Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michaël Wilde, Eosta:

"Millennial is grootste bio-consument"

De vraag naar biologische producten blijft wereldwijd groeien, bio is 'hip en trendy'. Goed nieuws voor boeren en consumenten die geloven dat het beter is om voeding te verbouwen in samenwerking met de natuur, in plaats van de natuur met chemische middelen te bestrijden. Maar de woorden hip en trendy hebben ook iets vluchtigs, iets wat op den duur weer uit de mode raakt… zoals hipsters, loom bandjes, flippo's of Pokémon Go. Toch wijst alles erop dat de biologische landbouw de norm aan het worden is. Het is niet zomaar een of andere hype.

De zes belangrijkste redenen waarom de toekomst bio is, volgens Michaël Wilde van Eosta:

1. Millennials kiezen massaal voor biologische producten

Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat de 'millennial' de grootste bio-consument is. Millenial is een mooie Engelse term voor de leeftijdsgroep 18–34 jaar. Het interessante van deze groep is dat ze per definitie niet de meest koopkrachtige groep is, maar wel de toekomst heeft.

Net als biologische boeren zijn er weinig consumenten die op een bepaald moment biologische producten de rug toekeren. De verwachting is dus dat deze 'millennials' ook in de toekomst massaal blijven kiezen voor duurzaam geteelde producten en ook het gedrag van hun kinderen zullen beïnvloeden.

2. Beschikbaarheid

Supermarktketens hebben bio niet alleen ontdekt, maar ook omarmd en laten ook de grootste groei zien. Ze breiden hun assortiment uit waardoor steeds meer consumenten in contact komen met een biologisch alternatief voor bijvoorbeeld bespoten bananen of citroenen met een chemisch waslaagje. Meer beschikbaarheid leidt tot meer consumptie wat weer een stimulans is voor de winkelketens om het assortiment nog verder uit de breiden.

3. Van reactieve naar positieve gezondheidszorg

In Nederland en daarbuiten ontstaat het besef dat het beter (en goedkoper) is om in je gezondheid te investeren, in plaats van eerst ziek te worden en dan te worden behandeld met dure en soms ook schadelijke medicijnen. Mijn verwachting is dat men over een jaar of twintig zal terugkijken en zich afvraagt hoe het mogelijk was dat wij anno 2016 een gezondheidszorg hadden met nauwelijks aandacht voor voeding en een voedingssector die zich absoluut niet bezighield met gezondheid.

Steeds meer mensen kiezen hun eigen weg en gaan op een proactieve manier met hun gezondheid om. Ze bewegen meer, zoeken rust en balans en kiezen voor gezonde voeding… het liefst biologisch.

4. Politiek klimaat

Ook de politiek begint warm te lopen voor biologische landbouw. Niet alleen omdat het past bij een duurzaam beleid, maar ook omdat politici zich realiseren dat biologische boeren een positieve impact hebben op de bodem, de biodiversiteit en bijvoorbeeld het grondwater.

Een uitgebreid Frans onderzoek wees uit dat het grondwater in Frankrijk vervuild is met pesticiden en kunstmest en dat dit de overheid een slordige 522 miljard euro zal gaan kosten. Ook in Nederland was het deze week in het nieuws. Logisch dus dat de rekenmeesters van de overheid ervoor willen zorgen dat deze middelen in de toekomst zo min mogelijk worden gebruikt. In Zweden is men al een stapje verder en is de belasting op kunstmest verhoogd naar 20 procent. De inkomsten worden gebruikt om duurzame landbouw in Zweden verder te ontwikkelen.

5. Niemand houdt van gif – vooral boeren niet

In de afgelopen acht jaar dat ik bij Eosta werk, heb ik veel 'gangbare' boeren gesproken. Ik heb er nog geen enkele ontmoet die graag de gifspuit gebruikt. Ze maken zich zorgen om de impact van het gif op de leefomgeving, het water en vooral op hun eigen gezondheid.

Toen onlangs een interview in het FD verscheen met Eosta CEO Volkert Engelsman, werden we overspoeld met positieve reacties vanuit de reguliere landbouw. Ze gaven aan dat ze door prijsdruk van de supermarkten genoodzaakt zijn om tegen hun eigen zin chemische middelen in te zetten zodat ze op korte termijn hun hoofd boven water kunnen houden. Jonge boeren zoeken een werkbaar, realistisch en duurzaam alternatief.

6. Vijf voor twaalf

Met uitzondering van een paar Republikeinen in de VS, beseft iedereen dat wij nog heel veel stappen moeten maken om ervoor te zorgen dat deze prachtige planeet ook voor onze kinderen en kleinkinderen leefbaar blijft. Maatschappelijke organisaties, de overheid, het bedrijfsleven, jij en ik beseffen dat het anders moet en gelukkig blijft het niet alleen bij woorden. Als het gaat om de toekomst van de aarde is de biologische landbouw niet perfect, maar wel de beste vorm van voedselproductie die wij momenteel hebben.

Bron: Grensverleggers.nl / Michaël Wilde (Eosta)
Publicatiedatum: