Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carlos Velasco, Eosta:

"Granadilla's per boot importeren voelt als een overwinning"

Tholen - "Het is gelukt", vertelt Carlos Velasco, inkoper van bio-exoten bij Eosta, enthousiast. Het handelsbedrijf is gestart met de import van Colombiaanse granadilla's en deze worden niet ingevlogen, maar per schip vervoerd. "Onze klanten zijn 'biominded' en accepteren eigenlijk geen vliegtuighandel. Ook al importeren wij minder dan 0,5% van onze producten per luchtvracht, het voelt toch altijd als een overwinning als het ons lukt om over te stappen naar boottransport."



"Voor bepaalde mangorassen is het nu nog onmogelijk om ze per boot te importeren. Met de granadilla's heeft het bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag er zijn", vertelt Carlos. "Van dezelfde leverancier ontvangen we al passiefruit en nu starten we met een hectare bio-granadilla's op proef. De granadilla behoort tot de passieflora-familie en heeft een harde geel/oranje schil. De smaak van de granadilla is vergelijkbaar met die van de passievrucht, maar neigt iets meer naar zuurzoet. We zijn bewust kleinschalig begonnen, want we willen eerst continuïteit leveren in volumes en kwaliteit. In Colombia heb je bij wijze van spreken vier seizoenen in een dag, dus men moet leren om jaarrond dezelfde kwaliteit te produceren."



"Daarbij zou ik niet weten waar ik op dit moment volle containers granadilla's kwijt zou moeten. Deze exoten staan niet bij de consument op het boodschappenlijstje en zijn in eerste instantie een impulsaankoop. Pas als de consumenten het product gaan herkennen en de kwaliteit uniform is, volgen de herhalingsaankopen. Je moet ergens beginnen, maar kijk waar het inmiddels toe heeft geleid. Met biologische ananas en kokosnoten zijn we ooit ook met luchtvracht gestart! We verkopen de biologische exoten door heel Europa. Duitsland en Scandinavië zijn grote bio-markten, maar ook Frankrijk heeft veel potentie op bio-gebied en ook in het Verenigd Koninkrijk, waar de biologische markt weliswaar langzamer groeit dan in andere markten, ligt een grote toekomst. Daarbij neemt de vraag naar exoten toe. Het zijn echt de producten van de toekomst!"

Voor meer informatie:

Carlos Velasco
Eosta
0180 635545
Carlos.Velasco@eosta.com
www.eosta.com