Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ontwikkelingen in markt voor biologische voeding

Hoe minder bewerkt, hoe meer in trek

Steeds meer consumenten kiezen voor biologische voeding. Maar waarom doen ze dat, wat kopen ze en waar zit nog groeipotentie? Rabobank zette 5 feiten en ontwikkelingen in de markt voor biologische voeding op een rij.



De populairste producten

Eieren, ontbijtgranen, thee, olijfolie en babyvoeding, dat zijn in Nederland de productcategorieën met het grootste marktaandeel biologisch. Het valt op dat producten die meer bewerkt zijn, of meer verschillende ingrediënten hebben minder in trek zijn. Complexere producten zijn duurder om te maken omdat van alle ingrediënten de biologische variant moet worden ingekocht. En de typische consument die biologisch koopt houdt waarschijnlijk hoe dan ook meer van verse, onbewerkte producten.

Biologisch blijft groeien

De afzet van biologische voeding groeit in Nederland veel sneller dan die van de rest van de markt. De afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 11 procent per jaar gestegen, waar de voedingsmarkt als geheel maar 1 procent per jaar groeide. De komende tien jaar zal het marktaandeel van biologisch in Nederland naar verwachting nog verder groeien, tot 7 procent.

Gezond en eerlijk imago

Nederlandse consumenten kiezen voor biologisch vanwege het gezonde, eerlijke en veilige imago. Televisieprogramma's als Keuringsdienst van Waarde en Radar hebben de consument kritischer gemaakt ten aanzien van hun eten. De strenge regels waaraan biologische producten moeten voldoen zijn voor consumenten een teken dat het goed zit. Of biologisch ook echt gezonder en duurzamer is, maakt ze eigenlijk niet eens uit. De hele keten van producenten tot handelaren en verkopers van voedsel moet hard blijven werken om dat imago waar te maken.

Nederland blijft wel achter

Nederlanders omarmen biologisch steeds meer, maar in vergelijking met andere Europese landen en de Verenigde Staten blijft het marktaandeel achter. In landen als Zweden, Denemarken en Zwitserland ligt het marktaandeel aanmerkelijk hoger. De Nederlander let op de kleintjes als hij boodschappen doet en wordt afgeschrikt door de duurdere biologische producten.

Kansen voor de grote spelers

Het zijn vooral de kleinere, lokale aanbieders en een enkele specialist zoals Wessanen die in Nederland het biologische aanbod brengen. In de Verenigde Staten is dat heel anders, daar brengen grote merken biologische varianten van hun bestsellers. Nederlandse spelers kunnen daarbij niet achterblijven en moeten werken aan biologische varianten, productlijnen en innovaties.

Voor het hele rapport, klik hier.

Bron: Rabobank
Publicatiedatum: