Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wel de smaak, niet de bijeffecten"

Chikko Not Coffee: knipoog naar koffie

Tholen – Een groep vrienden met een uitgesproken visie: hét recept voor een succesvol ondernemen. De in Bunnik gevestigde start-up Ghee Easy mag met een jaarlijkse groei van 100% niet klagen. Begin deze zomer brachten de heren Chikko Not Coffee op de markt. Een volwaardig cafeïnevrij alternatief voor koffieliefhebbers: wel de smaak, niet de neveneffecten. "De drank heeft een subtiel bittertje dat je op de been houdt. Ideaal voor op het kantoor aan het eind van de middag. Zonder 's avonds te hoeven vrezen dat je niet meer in slaap valt", vertelt oprichter David Klingen.



Ghee heeft hoge verbrandingstemperatuur

Ghee Easy ontleent zijn naam aan het product waar het allemaal mee begon: ghee. Een zuivere vorm van geklaarde boter met een enorm hoge verbrandingstemperatuur. "Het biedt de smaak van roomboter, zonder te verworden tot zwarte brei, de vorm die normale boter al snel aanneemt zodra deze wordt verhit", verduidelijkt David. De ghee wordt sinds kort ook deels verkregen uit wei, het bijproduct van kaas, van kaasproducent Aurora Kaas. "Hiermee willen we echt het onderste uit de kan halen en hetgeen normaal voor restproduct doorgaat ten volste benutten. In wei zit nog een klein restant vet, waar room - en dus ook ghee - uit verkregen kan worden."


Herontdekking van bestaande producten

De ghee onder eigen label ligt inmiddels in meer dan 1000 winkels. "Nu Rens Kroes ghee heeft opgenomen in een van haar kookboeken, weet de boter steeds meer millennials te bereiken. Ghee is onder klanten van natuurvoedingswinkels al enige decennia bekend, maar door de frisse, nieuwe uitstraling geniet het ook buiten die kringen meer bekendheid én is het hipsterproof. Datzelfde geldt voor chicorei, de wortel die de basis vormt voor Chikko Not Coffee. Veel mensen kennen het product als oorlogskoffie, toen de wereldkoffieproductie in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog spaak liep en chicorei dat gat opvulde", weet David. Er komt geen koffieboon aan te pas, maar zowel qua smaakbeleving als verpakkingsdesign doet deze decaf daar zeker niet voor onder. Chikko Not Coffee is er ook in een variant op basis van geroosterde spelt.



Voor huis-tuin-en-keukengebruik

David hoopt dat beide producten eenzelfde belang gaan innemen in de keuken als olijfolie dat nu heeft. "Olijfolie was 40 jaar geleden ook nog geen standaardproduct. En moet je nu eens zien." Hij ziet binnen die transitie een belangrijke rol weggelegd voor natuurvoedingswinkels. "Vernieuwende producten, inclusief bestaande producten in een nieuw jasje, dienen zij zoveel mogelijk te omarmen."



Voor meer informatie:
David Klingen
Ghee Easy B.V.
Wognumerstraat 97
1023 CD Amsterdam
T: +31 (0)6-49393825
info@ghee-easy.nl
www.ghee-easy.nl