Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet schiet omhoog

Amerikanen zijn dol op biologische AGF

Amerikaanse consumenten kopen meer biologische groenten en fruit dan ooit, van biologische blauwe bessen en appelen tot biologische verpakte en gesneden groente.

Meer dan de helft van alle Amerikaanse huishoudens schaft nu regelmatige biologische producten aan. De omzet van biologische bananen is vorig jaar met meer dan 30% omhoog geschoten tot 165 miljoen dollar (148,3 miljoen euro). De omzet van biologische producten met een toegevoegde waarde zoals gehakte boerenkool of gesneden wortelen steeg in 2015 met maar liefst 54 procent tot bijna 150 miljoen dollar (134,8 miljoen euro).


"De biologische segment groeit en is sterk. Het is de stuwende kracht achter trends op het gebied van productinnovatie voor de gehele AGF-sector," zegt Laura Batcha van de Organic Trade Association (OTA). Laura Batcha sprak op de eerste editie van de Organic Produce Summit, die op 14 juli in Monterey te Californië gehouden werd.

Batcha gaf een uitvoerig uitleg van de biologische AGF-sector aan de hand van een verslag waarin informatie als omzet en consumentengedrag zijn gebundeld door het onderzoeksbureau Nielsen.

Volgens dit verslag met de naam OTA 2016 Organic Industry Survey kwam de omzet van verse biologische AGF in 2015 neer op 13 miljard dollar (11,7 miljard euro). De omzet van biologische AGF die bevroren of ingeblikt was in hetzelfde jaar 1,4 miljard dollar (1,26 miljard euro). Van de omzet van 13 miljard dollar betrof dit voor 5,7 miljard dollar (5,1 miljard euro) aan biologische producten die werden verkocht via retailzaken als supermarkten. 4,7 miljard dollar (4,2 miljard euro) werd verkocht via gespecialiseerde retailers, terwijl 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) direct bij de telers door consumenten werd gekocht.

Een aantal observaties over de huidige biologische sector zijn als volgt:
  • Biologische bananen: omzet jaar op jaar gestegen met 33 procent.
  • Biologische bramen: omzet jaar op jaar gestegen met 61 procent.
  • Biologische bladgroenten en babywortelen: beiden jaar op jaar gestegen met 11 procent.
  • Biologische Pink Lady-appelen: jaar op jaar bijna verdubbeld met 96 procent.
De Amerikaanse biologische sector zag in 2015 zijn omzet toenemen met 4,2 miljard dollar (3,8 miljard euro): een record. De totale omzet van alle biologische voedingsmiddelen bedroeg 39,7 miljard dollar (35,7 miljard euro), wat een stijging ten opzichte van het jaar ervoor is van 11 procent. Van deze totale biologische markt is het aandeel aan biologische AGF zo'n 36 procent. Bijna 13 procent van alle AGF die in Amerika wordt verkocht is biologisch.

De bevindingen van Nielsen lieten zien dat de consument van biologische producten vandaag de dag zich meer richt op kinderen dan de gemiddelde AGF-consument. Met 77 procent heeft het merendeel van de consumenten die regelmatig biologische AGF kopen een eigen favoriete winkel of supermarktketen, waar ze aan hun biologische groenten en fruit komen.

Deze informatie geeft belangrijke inzichten voor retailers die naar manieren zoeken om meer consumenten naar hun versafdeling te lokken. De stijgende vraag naar biologische producten zal volgens Batcha overlappen met de aanschaf van conventionele producten.

"De informatie laat zien hoe de biologische consument heel erg gezondheidsbewust is. Hij of zij heeft zich volledig toegespitst op het eten van vers AGF. Biologische AGF is voor deze consument de keuze bij uitstek om voedingsmiddelen te vermijden die bewerkt zijn met gewasbeschermingsmiddelen of andere toegevoegde middelen," zegt Batcha. "Vanwege deze toewijding aan een gezonde levensstijl, zouden retailers niet bang moeten zijn om zich meer te onderscheiden met biologische producten. Consumenten herkennen het USDA Organic-merk en reageren op positieve marketing door leveranciers van biologische producten, maar uiteindelijk willen ze hun winkelwagen vullen met verse voedingsmiddelen. Hier heeft de gehele AFD-afdeling van de supermarkt baat bij."

Publicatiedatum: