Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jurgen Meijer, DO-IT:

"Bio is stadium van hype allang ontgroeid"

Tholen – "De tijd dat bio nog een rage was, is echt voorbij", vertelt Jurgen Meijer van Dutch Organic International Trade (DO-IT). "Inmiddels is het echt doorgedrongen in de markt". DO-IT zet zich sinds haar oprichting in 1991 in voor duurzame wereldwijde samenwerking en is actief in de handel, verwerking en distributie van biologische ingrediënten, grondstoffen en consumentenproducten. "De vraag naar bio neemt overal in Europa toe, met de Scandinavische landen voorop", merkt Jurgen op tijdens de Nordic Organic Food Fair in het Zweedse Malmö. Binnen alle productgroepen doen peulvruchten het ook daar niet onverdienstelijk.


Jurgen Meijer, Martha Jeuken & Ruben de Wit van DO-IT op de Nordic Organic Food Fair. Het bedrijf introduceerde daar tamari amandelen en gele linzen.

Het bedrijf is binnen Europa leidend in sojabonen en tapiocazetmeel uit Brazilië en Zuidoost-Azië. Ook rijst, suiker en plantaardige oliën behoren tot het uitgebreide assortiment. Nu de Verenigde Naties 2016 uitriep tot Jaar van de Peulvrucht, is er een significante groei in de vraag naar peulvruchten, als grondstof voor soepen, pasta's en vleesvervangers. "We laten onze eigen peulvruchten inblikken. Ook beschikken we over soy chunks, getextureerde soja met een hoog eiwitpercentage. Van dat product hebben we 700 ton binnen Europa afgezet. Een mooie voortzetting op het jaar hiervoor, waarin TVP (Texturised Vegetable Proteines) naast glutenvrije producten echt trending waren."

Als handelsbedrijf met een sterk internationale focus getuigt ook DO-IT van een sterk toegenomen vraag naar biologische producten in het noordelijk halfrond, met name in Scandinavië. "In Denemarken worden telers ondersteund door de regering. In Zweden zijn alle scholen en overheidsgebouwen verplicht 100 procent biologisch ingericht en wordt de lifestyle feitelijk al van jongs af aan bijgebracht. De Noren hobbelen erachteraan, maar ook daar groeit het biologisch segment, waardoor ook de grotere conventionele spelers nu een graantje willen meepikken", ziet Jurgen.

Wel verschillen deze landen in hun mate van zelfbestaan en handelsmogelijkheden. "Zo is Denemarken sterk in de productie van verse groenten voor lokale consumptie. De Zweden in mindere mate, deels getemperd door de aanvullende regels die KRAV, de Zweedse biocertificering, bovenop het Europese biolabel stelt. Dat maakt het weer een extra uitdaging", vult Martha Jeuken, PR verantwoordelijke bij DO-IT, daarop aan.

Voor meer informatie:
DO-IT BV
Hermesweg 7
3771 ND Barneveld
T: +31 (0)85-4870487
www.organic.nl