Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe manier van bevoorrading brengt veel rust

Winkelbeschikbaarheid in Ekoplaza's verhoogd naar 98,7%

De winkelbeschikbaarheid steeg naar 98,7%, de voorraad daalde met 15% en er is minder derving. De nieuwe manier van winkelbevoorrading bracht supermarktketen Ekoplaza ook veel rust, zowel op de centrale inkoopafdeling als op de filialen. "Van alle 53 supermarkten is er geen enkele franchisenemer die nog terug wil, dus volgens mij loopt het behoorlijk goed", vertelt commercieel directeur Erik Jan van den Brink. De basis voor de nieuwe werkwijze is de supply chain-software van Slimstock.

Op de centrale inkoopafdeling Ekoplaza, supermarktketen in biologische producten, waren planners in het verleden uren per dag bezig om in het ERP alle artikelen na te lopen en te bepalen hoeveel ze moesten inkopen, vertelt commercieel directeur Erik Jan van den Brink. "In de winkels, die worden gerund door franchisenemers, was er stress om iedere dag weer de bestellingen op tijd klaar te hebben." Sinds Ekoplaza voor zowel de centrale inkoop als de bevoorrading van zijn 53 supermarkten gebruik maakt van Slim4, de supply chainsofware van Slimstock, is dit beeld totaal veranderd. Het plaatsen van de winkelbestellingen gebeurt nu voor een groot deel automatisch en de filiaalhouder hoeft alleen nog maar te controleren of alles klopt.


Erik Jan van den Brink (rechts) vertelde op de open dag van Udea (24 april) al meer over het nieuwe winkelbevoorrading-systeem.

Beschikbaarheid naar 98,7%

Maar de invoering van de nieuwe replenishmentmethodiek heeft niet alleen voor rust gezorgd, ook de beschikbaarheid in de winkels is erop vooruit gegaan. Deze is verhoogd naar 98,7%. En dat terwijl de totale ketenvoorraad, dat wil zeggen in de winkels én het centrale DC in Veghel, met 15% is verlaagd. Ekoplaza heeft ook minder derving. "Met Slim4 kunnen we beter sturen op de Uiterste Verkoop Datum (UVD) van artikelen. Stel dat ergens staat ingesteld dat je een bepaald artikel alleen per pallet kunt bestellen, dan rekent Slim4 uit of en hoeveel van die artikelen over de datum gaan voordat ze zijn verkocht. Onze planners krijgen hiervan een melding en kunnen dan de juiste afweging maken."

Planning in twee uurtjes per dag

Dat het planningsproces bij Ekoplaza sterk is vereenvoudigd, bewijst het feit dat Van den Brink nu in z'n eentje alle bestellingen voor het centrale DC controleert. Daar waar er vroeger meerdere planners fulltime druk mee waren. "Iedere dag komt Slim4 met de inkoopadviezen en geeft aan waar de excepties zitten. Die loop ik dan na, ik maak wat aanpassingen, bijvoorbeeld voor de actieartikelen, en dan druk ik op de bestelknop. Gemiddeld ben ik er in twee uurtje mee klaar. Ja, dat is wel redelijk uniek voor een bedrijf met een jaaromzet van zo'n 130 miljoen euro."

Franchisenemer houdt de regie

De Ekoplaza-supermarkten worden gerund door franchisenemers, en ondanks dat die nu met Slim4 hun bestellingen afwikkelen, blijven ze zelf verantwoordelijk voor hun assortimenten en hun voorraden, benadrukt hij. "Wij maken een schappenplan, doen bestelsuggesties en sturen nieuwe producten in eerste instantie automatisch af, maar de franchisenemer houdt de regie. Hij kan hierop altijd ingrijpen. Hij kan in Slim4 een artikel aan- of uitzetten, nieuwe artikelen toevoegen aan z'n assortiment, bepalen hoe vaak hij een bepaald artikel beleverd wil krijgen en hoeveel."

Er werken nu 53 Ekoplaza-supermarkten met het nieuwe replenishmentproces in Slim4 en volgens Van den Brink naar volle tevredenheid. "Er is geen enkele franchisenemer die nog terug wil, dus volgens mij loopt het behoorlijk goed."

Bron: Slimstock
Publicatiedatum: