Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkt met breed bio-aanbod

SuperBrugsen in studentenwijk verkoopt meer biologisch

Tholen – Net buiten het centrum van Aarhus, in een studentenwijk, ligt een filiaal van supermarktketen SuperBrugsen dat in het oog springt. Het zijn niet de gevel of het pand waar de winkel gevestigd is die de aandacht trekken. Sterker nog: de winkel gaat vrijwel naadloos op in het straatbeeld. In de statistieken is dit echter een van de filialen waar de meeste biologische producten over de toonbank gaan.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Wie de winkel binnenstapt valt het meteen op; de producten die direct achter de schuifdeuren liggen opgesteld zijn allemaal voorzien van het Deense bio-logo, een rode Ø. Waar het gemiddelde aandeel van biologische producten bij de supermarktketen Coop, waar SuperBrugsen onderdeel van is, op 10 procent staat, heeft dit filiaal een bio-aandeel van 20 procent. "De winkel is gevestigd in een wijk met veel studenten en jonge professionals", vertelt Thomas Roland. "Die consumentengroep is heel bewust bezig met voeding, hun gewoontes bewegen zich richting de biologische markt."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.


Groenten en fruit

De biologische hardlopers zijn groenten en eieren, vertelt manager van de winkel Wafik Uddeler. "We hebben zo’n 19.800 producten in het assortiment, daarvan zijn er 3800 biologisch." Dat komt overeen met een biologisch aandeel van 24 procent, gemiddeld ligt dat op 9,5 procent.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Net als bij andere supermarkten stap je ook bij deze retailer binnen op de AGF-afdeling. De eerste producten die je ziet zijn biologisch. Van de producten die zowel biologisch als conventioneel beschikbaar zijn, zijn de bio-varianten verpakt in plastic. Dat is nodig om te voorkomen dat de producten door elkaar komen te liggen, legt Thomas uit. Coop heeft biologische plastics overwogen, maar het Deense recyclesysteem is daar niet op ingericht. "In Denemarken wordt het afval verbrand. Dan maakt het niet uit of je een composteerbare of conventionele verpakking gebruikt", vervolgt Thomas.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Gemengd aanbod

De biologische producten liggen dan ook gewoon tussen de conventionele. Het enige dat aanduidt dat het om biologische producten gaat is de rode Ø op het etiket en bij het prijskaartje. Voor bepaalde producten is alleen een biologische variant beschikbaar. En dat zijn niet enkel de typische bio-producten. Dit filiaal biedt groene kool bijvoorbeeld alleen biologisch aan. De vraag naar biologische producten groeit al jaren. "Het lukt ons nog om aan de vraag te voldoen", legt Thomas uit. "We sluiten contracten af met telers voor minimaal een jaar. In 2015 groeide de biologische markt met 40 procent, dit jaar is de markt al met 25 procent gegroeid."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

In het convenience segment blijkt het nog wel lastig om voldoende biologisch aanbod te realiseren. "Er is voor bepaalde producten geen biologisch equivalent", vertelt Thomas. Voor de conservenafdeling is biologisch juist een argument om het segment te laten groeien. "We gebruiken het biologisch argument om de barrière naar de conserven te doorbreken."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Problemen met vlees

Waar in de groenten en fruit de aanvoer nog niet in het geding komt, is dat in andere productgroepen wel een probleem. De vleessector, bijvoorbeeld, is een van de sectoren waar de vraag veel groter is dan het aanbod. "Er is een prijsverschil, natuurlijk", vertelt Thomas. Hoeveel procent het prijsverschil is tussen conventioneel en biologisch is volgens Thomas van ondergeschikt belang. "De consument rekent in munten, niet in procenten. Er ligt een psychologische grens als de prijs 5 of 10 Deense kroon hoger is."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Om het biologische vlees toch aantrekkelijk te houden, heeft Super Brugsen een eigen aanpak. Het volume in de verpakking van bijvoorbeeld gehakt is kleiner, daardoor is de prijs vergelijkbaar. "Daardoor werken we ook mee aan een lagere vleesconsumptie." De problemen in de aanvoer van biologisch vlees worden nog eens versterkt door het tekort op de Europese markt. "Daardoor zijn Deense producenten meer gaan exporteren omdat ze op de Europese markt nog betere prijzen krijgen."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Skyr blijft groeien

Achterin de winkel staat het schap met eieren. Achter de glazen deur zijn alleen nog biologische eieren te vinden. Een plakkaat op de grond geeft, op schaal, weer hoeveel bewegingsvrijheid een leghen heeft die biologisch gehouden wordt ten opzichte van een conventionele leghen. Een verschil van factor zes.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Naast de eieren ligt vers brood. Ook in een vitrine en volledig biologisch. Opmerkelijk is dat deze broden niet als biologisch gepromoot worden. Bakkerij Meyers is, volgens Thomas, een gerespecteerde en alom bekende bakker. "De broden zijn biologisch, maar we communiceren dat niet", vertelt Thomas. "Voor de instore-bakkerijen is dat ook niet mogelijk vanwege de eisen die dan gelden voor de certificering."


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Ook op de zuivelafdeling is veel biologisch product te vinden. De melk van Thise bijvoorbeeld neemt een groot deel van het schap in. De biologische zuivelproducent werkt nauw samen met Coop, ondanks dat de schaal van het bedrijf beperkt is. "Skyr is een product waarvan de afzet groeit. Op dit moment is de IJslandse yoghurt het tweede grootste zuivelproduct en wordt ook in grote literverpakkingen aangeboden."

Meer informatie:
Coop Denmark
Thomas Roland
+45 30 91 92 42
thomas.roland@coop.dk