Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Hendriks, Eosta:

"Bio in supermarkt hoeft niet verpakt te worden"

In supermarkten liggen de gangbare appelen los in bakken, terwijl biologische appelen op kunststof schaaltjes met plasticfolie liggen. Biologische en niet-biologische producten moeten van de EU immers duidelijk onderscheidbaar zijn en in de praktijk wordt dit vaak vertaald naar: gangbaar onverpakt, biologisch ingepakt. Maar volgens Eosta-verpakkingsexpert Paul Hendriks is dat niet nodig en is het niet wat de bio-consument wil. Hij helpt supermarkten om het duurzamer te doen.

"Er zijn allerlei studies die laten zien dat biologische consumenten negatief tegen verpakkingen aankijken, zeker plastic verpakkingen" zegt Paul Hendriks, al 13 jaar verpakkingsexpert bij biologische AGF-distributeur Eosta. "Logisch, de meest duurzaam geteelde variant zou je ook het meest duurzaam verpakt willen aanbieden. En de meest duurzame verpakking is géén verpakking!"



Alleen verpakken als het niet anders kan

Hendriks meent het serieus: "Elke handeling met een stuk fruit voegt materiaal en energie toe en verhoogt het risico op bederf. Als je een product onverpakt kunt aanbieden is dat altijd de meest duurzame optie. De grote Zweedse supermarktketen ICA heeft nu als beleid ingevoerd: alleen verpakken als het niet anders kan. Dat zouden veel meer supermarkten moet doen."

Weg van op olie gebaseerd plastic

In de praktijk wordt er natuurlijk nog veel verpakt. En dan heeft Hendriks de nieuwste milieuvriendelijke opties. "We proberen al sinds 2003 af te komen van op olie gebaseerd plastic. Die reis heeft ons via PLA (plastic uit mais) en andere bio-plastics gebracht naar suikerrietkarton, composteerbare stickers met composteerbare lijm, en nieuwe manieren om producten onverpakt aan te bieden."

Twee nieuwe plasticvrije opties: shakers en draagmandjes

Paul Hendriks heeft weer twee nieuwe innovaties. Ten eerste een shaker voor snackgroente van duurzaam suikerrietkarton, dus plasticvrij, in tegenstelling tot de shakers die supermarkten en kiosken nu verkopen. De tweede innovatie is een kartonnen draagmandje, dat plastic schaaltjes en folie overbodig maakt. Er kunnen allerlei producten in zoals tomaten, kiwi's of avocado's.

Duizenden kilo's plastic per jaar bespaard

Eerder introduceerde Eosta al schaaltjes van duurzaam suikerrietkarton. Al met al scheelt dit duizenden kilo's plastic. Paul Hendriks: "De nieuwe innovaties, samen met de schaaltjes uit suikerrietkarton sparen samen zeker 2,5 miljoen plastic schaaltjes per jaar uit. En dan hebben we het nog niet gehad over transport van verpakkingen of verborgen kosten van plasticproductie. Verpakkingen zijn een wereld op zich."

Voor meer informatie: www.eosta.com
Publicatiedatum: