten.. Natuurlijk blijft een deel van het assortiment standaard, maar zo’n 20 tot 25 procent is flexibel. Dit slaat bij de winkels die zijn overgeschakeld, enorm aan. Aan de budgetwinkels is er actieruimte en bulkplekken toegevoegd, terwijl de premiumwinkels juist meer biologische producten en fruitsalades gaan voeren. We hebben de winkels ingedeeld op basis van vijf profielen, maar daarnaast hebben winkels de mogelijkheid om lokale producten aan het assortiment toe te voegen. De winkels kennen hun klanten namelijk het beste. Verder breiden we ons biologische aanbod uit, steken we fors in op zachtfruit en fruitsalades en hebben we een groeiend assortiment verspakketten. Daarnaast heeft de hele AGF-afdeling een nieuwe look gegeven.”



Is de oppervlakte van de AGF-afdeling ook uitgebreid?
“We hebben de nieuwe aanpak geprobeerd te optimaliseren binnen de huidige ruimte. Zo bestaan de meubels uit één-, twee- en driestapstafels en hebben we bijvoorbeeld snoepmolens toegevoegd. Wel verwacht ik dat de oppervlakte van het AGF-schap in de toekomst groter gaat worden. De AGF-verkopen groeien door de gezondheidstrend. Bloemkolen zullen er in elk schap blijven, maar dit wordt steeds meer aangevuld met verspakketten en healty snacks, zoals snoeptomaten. Je hebt gemaksklanten en klanten die zelf alle ingrediënten willen kopen. Beide verkopen vertonen een stijgende lijn, dus het bijt elkaar niet, maar trekt met elkaar op. We zijn marktleider en willen een voortrekker zijn in de markt. Daarom komen we met grote regelmaat met innovaties. Sommige slagen en anderen niet, maar dit brengt uiteindelijk wel groei. We moeten onze klanten helpen om dagelijks 250 gram groenten te eten. Nu ligt die consumptie nog maar op 120 gram gemiddeld. Een verdubbeling is mogelijk als we dit optimaal uit kunnen nutten. Dat is een opgave, maar we moeten de awareness bij de klanten weten te triggeren. Belangrijk is dat groenten niet alleen tijdens het diner gegeten worden, maar dat we meer ‘tussendoormomenten’ creëren met gemaksproducten. De boodschap moet vooral zijn dat groenten en fruit lekker en smakelijk zijn en de gezondheidsvoordelen zijn mooi meegenomen.”



Winkels op maat bedienen lijkt me logistiek een opgave. Mogen winkels zelf bij lokale leveranciers inkopen?
“Onze telers hebben we al vroeg bij dit proces betrokken en daardoor konden de vernieuwingen ook op deze grote schaal worden doorgevoerd. Al onze groenten en fruit kopen we centraal in. Daarmee kunnen we de certificeringen borgen waar iedereen aan moet voldoen. Maar als een winkel een lokaal product wil opnemen in het assortiment, kunnen wij de inkoop regelen. Dan is het best mogelijk dat een teler rechtstreeks zijn producten levert.”



Hoe zie je de groei van het bio-assortiment en de beschikbaarheid ervan?
“Bio is één van onze speerpunten. Vorig jaar hebben we veel biologische producten aan het AGF-assortiment toegevoegd en dit jaar volgen er nog meer. Ook hierin kijken we per winkel goed waar bio het meeste aanslaat. In winkels waar biologisch het goed doet, gaan we zowel het biologische fruit als de biologische groente centraal bij elkaar presenteren. Op die manier hoeft de biologische klant niet meer te zoeken tussen de reguliere producten. We hebben een supermarktaandeel in biologisch van maar liefst 60% en hebben de ambitie om verder te groeien. De beschikbaarheid van bepaalde biologische producten is wel een item. Je moet dit aan de achterkant goed regelen om de voorkant te bedienen. Daarom laten we onze telers verder investeren en hebben we veel interactie met onze ketenpartners om de groeiambitie waar te maken.”

Werken jullie zoveel als mogelijk met Nederlands product?
“Ons motto is altijd ‘zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als noodzakelijk’. We volgen het zonnetje en ik vind het erg belangrijk om de afspraken die we met onze leveranciers te respecteren. Als er Nederlands product beschikbaar is verkopen we dat en als het mogelijk is en de kwaliteit goed is, willen we het Nederlandse seizoen graag verlengen.”



Zijn jullie op zoek naar nieuwe telers om de groei bij te benen?
“We kunnen de groei niet alleen met onze huidige leveranciers bijbenen, dus daarom hebben we ook nieuwe telers nodig. Zeker voor zachtfruit, snack- en gemaksproducten verwachten we een grote groei. Gelukkig is die interesse er ook vanuit telerskant. Ik vind het prachtig om met onze gepassioneerde telers in gesprek te gaan. Elke zes weken ga ik een dag op route langs onze telers. Uit die gesprekken komen mooie ideeën.”

Maar toen Natuur&Milieu deze zomer de nieuwe milieu-afspraken met jullie presenteerde barste toch even de bom bij de telers…
“Voor de duidelijkheid het is een gezamenlijk project. Als AH zijn we samen met onze service providers (Bakker Barendrecht, Vogelaar, Nedato etc) en de telers in dit project gestapt. Natuur&Milieu is al jaren onze partner en we willen met hen de volgende stap in duurzaamheid zetten. Wij leggen dat niet zomaar aan onze telers op, maar laten ze juist meedenken over de oplossing. Wij kunnen niet zonder onze telers! Dit pakken we stap voor stap aan en dat heb ik ook uitgelegd aan onze achterban. Overigens kwam de ophef die ontstond vooral van andere telers die de inhoud van de afspraken niet kennen.”
Publicatiedatum: