Mededelingen

Vacaturesmeer »

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Koerslijstmeer »




Onderzoek PWC:
Nederland hoogste tarieven importcontroles

Op 18 november is het rapport 'Internationale Vergelijking Kosten Keuring en Toezicht NVWA en Toets aan Maat Houden' aangeboden aan de Tweede Kamer.

Bijsturen kosten importcontroles

Uit het rapport blijkt dat de kosten voor importcontroles in Nederland vele malen hoger liggen dan in omringende landen en dat aan belangrijke voorwaarden van de overheidsrichtlijn voor het doorberekenen van inspectielasten niet wordt voldaan. Toch concludeert Staatssecretaris Van Dam dat de tarieven van de NVWA internationaal gezien niet uit de pas lopen en dat 'op een enkel onderdeel na' voldoen aan Maat Houden. TLN/FENEX ziet zich daarom genoodzaakt om een beroep te doen op de Tweede Kamer om de kosten voor importcontroles bij te sturen.

Kosten importcontroles aanzienlijk hoger in Nederland

Uit het onderzoek van PWC blijkt dat de totale kosten voor importcontroles in totaal bijna zeven keer hoger liggen dan in België (13,6 miljoen euro tegen 2,3 miljoen euro). Gecorrigeerd tegen de importwaarde van de goederen liggen deze kosten in Nederland nog steeds zo'n 43 procent hoger. De Europese Unie schrijft voor importcontroles minimumtarieven voor. In Nederland steken de tarieven voor importcontroles het hoogst boven deze minimumtarieven uit.

Tarieven NVWA niet conform richtlijn 'Maat Houden'

Het onderzoek van PWC wijst uit dat niet voldaan wordt aan essentiële criteria van 'Maat Houden', de richtlijn van het kabinet voor het doorberekenen van inspectielasten. Er wordt geen rekening gehouden met het effect van de tarieven op de internationale concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven.

Tweede Kamer aan zet


TLN/FENEX waarschuwt al jaren voor het nadelige concurrentiële effect van de hoge tarieven van importcontroles. De Raad van State (RvS) concludeerde onlangs dat de manier waarop de tarieven van de NVWA worden doorbelast niet conform de richtlijn Maat Houden is. TLN/FENEX doet nu een dringend beroep op de Tweede Kamer om, conform de conclusies van de RvS, de tarieven van de NVWA bij te sturen en zeer kritisch naar de aanbiedingsbrief van Staatssecretaris van Dam te kijken.

Bron: TLN

Publicatiedatum: 22-11-2016

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-1-2018 Queen of Tahini brengt logistiek onder bij Kolibri
8-1-2018 Wereldrecord grootste duurzame parade in Friesland
5-12-2017 Elektrisch rijden 10% duurder dan op benzine
20-9-2017 Europese Commissie ondersteunt circulair economisch beleid
15-9-2017 Rechter verplicht overheid Nederlandse luchtkwaliteit te verbeteren
29-8-2017 Panalpina Luxemburg ontvangt biolicentie
5-4-2017 EU implementeert elektronisch certificeringssysteem voor bio-importproducten
8-3-2017 Tringers bezorgen Organic-boodschappen
7-3-2017 Groenlinks deelt bio-peren uit aan treinreizigers
23-2-2017 Transport grotere vervuilender dan gedacht
2-2-2017 Prototype auto met actieradius van ruim 1000 km getoond
1-2-2017 Siemens ziet elektrisch personenluchtvaart in 2030 losbarsten
27-1-2017 Samsung ontwikkelt lichtgewicht batterij met actieradius van 600km
9-1-2017 Start-up Superbuddy bezorgt boodschappen binnen twee uur
9-1-2017 Belastingvoordeel voor duurzame transportmiddelen
22-12-2016 OV in 2040: sharing is caring
20-12-2016 Digitaal biocertificaat op komst door douaneproject biobananen
14-12-2016 Duitse trein op groene stroom biedt reizigers bio-voedsel
6-12-2016 Rotterdamse haven wil koploper zijn in duurzame energietransitie
4-11-2016 “Productievorm en distributiekanaal veroorzakers CO2-uitstoot, niet transport”

 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
code
Voer bovenstaande code in *