Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bewustwordingscampagne tegen 'plasticsoep'

Ecover introduceert fles afwasmiddel van Nederlands drijfplastic

Onlangs introduceerde Ecover haar nieuwe limited edition afwasmiddelfles. De vernieuwde formule met een parfum van eucalyptus en zeelavendel is nu verkrijgbaar in een fles gemaakt met 10 procent drijfplastic afkomstig uit Nederlandse waterwegen. Deze zomer viste Ecover dwars door Nederland naar plastic, tezamen met Plastic Whale en de Nederlandse consument. Dit opgeviste plastic, afkomstig uit onder andere Scheveningen, Dordrecht en Amsterdam, verwerkten ze tot grondstof voor de speciale flessen. Het initiatief is onderdeel van Ecovers inzet voor duurzame verpakkingen die bijdragen aan een gezonde (leef)wereld. De fles is nu exclusief te koop bij Albert Heijn.



Duurzame fles door en voor Nederlandse consument

Waar Ecover zich vorig jaar richtte op de Amsterdamse grachten, ondernam het merk dit jaar een tour door heel Nederland om drijfplastic op te vissen. Op een sloep gemaakt van meer dan 10.000 gerecycleerde flessen uit de Amsterdamse grachten, ging de fabrikant samen met vrijwilligers op jacht naar plastic afval in Dordrecht, Scheveningen, Delfzijl, Zandvoort, Sneek en Amsterdam. Door middel van de acties is een grote hoeveelheid plastic verzameld, maar het primaire doel was om voor bewustwording te zorgen om het probleem van plasticsoep tastbaar te maken. Consumenten konden zelf een steentje bijdragen door mee te vissen. Ook de fles zelf is een middel om het probleem breed onder de aandacht te brengen. Steven van den Ouweland, Hoofd Marketing Nederland: "Dit initiatief maakt het voor mensen makkelijk bij te dragen aan gezondere oceanen. Wij geloven dat een gezondere wereld daadwerkelijk bij jezelf begint, ook in de kleine, dagelijkse keuzes, zoals welk schoonmaakmiddel je gebruikt. Ecover zet zich al 35 jaar in om mensen te laten kiezen voor een doeltreffend en duurzaam assortiment was- en reinigingsproducten."



Vijf biljoen stukjes plastic in oceanen

Afval dat in de oceaan terechtkomt verdwijnt niet zomaar. Drijfplastic wordt afgebroken in micro-deeltjes die kunnen fungeren als een absorberende spons. Het gevaar bestaat dat sommige van deze giftige micro-deeltjes worden ingenomen door het leven in zee en zo in onze voedselketen eindigen. Sommige samenstellingen van deze stoffen kunnen de hormoonwerking aantasten of hebben mogelijk andere effecten die de gezondheid beïnvloeden. Momenteel drijven er naar schatting meer dan vijf biljoen stukjes plastic in de oceanen. Voorspeld wordt dat in 2025 vissen in de Stille Oceaan per jaar zo'n 24.000 ton aan plastic binnen krijgen.



Ontwerp geïnspireerd op de natuur

De limited edition fles heeft een opvallend ontwerp, geïnspireerd door de natuur. Ecover heeft het principe van biomimicry toegepast, de kunst van het nabootsen van de beste ideeën uit de natuur om menselijke problemen op te lossen. In het ontwerp zijn eencellige organismen nagebootst, die lichte maar stevige skeletstructuren kunnen maken. Aan de hand van dit voorbeeld weet Ecover inmiddels hoe een fles te ontwerpen die sterk is, een aantrekkelijk uiterlijk heeft en waarvoor 15 procent minder plastic nodig is. De verpakkingen bestaan voor 10 procent uit plastic dat tijdens de evenementen is opgevist. De overige 90 procent bestaat uit gerecycled plastic.



Tom Domen, Hoofd Europese Innovatie van Ecover: "Bij Ecover willen we een katalysator zijn voor schonere oceanen, door mensen meer bewust te maken van het gevaar dat plastic vormt. Dit maakt deel uit van onze duurzame visie op het verbeteren van verpakkingen. Met deze fles willen we een gesprek starten over hoe we gezamenlijk een systematische clean-up van de oceanen kunnen bewerkstelligen". Albert Heijn steunt het initiatief en verkoopt de limited edition exclusief. "Wij willen onze impact op het milieu verminderen en onze klanten helpen om dat ook te doen. Wij steunen het initiatief van Ecover en Plastic Whale dan ook van harte en zijn trots de nieuwe fles van drijfplastic en recycled plastic in ons assortiment te hebben", aldus Emma Coles, verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij Albert Heijn.

Ecover is het eerste merk dat een fles heeft gecreëerd van drijfplastic. Het project is in grootte verviervoudigd sinds de start in 2014. De flessen zullen worden verkocht in onder andere Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De limited edition fles afwasmiddel heeft een aanbevolen prijs van 4,99 euro en is vanaf nu beschikbaar.

Voor meer informatie:
www.ecover.nl
www.plasticwhale.org
Publicatiedatum: