Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Geven eigen invulling aan concept supermarkt”

Odin verandert Estafette-winkels in Odin in 2017

Tholen – Coöperatieve groothandel Odin gaat alle Estafette-winkels omvormen. De winkels zullen allemaal de naam Odin gaan dragen. Daarnaast kiest Odin ervoor haar winkels voortaan coöperatieve supermarkt te noemen. "Dat laatste is vooral een begripskwestie", legt Merle Koomans, medeverantwoordelijke voor de Odin-keten, uit. "Voorheen distantieerden wij ons van de terminologie supermarkt, omdat we ons niet kunnen vinden in de manier waarop veel supermarkten in de keten staan. We merkten in het contact met onze klanten dat zij ons juist steeds meer als supermarkt begonnen te beschouwen, omdat ze bij ons terecht kunnen voor al hun boodschappen."



Odin vult het concept supermarkt geheel op eigen manier in. Merle: "Onszelf speciaalzaak blijven noemen zou de lading niet volledig dekken. In de strikte definitie van dat woord bedien je dan maar één productgroep, wij bieden er meerdere. Als we doorgaan voor supermarkt, dan voor eentje met idealen! We gaan voor een volledig biologisch en liefst biodynamisch assortiment en kiezen voor veel persoonlijk contact, gedegen productkennis en een goede relatie met zowel consumenten als producenten."

Merle merkt op dat traditionele supermarktketens steeds meer aandacht aan bio schenken. "Dat is iets waar we 20 jaar geleden als sector allemaal van droomden. Gelukkig is dat punt bereikt, maar de manier waarop die supermarkten de keten benaderen is nog onveranderd. Dat baart me wel zorgen." 

"Ondertussen vraagt deze ontwikkeling van Odin om structureel te blijven doorontwikkelen, de andere supermarkten staan ook niet stil." Merle ziet veel gangbare producten verduurzamen. "Odin legt vooral de nadruk op een transparante en eerlijke keten. Qua productvoering ligt de focus op een uitgebreid groenteschap en op het bieden van minder eensoortigheid op alle fronten. Maar ook op kwalitatief hoogwaardige producten die een nichemarkt vertegenwoordigen, zoals rauwmelkse kefir." 

2017 wordt volgens Odin het jaar waarin men zoekt naar authenticiteit en puurheid. "Ik denk dat mensen scherper letten op de bereidingswijze van producten. Men wil amandeldrank waar daadwerkelijk amandel in zit, niet alleen op de verpakking."

De eerste Odin-winkel in Amsterdam is al omgevormd. Het streven is dat alle coöperatiewinkels in het voorjaar allemaal Odin heten. De overige winkels volgen in de loop van 2017. 

Voor meer informatie: 
Merle Koomans van den Dries
T: 0345-577133