Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse biologische markt blijft groeien

"Bio allang niet meer alleen voor Birkenstock-dragers"

Tholen - Het biologische bedrijf Westhoff Bio groeide in 25 jaar van 60 naar 1000 hectare en volgens bio-ondernemer Rainer Carstens is het einde nog niet in zicht. Hij ziet de Duitse bio-markt als geheel ook nog verder groeien. Dat vertelde hij op het Duitse Obst en Gemüse Kongress.

Rondlopend in Dusseldorf ontkom je er al niet aan. De Duitse stad waar afgelopen vrijdag het Obst en Gemüse Kongress gehouden werd is, net als vele andere Duitse steden, rijkelijk voorzien van biowinkels met een focus op bio. In de hele Duitse markt is de aandacht voor het biologisch segment groot en, misschien nog wel belangrijker, ook nog eens groeiende. Op het DOGK werd dan ook stilgestaan bij dit segment onder het thema "Bio groeit - ook in AGF?"

Bekijk hier de fotoreportage van het Obst & Gemüse Kongress
 

1000 hectare biologische teelt

Een van de bedrijven die zich compleet gespecialiseerd heeft in het biologische segment, is Westhoff Bio. Het bedrijf begon ooit met 60 hectare teelt en besloot eind jaren '80 om te schakelen naar bio. In 27 jaar tijd is het bedrijf gegroeid naar een areaal van 1000 hectare. Ze telen verschillende soorten brassica's, aardappelen, wortelen en bieten. Ze zetten hun productie zelf af. In 2010 werd de eerste kas (4 hectare) weggezet en vorig jaar is er nog een kas van 6 hectare in gebruik genomen. Die is nu in omschakeling en kan vanaf 2017 ook biologische kasgroenten produceren. Westhoff Bio heeft daarnaast nog een diepvriesbedrijf en een biovergister. Rainer Carstens vertelt hoe al deze stromen elkaar in evenwicht houden: hoe de handel verdeeld wordt over de verse afzet en de diepvriestak, hoe onverkoopbare groente en klaver de vergister ingaat, waarnaar de warmte naar het vrieshuis geleid wordt en de CO2 in de kas eindigt.

Einde groei in zicht?

Carstens ziet de aandacht voor biologisch product al 25 jaar toenemen en verwacht dat de grens van de markt nog niet in zicht is. Daarin speelt ook mee dat het omschakelen naar biologische productie voor een teeltbedrijf lang duurt: minimaal twee jaar. "De productie wordt mede daardoor maar traag aangepast op de groeiende vraag." In de omgeving van kwekerij Westhoff wordt er de laatste jaren al wel flink omgeschakeld. Mede dankzij de afzetmogelijkheden die bedrijven dankzij het handelsbedrijf van Westhoff hebben, kiezen meer een meer telers ervoor biologisch te werken. "Vooral de eenvoudigere teelten als wortelen zijn populair. De risicovolle teelten als broccoli, minder", vertelt Carstens.



Regionaliteit vs biologisch?

Er is ook een keerzijde hieraan, merkt Carstens. Regionale afkomst is immers ook een belangrijk onderwerp in de Duitse markt. "Ons Bundesland is dan eigenlijk te klein voor onze bio-productie", vertelt Carstens. Op andere locaties produceren is niet altijd een optie. "Bepaalde regio's zijn nou eenmaal geschikter voor bio-productie dan andere regio's. Bio doet het bij ons gewoon heel goed." Hoe lost hij dat op? Enerzijds door eerlijk te communiceren: altijd duidelijk de herkomst vermelden. En ook door zich er niet te veel van aan te trekken. "Regio is ook maar een punt. In China betaalt een moeder vier keer zo veel voor Europees product voor haar kinderen - wat betekent de regionale afkomst dan nog?"



Bio in de keten

De groeiende vraag naar biologisch product werd op het DOGK ook vanuit de keten bekeken. Sarah Scharbert van Rewe vertelt over trends die ook belangrijk zijn voor de bio-sector. Convenience en eten onderweg bijvoorbeeld, maar juist ook back to basic met salades en smoothies. "Natuurlijk en gezond wordt sexy." En dan is er nog de consumptieverandering: minder vlees en meer groente eten is een belangrijk onderwerp - net als clean eating. "De consument wil weten wat ze eten en waar het vandaan komt." Dat laatste kan inderdaad wel eens conflicteren met biologisch eten. "Terwijl de meeste klanten herkomst heel belangrijk vinden, is de prijs die voor biologisch product betaald wordt toch flink hoger. Voor regionaal product wordt maar een kleine meerprijs betaald."



Bio stimuleren

Haar presentatie werd aangevuld door die van Johannes von Eerde, ook van de REWE Group. Uit zijn cijfers is te zien dat de uitgaven aan bio niet alleen stijgen, maar ook dat het aandeel bio ten opzichte van de totale AGF-uitgaven de afgelopen twee jaar is toegenomen. En aan de hand van de trends die Scharbert noemde, ziet hij manieren om dit verder te laten toenemen. Daarom is het bedrijf actief in onder andere convenience en digitalisering, onderzoeken ze marketingconcepten en proberen ze meer te doen met de eigenlijke wens van de klant. "Maar ook door beter te profileren", vindt Von Eerde. "De typische bio-klant loopt helemaal niet op Birckenstocks, terwijl dat beeld soms nog wel geschetst wordt. Bio is veel meer een onderdeel van de hedendaagse lifestyle geworden."

Bekijk hier de fotoreportage van het Obst & Gemüse Kongress